Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,O cană de fericire” - ediția a șaptea

În perioada 2 - 22 decembrie

,,O cană de fericire” - ediția a șaptea

,,O cană de fericire" este un proiect caritabil iniţiat de către Rotaract Club Oradea, alături de cluburile Rotary şi Interact Oradea, având sprijinul Primăriei Oradea.

Savurăm vin fiert, ceai, ciocolată caldă, cafea... în scop caritabil, pe Str. Republicii din Oradea (lângă ansamblul statuar scriitorii maghiari).
„Ajută! Ai 295 de motive!"
Deoarece cele șase ediții ale proiectului au reprezentat un mare succes, reușind să ducem la bun sfârșit ceea ce ne-am propus, ,,O cană de fericire" se organizează și în acest an.
Pentru că nu putem rămâne nepăsători, ne-am îndreptat atenția către Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ,,Orizont" Oradea. Cauza din acest an este dotarea unei camere de terapie, pentru stimulare și integrare senzorială, necesară copiilor cu dizabilităţi.
Beneficiarii direcți sunt 295 de elevi cu dizabilități, cu vârsta cronologică 8-18 ani. Acești copii au diferite dizabilități, cum ar fi: deficienţă mintală uşoară, moderată, severă sau profundă, autism, deficienţe senzoriale (hipoacuzie), ADHD; toți suferind și de alte deficiente asociate: tulburări comportamentale, tulburări de învățare, tulburări de atenție, handicap locomotor de diferite grade (hemipareze, parapareze etc.), epilepsie, sindrom Down, autism, tulburări afective, hospitalism etc.
Misiunea Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă ,,Orizont" Oradea este integrarea și angajarea acestor copii cu dizabilități multiple în acțiunile de recuperare, în programe de terapie complexă și integrată.
 Centrul a inițiat și a înființat prima clasă cu frecvență redusă din învățământ special în Bihor.
În acest sistem de educație sunt incluși elevi-adulți cu deficiență mintală între 19-30 de ani, care din diferite motive sociale sau de sănătate nu au fost școlarizați deloc sau nu și-au finalizat studiile primare și gimnaziale.
Marea majoritate a eleviilor provin din centre de plasament - sunt copii abandonați de familie la vârste fragede. O altă categorie de elevi provin din familii dezorganizate, cu situație socială și economică precară.
Recuperarea acestor elevi cu deficiențe mintale și tulburări asociate presupune intervenții de specialitate și multă muncă în echipă a specialiștilor angajați în școala nostră: profesori psihopedagogi specializați în diverse terapii, logopezi, kinetoterapeuți, psihologi, profesori educatori, care își desfășoară activitatea atât în sălile de clasă, cât și în cabinete specializate (cabinete logopedice, sală de kinetoterapie, sală pentru educație senzorială, sală de ludoterapie, sală pentru educarea psihomotricității etc.).
Programele de intervenţie personalizată elaborate de către cadrele didactice în strânsă colaborare cu personalul de specialitate: medic, asistent medical, asistent social, psihopedagogi şi psihologi, întotdeauna sunt adaptate la cerinţele speciale ale fiecărui elev.
Acestea facilitează progresul şcolar, contribuie la îmbunătăţirea calităţii şi eficacităţii sistemului de socializare şi educare a elevilor cu nevoi speciale. Centrul Școlar şi-a asumat responsabilitatea privind educarea şi reabilitarea elevilor.
Fondurile generate de campania „O cană de fericire" vor face posibilă amenajarea unei camere de terapie, pentru stimulare și integrare senzorială, necesară unui astfel de centru. O astfel de cameră pentru terapie ajunge la valoarea de 24.000 lei. Camera de terapie este o locaţie care permite terapeuţilor desfăşurarea activităţilor care vor stimula simţurile copiilor (vizual, auditiv, olfactiv, gustului, atingerii). Stimularea și integrarea senzorială promovează activitatea intelectuală şi încurajează relaxarea în timpul stimulării simţurilor copilului, creşte concentrarea, vigilenţa, liniştea şi conştienţa generală asupra lumii înconjurătoare, diminuează anxietatea, crește confortul în mediul înconjurător, crește motivația interioară, îmbunătățește comunicarea și îmbunătățește o serie de abilități crescând astfel autonomia personală.
Vă așteptăm cu drag!
Donația ta poate schimba viața unor copii minunați. Nu rămâne nepăsător!
Cipriana Iancu,
responsabil de comunicare Rotaract Club Oradea

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 07:08:48 Ora standard a Europei de Est