Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Promovarea şi protejarea culturii rrome şi a drepturilor copilului rrom”

Diseminare proiect

,,Promovarea şi protejarea culturii rrome şi a drepturilor copilului rrom”

Joi, 19 noiembrie 2015, s-a desfășurat una din activitățile proiectului ,,Promovarea şi protejarea culturii rrome şi a drepturilor copilului rrom", realizat în colaborare cu Direcţia Judeţeană pentru Cultură Bihor în perioada februarie - noiembrie 2015.

Rromii reprezintă o etnie aparte, controversată, prea puțin cunoscută în datele ei esențiale, deși trăiesc alături de români de secole. Ei sunt o minoritate istorică, viața lor s-a împletit cu a noastră în mod inevitabil.
Marginalizarea și excluderea socială a rromilor au creat, în timp, un important decalaj socio-cultural între populația majoritară și comunitatea țiganilor.
Este timpul schimbării mentalităților învechite, dar pentru aceasta este nevoie de a se trece prin mai multe etape: cunoaștere, înțelegere, apreciere, acceptare, respect, acestea având ca urmare eliminarea discriminării.
Trăim într-o lume multiculturală și educația trebuie adaptată acestei realități, iar pentru că, într-adevăr, educația este cheia schimbării și a progresului, copiii trebuie să beneficieze de toate informațiile necesare pentru a înțelege, respecta și aprecia diversitatea.
Copilul rrom trebuie să beneficieze de educație școlară, aceasta fiind singura posibilitate de a-și îmbunătăți viața, de a putea găsi un loc de muncă și a trăi în condiții mai bune. Dar, păstrându-și, în același timp, și tradițiile specifice. Pare o contradicție insurmontabilă, dar ea poate fi desființată tot în școală, prin valorizarea acestora în fața tuturor colegilor de alte etnii, prin educarea respectului față de fiecare minoritate în parte. Educația multiculturală / interculturală este cea chemată să creeze în școală un climat corespunzator în care copiii să se simtă apreciați și stimați pentru ceea ce reprezintă.
Ideea care a stat la baza iniţierii proiectului, alături de cea a integrării copiilor rromi în activitatea şcolară, a fost aceea că, pentru a-şi fixa informaţiile şi cunoştinţele dobândite prin procesul didactic, elevul trebuie scos din cadrul limitat al clasei şi pus în diferite situaţii de viaţă concrete, în care educaţia civică dobândită la clasă capătă noi valenţe prin actul aplicativ în situaţii reale.
Recunoscând valoarea îndemnului lui Seneca: Lung e drumul prin învăţături, scurt şi eficace prin exemple (Epistole, VI), considerăm că cele mai eficiente demersuri didactice menite să-i integreze pe toţi copiii în activitatea şcolară, sunt cele prin care le oferim cât mai multe ocazii să acţioneze împreună, să trăiască laolaltă. Oferindu-i copilului o multitudine de experienţe de învăţare, fructificând pornirea sa nestăpânită de a face în permanenţă ceva, îi uşurăm integrarea în învăţământ, oferindu-i ceea ce îi este necesar pentru a evolua.
Combinând toate aceste aspecte, care ţin de raportarea la noi înşine, cu imperiosul şi moralul îndemn biblic a ajuta pe celălalt, mai ales în contextul abordării tematicilor specifice, am conturat orientarea proiectului spre cunoaşterea reciprocă şi buna relaţionare între copii din medii total diferite de viaţă.   
Prejudecata reprezintă o componentă afectivă a relaţiilor intergrupale bazate pe discriminare şi se exprimă prin atitudini care pot fi învăţate, de obicei, din familie. Acest fapt ne determină, să căutăm în permanenţă modalităţi de schimbare a mentalităţii copiilor referitor la colegii lor diferiţi, acţionând în acelaşi timp şi asupra atitudinii părinţilor lor.
Activitățile desfășurate în cadrul acestui proiect au avut drept obiectiv înlăturarea acestor prejudecăți și buna relaționare între copiii din medii de viaţă diferite. Activitatea cultural-artistică a fost realizată cu copii de mai  multe etnii.
Cei care au contribuit la realizarea acestui proiect au fost coordonatorii: expert principal Roșu Marinel din partea Direcţiei Judeţene pentru Cultură Bihor, profesor inginer Varga Ileana, profesor Șumălan Mihaela și Roșu Delia, precum și echipa de proiect formată din doamnele profesoare: Crăciun Amalia, Matiuț Monica și Nadiș Cristina.
Cornelia Movilă

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:15:37 Ora standard a Europei de Est