Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

,,Promovarea şi protejarea culturii rrome şi a drepturilor copilului rrom”

Diseminare proiect

,,Promovarea şi protejarea culturii rrome şi a drepturilor copilului rrom”

Joi, 19 noiembrie 2015, s-a desfășurat una din activitățile proiectului ,,Promovarea şi protejarea culturii rrome şi a drepturilor copilului rrom", realizat în colaborare cu Direcţia Judeţeană pentru Cultură Bihor în perioada februarie - noiembrie 2015.

Rromii reprezintă o etnie aparte, controversată, prea puțin cunoscută în datele ei esențiale, deși trăiesc alături de români de secole. Ei sunt o minoritate istorică, viața lor s-a împletit cu a noastră în mod inevitabil.
Marginalizarea și excluderea socială a rromilor au creat, în timp, un important decalaj socio-cultural între populația majoritară și comunitatea țiganilor.
Este timpul schimbării mentalităților învechite, dar pentru aceasta este nevoie de a se trece prin mai multe etape: cunoaștere, înțelegere, apreciere, acceptare, respect, acestea având ca urmare eliminarea discriminării.
Trăim într-o lume multiculturală și educația trebuie adaptată acestei realități, iar pentru că, într-adevăr, educația este cheia schimbării și a progresului, copiii trebuie să beneficieze de toate informațiile necesare pentru a înțelege, respecta și aprecia diversitatea.
Copilul rrom trebuie să beneficieze de educație școlară, aceasta fiind singura posibilitate de a-și îmbunătăți viața, de a putea găsi un loc de muncă și a trăi în condiții mai bune. Dar, păstrându-și, în același timp, și tradițiile specifice. Pare o contradicție insurmontabilă, dar ea poate fi desființată tot în școală, prin valorizarea acestora în fața tuturor colegilor de alte etnii, prin educarea respectului față de fiecare minoritate în parte. Educația multiculturală / interculturală este cea chemată să creeze în școală un climat corespunzator în care copiii să se simtă apreciați și stimați pentru ceea ce reprezintă.
Ideea care a stat la baza iniţierii proiectului, alături de cea a integrării copiilor rromi în activitatea şcolară, a fost aceea că, pentru a-şi fixa informaţiile şi cunoştinţele dobândite prin procesul didactic, elevul trebuie scos din cadrul limitat al clasei şi pus în diferite situaţii de viaţă concrete, în care educaţia civică dobândită la clasă capătă noi valenţe prin actul aplicativ în situaţii reale.
Recunoscând valoarea îndemnului lui Seneca: Lung e drumul prin învăţături, scurt şi eficace prin exemple (Epistole, VI), considerăm că cele mai eficiente demersuri didactice menite să-i integreze pe toţi copiii în activitatea şcolară, sunt cele prin care le oferim cât mai multe ocazii să acţioneze împreună, să trăiască laolaltă. Oferindu-i copilului o multitudine de experienţe de învăţare, fructificând pornirea sa nestăpânită de a face în permanenţă ceva, îi uşurăm integrarea în învăţământ, oferindu-i ceea ce îi este necesar pentru a evolua.
Combinând toate aceste aspecte, care ţin de raportarea la noi înşine, cu imperiosul şi moralul îndemn biblic a ajuta pe celălalt, mai ales în contextul abordării tematicilor specifice, am conturat orientarea proiectului spre cunoaşterea reciprocă şi buna relaţionare între copii din medii total diferite de viaţă.   
Prejudecata reprezintă o componentă afectivă a relaţiilor intergrupale bazate pe discriminare şi se exprimă prin atitudini care pot fi învăţate, de obicei, din familie. Acest fapt ne determină, să căutăm în permanenţă modalităţi de schimbare a mentalităţii copiilor referitor la colegii lor diferiţi, acţionând în acelaşi timp şi asupra atitudinii părinţilor lor.
Activitățile desfășurate în cadrul acestui proiect au avut drept obiectiv înlăturarea acestor prejudecăți și buna relaționare între copiii din medii de viaţă diferite. Activitatea cultural-artistică a fost realizată cu copii de mai  multe etnii.
Cei care au contribuit la realizarea acestui proiect au fost coordonatorii: expert principal Roșu Marinel din partea Direcţiei Judeţene pentru Cultură Bihor, profesor inginer Varga Ileana, profesor Șumălan Mihaela și Roșu Delia, precum și echipa de proiect formată din doamnele profesoare: Crăciun Amalia, Matiuț Monica și Nadiș Cristina.
Cornelia Movilă

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 19:38:38 Ora de vară a Europei de Est