Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

C.S.E.I. Cristal Oradea a lansat un nou parteneriat strategic Erasmus+

Joi, 3 decembrie 2015, la Orășelul Copiilor

C.S.E.I. Cristal Oradea a lansat un nou parteneriat strategic Erasmus+

Joi, 3 decembrie 2015, Orășelul Copiilor Oradea fost gazda evenimentului de marcare a Zilei internaționale a persoanelor cu dizabilități de către cadrele didactice și copiii de la C.S.E.I. Cristal Oradea.

Evenimentul a avut în centru conferința de lansare a parteneriatului strategic Erasmus+ Thinking Globally, Learning Together (2015-2018).
În deschidere, directorul C.S.E.I. Cristal Oradea, doamna prof. Lezeu  Rodica, a salutat distinșii invitați, subliniind importanța zilei de 3 Decembrie, ca Zi internațională a persoanelor cu dizabilități, precum și importanța parteneriatului strategic  Erasmus+ Thinking Globally, Learning Together în cadrul activității instructiv - educative din instituție. Cadrele didactice participante la activitățile transnaționale vor fi instruite în metode europene de predare inovatoare, în abordări diferite în cazul învățării individualizate și vor fi în măsură să instruiască la rândul lor  colegii  în acest domenii.
A urmat un mini - spectacol cu mai multe momente artistice pregătite de copiii C.S.E.I. Cristal, singuri sau în colaborare cu alte instituții de învățământ din comunitatea locală: Românașii; Ca la noi, ca la români, hora noastră din străbuni; Dansul prieteniei în parteneriat SNAC cu Colegiul Economic Partenie Cosma, Slavă ție, stea curată - moment în parteneriat  SNAC cu Liceul de Arte (coordonator, prof. Nada Panait).
Proiect în parteneriat cu școli din: Anglia, Belgia, Turcia, Polonia, Spania și Bulgaria
D-na prof. Vesa Maria-Ramona, coordonator al parteneriatului strategic Erasmus+ Thinking Globally, Learning Together, a făcut o scurtă prezentare a parteneriatului care reunește instituții de învățământ special din 7 țări europene: Anglia, Belgia, Turcia, Polonia, Spania, Bulgaria și România. Obiectivul central al proiectului este contactul și punerea în aplicare a unor abordări inovatoare în  învățarea personalizată pentru copiii cu  dizabilități medii, grave și  profunde din școlile partenere. Cadrele didactice participante la reuniunile de proiect vor putea beneficia de activități de formare-predare-învățare oferite de fiecare școală parteneră: un workshop  pe tema  abordării  educative a copiilor cu deficiențe senzoriale multiple (oferit în România  de către cadrele didactice ale C.S.E.I. Cristal în perioada 7-11 martie 2016), un curs de formare în tehnica Interacțiunii intensive și învățarea în aer liber (în Marea Britanie), un work-shop privind utilizarea tehnicii biofeedback și a terapiilor în SOSW (în Polonia), un  training privind tehnici logopedice și metoda Montessori (în Bulgaria), un workshop privind utilizarea proiectelor tematice în lucrul cu elevii cu CES (în Spania), un curs de instruire în formarea autonomiei sociale la copiii cu deficiențe grave și altul în autism (în Belgia) și un workshop  privind utilizarea poveștilor terapeutice (în Turcia). De asemenea, copiii implicați vor dobândi noi deprinderi sociale și își vor îmbunătăți gradul de conștientizare și expresie culturală. În partea a doua a prezentării d-na profesor a expus succint celor prezenți rezultatele reuniunii transnaționale de proiect care s-a derulat în Spania în perioada 23-26 noiembrie 2015, găzduită fiind de Centro de Educacion Especial PROA, Caceres.
A fost apoi rândul invitaților din comunitate să își exprime păreri legate de tema centrală a zilei și despre importanța participării la proiecte internaționale. Au fost prezenți: inspectorul școlar pentru învățământ special, doamna prof. Vese Alina, inspectorul educativ, doamna prof. Duma Daniela, d-na inspector pentru educație timpurie, prof. Lucia Caciora, d-nul Muscă Dumitru, director al Consiliului Județean Bihor, d-l conf. univ. dr Chelemen Ioan, Universitatea din Oradea, d-na Săteanu Miorița, de la Uniunea Femeilor Bihor, d-na prof. dr. Marușca Angela, director al C.S.E.I. Orizont Oradea, d-na prof. Ilisie Carmen, director al C.S.E.I. Nr. 1 Oradea, d-na prof. Todica Marcela, director al Liceului Tehnologic ,,George Barițiu", d-na prof. Ciocan Rodica, director al Grădiniței Nr. 45 - ,,Ion Creangă", d-l prof. Rus Radu, director al Liceul Ortodox ,,Episcop Roman Ciorogariu", d-na prof. Nan Maria, director al Grădiniței Nr. 52, d-na Ciobanu Lucia din partea Asociației Down România, cadre didactice implicate în SNAC de la Liceul de Arte Oradea și mulți alți invitați din comunitatea locală, alături de cadre didactice ale C.S.E.I. Cristal, copii și părinți ai acestora.
50 de ani de existență a C.S.E.I. Cristal Oradea
Partea a doua a evenimentului a constat într-o  masă rotundă cu tema ,,Comunitatea în sprijinul copilului aflat în dificultate" și marcarea a 50 de ani de existență a C.S.E.I. Cristal Oradea. La masa rotundă au fost prezente actuale și foste cadre didactice ale C.S.E.I. Cristal, prilej de rememorare a unor evenimente și persoane marcante din viața instituției. Ziua s-a încheiat într-un cadru festiv cu speranța într-un viitor de succes, plin de realizări profesionale.
Au conlucrat la buna desfășurare a evenimentelor zilei cadrele didactice C.S.E.I. Cristal: director, Lezeu Rodica, consilier educativ, Vesa Maria Ramona, Opriș Aurelia, Pleș Gabriela, Crișan Adriana, Ovănescu Elena, Popa Sanda, Coneac  Angela, Todea Stela,  Kover Monica, Gheorghiu Valentina, Burcă Emilia, Copăcian Aurelia, Boroș Gyorgyi, Merțan Anturia,  Bar Emoke, Drimba Rita, Moldovan Mihaela, Oprea Eva, Herman  Szabolcs, Buboiu Bianca, Tanc Dorina, Dobran Viorica și Dura Anca.
Vesa Maria Ramona,
coordonator de proiect

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 03:00:20 Ora standard a Europei de Est