Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Masă critică pentru educație de calitate prin politici publice fundamentate prin cercetare”

Rezumat de proiect

„Masă critică pentru educație de calitate prin politici publice fundamentate prin cercetare”

Proiectul „Masă critică pentru educație de calitate prin politici publice fundamentate prin cercetare" este un proiect iniţiat de Asociatia Learn&Vision în parteneriat cu Asociaţia Centrul pentru Studiul Democratiei, are o durată de 12 luni, începând cu 1 aprilie 2015, şi este finanțat prin granturile SEE 2009 - 2014, în cadrul Fondului ONG România.

Implementarea acestui proiect vine ca o necesitate, în mare parte din cauza lipsei coalizării actorilor neguvernamentali din domeniul educației care să se angajeze în elaborarea și promovarea de politici educaționale fundamentate pe rezultatele unor cercetări. Acest fapt favorizează modul în care se iau deciziile în sistemului de învățământ românesc, resimțindu-se acut lipsa unor cercetări la nivel national care să vizeze aspectele esențiale ale educației (acces, calitate, echitate), precum și lipsa datelor de evaluare privind impactul politicilor educaționale și al schimbărilor introduse. Acest lucru este evident si din raportul Education and Training in Europe 2020 - Responses from the EU Member States (Comisia Europeană/ EACEA/ Eurydice, 2013, p. 82), care include recomandarea specifica formulată pentru România (CSR 5) in vederea atingerii obiectivelor asumate pentru 2020 de a evalua impactul reformelor din învățământ. Cu toate acestea, și puținele studii de impact realizate sub egida Ministerului Educației sunt insuficient cunoscute din cauza accesibilității lor limitate.
În acest context, scopul principal al proiectului constă în creșterea gradului de implicare a ONG-urilor educaționale naționale și regionale în dezvoltarea de politici educaționale fundamentate pe rezultatele unor cercetări, prin înființarea unei coaliții (CALIEDU). În același timp, proiectul urmărește îndeplinirea următoarelor obiective:
- dezvoltarea capacității de advocacy a coaliției CALIEDU prin instruirea a cel puțin 12 persoane resursă din cadrul ONG-urilor educationale în domeniul metodologiilor de cercetare educaţională şi în ciclul elaborării de politici publice;
- sprijinirea recunoaşterii efective a expertizei ONG-urilor în elaborarea politicilor publice prin realizarea unei platforme electronice care oferă resurse relevante (rapoarte de cercetare, metodologii de cercetare educaţională, articole ştiintifice, documente de poziţie) pentru factorii de decizie şi promotorii politicilor educaţionale şi facilitează comunicarea dintre diverşi factori implicaţi în elaborarea, promovarea şi implementarea politicilor educaţionale (inclusiv profesori);
- promovarea, prin elaborarea unui document de poziţie CALIEDU şi prin susţinerea unei campanii de advocacy, a imperativului de a fundamenta deciziile de politică educaţională pe rezultatele cercetărilor, inclusiv prin realizarea unor studii de impact ale politicilor şi strategiilor implementate ulterior aderării României la Uniunea Europeană.
Beneficiarii direcți ai acestui proiect sunt 12 ONG-uri selectate pentru formarea coaliției CALIEDU, împreună cu membrii și voluntarii acestora. În jurul acestei coaliții se va coaliza un alt grup de beneficiari, constituit de cel puțin 12 instituții publice cheie din învățământ (țintim organizații precum Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, Institutul de Științe ale Educației, Ministerul Educației Naționale, universități, inspectorate școlare județene și casele corpului didactic). În plus, datorită platformei online și a instrumentelor de diseminare, un procent de cel puțin 2% din totalul cadrelor didactice din România (aproximativ 4500 de persoane) vor avea acces la modele de design de cercetare educațională, precum și la o serie de alte resurse necesare în demersurile metodico-științifice ale acestora.
Mariana Dragomir
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Masă critică pentru educație de calitate prin politici publice fundamentate prin cercetare”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:29 Ora standard a Europei de Est