Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlniri de parteneriat româno-italian pentru un protocol în vederea accesării de fonduri europene

Ieri, la C.J. Bihor și Inspectoratul Școlar al județului Bihor

Întâlniri de parteneriat româno-italian pentru un protocol în vederea accesării de fonduri europene

Miercuri (23 iulie 2008), Francesco Pancheri, șeful departamentului de învățământ din provincia italiană autonomă Trento, s-a întâlnit cu Radu Tîrle, președintele Consiliului județean Bihor și prof. Ioan Șereș, generalul Inspectoratului Școlar al județului Bihor, pentru perfectarea unui acord de parteneriat și semnarea unui protocol în vederea accesării de fonduri europene.

De câțiva ani, școli orădene (precum Liceul de Artă, reprezentat de Iuliana Păcurar, colaborator al Centrului cultural italian) derulează proiecte de parteneriat educațional cu școli din Italia prin mijlocirea Centrului cultural italian din Oradea (reprezentat de Raimondo Ercole). Tot Raimondo Ercole a facilitat, ieri, cele două întâlniri de parteneriat ale lui Francesco Pancheri (însoțit de  Nella Pacher, colaborator din cadrul departamentului) cu președintele C.J. și inspectorul general al I.S.J. Bihor.
Scopul declarat al întâlnirilor este acela de a se ajunge la încheierea unui protocol oficial de parteneriat pe termen de cel puțin patru ani în vederea accesării de fonduri europene.
S-a căzut de acord pentru un parteneriat educațional de formare a personalului didactic de la fiecare nivel, inclusiv de la nivelul inspectoratului școlar, în acest schimb de experiență fiind implicați și elevii. Fiecare dintre parteneri considerând că are ce învăța de la celălalt. Italienii apreciază programele școlare foarte bune și rezultatele extraordinare obținute an de an de elevii români la olimpiadele internaționale de matematică și științe), iar noi vom învăța de la ei „lecția” descentralizării învățământului și formării adulților, după cum a ținut să sublinieze generalul Inspectoratului Școlar.
Prin acest protocol, care va fi semnat, probabil, în toamnă, la Oradea, chiar de Ziua Oradiei, șeful departamentului de învățământ din Trento intenționează sporirea numărului de profesori români care predau elevilor români care învață în școli italiene din provincie, el dorind să aducă și profesori de matematică și științe (pe lângă cei care predau limba maternă).
Se are în vedere faptul că în provincia Trento, locuiesc, cu acte în regulă, cel puțin 5.000 de români (din cei 500.000 de locuitori ai provinciei).
Italienii recunosc faptul că ei au coborât mult standardele și doresc să recupereze terenul pierdut cu ajutorul profesorilor români de matematică și  celelalte științe (exacte).
Potrivit declarațiilor generalului I.S.J., în octombrie 2008, vor pleca în Trento primii 20 de elevi orădeni (însoțiți de două cadre didactice), pentru două săptămâni de pregătire practică în domeniul electrotehnicii. În cadrul unui alt proiect, se va purcede la formarea profesorilor, pentru a prelua ce este bun din sistemul italian de învățământ, dar și invers, pentru a împărtăși din experiența lor didactică și știința școlii românești, „noi axându-ne mai mult pe latura informativă a procesului de învățământ, în detrimentul celei formative (educative)”, după cum recunoaște prof. Ioan Șereș, inspectorul general. (Ovidiu DAN)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:25 Ora standard a Europei de Est