Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Așa cum ne-a obișnuit, PSD una zice și alta face!

Statul are obligația constituțională de a finanța educația de bază pentru toți elevii din România

Așa cum ne-a obișnuit, PSD una zice și alta face!

PSD zice că îi pasă de viitorul tinerilor, dar blochează în mod constant finanțarea nediscriminatorie pentru elevi și pregătirea judicioasă a tinerilor pentru viitor.

Potrivit prevederilor din Legea nr. 1/2011, Legea Educaţiei Naţionale, statul asigură finanţarea de bază pentru toţi preşcolarii şi pentru toţi elevii din învăţământul general obligatoriu de stat, particular şi confesional acreditat.
Această prevedere nu a fost niciodată respectată, în fiecare an fiind prorogată aplicarea ei prin câte o ordonanță de urgență. Motivația guvernului, că nu ar fi bani pentru acești copii, nu e corectă, pentru că dacă un elev ar renunța la instituția privată și s-ar transfera la o unitate școlară de stat, ar beneficia de această finanțare. Statul are obligația constituțională de a finanța educația de bază pentru toți elevii din România, indiferent dacă aceștia aleg o unitate școlară de stat sau privată, mai ales că părinții lor contribuie la bugetul de stat prin taxele și impozitele plătite.
La sfârșitul primei sesiuni parlamentare din 2015, PNL a reușit să impună adoptarea modificării prin care și copiii din învățământul particular și confesional acreditat beneficiază de finanțarea de bază, modificare care urma să se aplice de la începutul anului școlar 2015/2016. Cu toate că legea a intrat în vigoare din iulie și s-a făcut și rectificarea de buget corespunzătoare, ministerul condus de un ministru subordonat PSD-ului nu a elaborat normele de aplicare și nu a emis Hotărârea de Guvern în urma căreia școlile private și confesionale acreditate ar fi urmat să încaseze aceste sume.
Vestea tristă la sfârșit de an pentru școlile private și confesionale este că nu vor primi nici acum, după înlăturarea discriminării între elevi, acești bani, pentru că, spun juriștii ministerului, ei nu pot fi acordați retroactiv, ci doar de la data publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern. Sper ca ministrul Curaj să întreprindă toate demersurile pentru punerea în practică a modificării legislative decise de Parlament astfel încât Hotărârea de Guvern să fie emisă și publicată la timp, și aplicată din ianuarie 2016.
Un alt proiect legislativ care e blocat datorită dezinteresului și disprețului manifestat de PSD față de adecvarea ofertei școlii românești la nevoile pieței muncii se referă la învățământul profesional în sistem dual.
Este vorba de emiterea la sfârşitul anului trecut a controversatei Ordonanţe de urgenţă a Guvernului nr. 94/2014, privind modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011, prin care se dădea o interpretare denaturată conceptului de învăţământ dual, punând doar o etichetă falsă pe un produs fără nicio legătură cu originalul. Din păcate, în graba de a-l ajuta pe Victor Ponta să scape de acuzația de plagiat oferindu-i posibilitatea de a renunța la titlul de doctor, în ordonanță au fost incluse și prevederi care anihilează experiențele bune de până acum din învățământul profesional în sistem dual. Deși ordonanța a fost modificată de Camera Deputaților în luna februarie, la propunerea deputaților PNL, nu a ajuns nici până acum să fie dezbătută și aprobată de Senat. Președintele Comisiei de învățământ din Senat, doamna Ecaterina Andronescu, nu se grăbește să pună acest proiect pe ordinea de zi. Din păcate, ordonanța emisă în urmă cu un an, continuă să producă efecte, stârnind confuzie în rândul profesorilor, al elevilor și al părinților, în condițiile în care investitorii se plâng în mod constant de lipsa muncitorilor calificați.
Promovarea și dezvoltarea învățământului profesional, e o nevoie stringentă și în Oradea, unde recent a fost anunțată o nouă investiție, care va crea 600 de locuri de muncă. Marea problemă a investitorilor din Oradea, care estimează că vor crea aproximativ 3.000 de locuri noi de muncă în următorii 3-4 ani, e dificultatea de a găsi muncitori calificați, tineri care să învețe o meserie. Școlile profesionale în sistem dual (care presupune parteneriatul între școală și agentul economic), constituie soluția  pentru creşterea gradului de angajare a tinerilor, pentru reducerea șomajului și dezvoltarea economică, pentru a ne ține copiii acasă, în România.
Fac din nou un apel la doamna senator Andronescu, preşedintele Comisiei de învăţământ din Senat să nu mai blocheze această lege și să facă demersurile necesare pentru a dezbate de urgență acest proiect legislativ care ar putea ajunge, după un an, să fie votat de Senat.
Din păcate, ambele exemple denotă capacitatea de dedublare a acestui partid, care afirmă un lucru și face cu totul altceva, în funcție de interese de moment sau de grup. Sau am putea crede și că e un scenariu bine pus la punct de a ține învățământul profesional la o cotă minimă, să fie suficienți tineri care se îndreaptă spre o facultate, în condițiile în care trecem printr-o profundă criză demografică și în ultimii ani am pierdut aproape o jumătate de generație de absolvenți de liceu care nu și-au luat bacalaureatul. Nu contează că unii absolvenți de facultate nu se pot angaja pentru că nu știu să facă nimic concret. Trebuie să dăm dovadă de flexibilitate și să adaptăm sistemul de învățământ la realitățile economice ale zilelor noastre.
Nu m-ar mira ca asta să fie adevărata cauză, pentru că îmi e încă vie amintirea referendumului de unificare a Oradiei cu Sînmartinul, eșuat de două ori, pentru că liderii PSD și-au îndemnat soldații credincioși să nu voteze pentru binele comunității, ci să se încoloneze orbește în spatele conducătorilor fără viziune care îi duc victorios spre Nicăieri!
Deputat Florica CHERECHEȘ

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:04:19 Ora standard a Europei de Est