Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectele de metodologii ale examenelor naționale din anul școlar 2008-2009

M.E.C.T. lansează în dezbatere publică

Proiectele de metodologii ale examenelor naționale din anul școlar 2008-2009

Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului a publicat vineri (25 iulie) pe http://www.edu.ro/ proiectele de metodologii privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat 2009 și a tezelor cu subiect unic în anul școlar 2008-2009. Documentele sunt supuse dezbaterii publice, astfel că toți cei interesați să aducă argumente, propuneri și sugestii pe această temă, o pot face electronic pe adresa de e-mail info@cnceip.ro sau, în scris, pe adresa Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar (str. General Berthelot nr. 26, București, sector 1, cod 010168). Opiniile vor fi primite începând de astăzi, 25 iulie 2008, timp de o lună. Ele vor fi analizate și, după caz, integrate în proiecte.

O prevedere importantă a noii metodologii de bacalaureat completează atribuțiile președintelui comisiei de bacalaureat din centrul zonal de evaluare care trebuie să se asigure că membrii comisiei nu fac publice informații cu privire la conținutul lucrărilor scrise evaluate în cadrul centrului respectiv. Profesorii evaluatori au ca nouă atribuție asigurarea confidențialității cu privire la conținutul lucrărilor scrise care le-au fost repartizate spre evaluare, precum și obligativitatea de a preda telefoanele mobile pe întreaga perioadă de evaluare. În plus, la evaluarea lucrărilor scrise, profesorii evaluatori nu vor face sublinieri sau mențiuni pe acestea.
Ca noutate, proiectul precizează că, în afară de candidat, pot solicita să vadă lucrarea/ lucrările doar membrii comisiei județene de bacalaureat/a municipiului București sau ai Comisiei Naționale de Bacalaureat, în scopul reevaluării acesteia/acestora. Un alt element de noutate este acela că din comisia județeană de bacalaureat/a municipiului București face parte și inspectorul școlar de educație fizică și sport, care răspunde de întreaga organizare și desfășurare a probelor practice la educație fizică și sport.
În vederea îmbunătățirii modului de organizare și desfășurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a și a VIII-a, în anul școlar 2008-2009, în proiectul Metodologiei de organizare și desfășurare a acestor evaluări naționale au fost introduse noi articole. Astfel, au fost definite tezele cu subiect unic („modalitatea de evaluare semestrială sumativă externă a cunoștințelor, a abilităților și a deprinderilor dobândite de elevii din clasele a VII-a și a VIII-a") și a fost înscrisă definiția catalogului electronic, document informatizat util, în special, în vederea distribuirii computerizate a elevilor în ciclul inferior al liceului. Urmare a introducerii catalogului electronic, comisiile din unitățile de învățământ au primit noi atribuții.
La evaluarea și notarea tezelor, perioada de evaluare a fost extinsă la 6 zile, iar cea pentru rezolvarea contestațiilor perioada de reevaluare a tezelor a fost extinsă la 3 zile. Documentul reglementează și condițiile de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe, programul școlar pentru zilele în care se susțin tezele și introduce obligativitatea elevilor de la clasele cu frecvență redusă de a susține tezele în clasele a VII-a sau a VIII-a. (Biroul de presă)



Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:48:44 Ora standard a Europei de Est