Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Lecții de matematică pentru dezvoltarea gândirii critice

Recenzie

Lecții de matematică pentru dezvoltarea gândirii critice

Orice nouă apariție editorială reprezintă un excelent prilej de bucurie epistemologică, întrucât – în era informaticii – cartea a fost și va rămâne una dintre cele mai importante surse de cunoaștere.
Pe această traiectorie se înscrie și lucrarea doamnei profesoare Ariana-Stanca Văcărețu - „Lecții de matematică pentru dezvoltarea gândirii critice”, apărută anul acesta la Editura Eikon din Cluj-Napoca.

Lucrarea propune profesorilor de matematică din gimnaziu și liceu, precum și studenților de la facultățile de profil ce frecventează Modulul de formare în psihopedagogie și metodică exemple de bună practică în organizarea și desfășurarea lecțiilor de matematică. Sunt oferite exemple de lecții (din curriculum-ul național) pentru: *învățarea matematicii cu ajutorul textelor matematice *învățarea prin cooperare *înțelegerea conceptelor matematice prin utilizarea strategiilor de scriere *înțelegerea proceselor matematice prin intermediul strategiilor de lectură și scriere.
Asemenea exemple de lecții sunt însoțite de: *descrierea unui mare număr de metode active de învățare ce pot fi folosite cu succes în lecțiile de matematică *sugestii de planificare a lecțiilor însoțite de exemple *sugestii de evaluare a învățării însoțite de exemple de instrumente și criterii de evaluare, ce pot fi utilizate sau adaptate necesităților de la clasă.
Cartea este structurată în patru mari capitole. În primul – Principiile învățării active și ale dezvoltării gândirii critice – este prezentat modelul teoretic ce stă la baza proiectării tuturor lecțiilor de matematică cuprinse în acest ghid. Potrivit autoarei, ABC-ul învățării active cuprinde: etapa de anticipare (reactualizarea / evaluarea informală a cunoștințelor „ancoră” și, pornind de la acestea, formularea unor noi obiective / direcții de explorare), etapa de construire a cunoștințelor (identificarea conceptelor, teoriilor, ideilor noi, compararea rezultatelor obținute cu expectanțele formulate, realizarea unor inferențe despre conținutul materialului parcurs etc.), respectiv etapa de consolidare (rezumarea / interpretarea cunoștințelor dobândite, schimbul de mesaje informaționale, evaluarea formativă a învățării, formularea de noi întrebări și piste de explorat etc.).
Capitolul al doilea – Metode și strategii de predare și învățare pentru studiul matematicii – conține modele de lecții realizate cu ajutorul metodelor de predare / învățare specifice gândirii critice și învățării active, cum ar fi: Eseul de cinci minute, Știu – Vreau să știu – Am învățat, SINELG, Brainstorming, Panoul cu întrebări, Căutătorii de întrebări, Citiți în perechi / Rezumați în perechi, Mozaic, Contractul clasei, Creioanele la mijloc, Alinierea, Antrenamentul pentru concurs etc. Pentru a spori caracterul său operațional, fiecare metodă este structurată astfel: justificarea metodei, dimensiunea grupului, timpul necesar, resurse, derularea activității, reflecții, recomandări.
Capitolul al treilea – Proiectarea lecției și evaluarea – prezintă câteva idei despre proiectarea și evaluarea didactică aplicate în programul Lectura și scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice. Sunt prezentate aplicații practice în ceea ce privește managementul clasei de elevi (resurse, mărimea grupului, timpul necesar), precum și o serie de descriptori de performanță utilizați cu succes în practica didactică la diferite cicluri de învățământ.
În fine, capitolul al patrulea – Învățarea prin studiul matematicii – oferă o viziune transcurriculară asupra subiectului abordat, precum și exemple, respectiv sugestii de utilizare a matematicii în situații concrete din viața cotidiană. Mai sunt menționate și o serie de „extensii” ale matematicii către alte discipline de învățământ, respectiv modalități concrete prin care acestea pot fi învățate de către elevi.
În consecință, cartea reprezintă rezultanta firească a vastei experiențe acumulate de autoare în predarea și învățarea matematicii, în realizarea unor cursuri de formare în cadrul mai multor programe (printre care și LSDGC sau Învățarea activă), în elaborarea de curriculum în cadrul programului A doua șansă – învățământ secundar inferior, în realizarea a numeroase articole și ghiduri de specialitate etc.
Cartea costă 25 de lei și poate fi comandată direct de la autoare, la adresa de e-mail ariana.vacaretu@vimore.com 
(Valentin Cosmin BLÂNDUL)

Trimite email
miercuri, 24 aprilie 2024, 18:12:23 Ora de vară a Europei de Est