Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lecții de matematică pentru dezvoltarea gândirii critice

Recenzie

Lecții de matematică pentru dezvoltarea gândirii critice

Orice nouă apariție editorială reprezintă un excelent prilej de bucurie epistemologică, întrucât – în era informaticii – cartea a fost și va rămâne una dintre cele mai importante surse de cunoaștere.
Pe această traiectorie se înscrie și lucrarea doamnei profesoare Ariana-Stanca Văcărețu - „Lecții de matematică pentru dezvoltarea gândirii critice”, apărută anul acesta la Editura Eikon din Cluj-Napoca.

Lucrarea propune profesorilor de matematică din gimnaziu și liceu, precum și studenților de la facultățile de profil ce frecventează Modulul de formare în psihopedagogie și metodică exemple de bună practică în organizarea și desfășurarea lecțiilor de matematică. Sunt oferite exemple de lecții (din curriculum-ul național) pentru: *învățarea matematicii cu ajutorul textelor matematice *învățarea prin cooperare *înțelegerea conceptelor matematice prin utilizarea strategiilor de scriere *înțelegerea proceselor matematice prin intermediul strategiilor de lectură și scriere.
Asemenea exemple de lecții sunt însoțite de: *descrierea unui mare număr de metode active de învățare ce pot fi folosite cu succes în lecțiile de matematică *sugestii de planificare a lecțiilor însoțite de exemple *sugestii de evaluare a învățării însoțite de exemple de instrumente și criterii de evaluare, ce pot fi utilizate sau adaptate necesităților de la clasă.
Cartea este structurată în patru mari capitole. În primul – Principiile învățării active și ale dezvoltării gândirii critice – este prezentat modelul teoretic ce stă la baza proiectării tuturor lecțiilor de matematică cuprinse în acest ghid. Potrivit autoarei, ABC-ul învățării active cuprinde: etapa de anticipare (reactualizarea / evaluarea informală a cunoștințelor „ancoră” și, pornind de la acestea, formularea unor noi obiective / direcții de explorare), etapa de construire a cunoștințelor (identificarea conceptelor, teoriilor, ideilor noi, compararea rezultatelor obținute cu expectanțele formulate, realizarea unor inferențe despre conținutul materialului parcurs etc.), respectiv etapa de consolidare (rezumarea / interpretarea cunoștințelor dobândite, schimbul de mesaje informaționale, evaluarea formativă a învățării, formularea de noi întrebări și piste de explorat etc.).
Capitolul al doilea – Metode și strategii de predare și învățare pentru studiul matematicii – conține modele de lecții realizate cu ajutorul metodelor de predare / învățare specifice gândirii critice și învățării active, cum ar fi: Eseul de cinci minute, Știu – Vreau să știu – Am învățat, SINELG, Brainstorming, Panoul cu întrebări, Căutătorii de întrebări, Citiți în perechi / Rezumați în perechi, Mozaic, Contractul clasei, Creioanele la mijloc, Alinierea, Antrenamentul pentru concurs etc. Pentru a spori caracterul său operațional, fiecare metodă este structurată astfel: justificarea metodei, dimensiunea grupului, timpul necesar, resurse, derularea activității, reflecții, recomandări.
Capitolul al treilea – Proiectarea lecției și evaluarea – prezintă câteva idei despre proiectarea și evaluarea didactică aplicate în programul Lectura și scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice. Sunt prezentate aplicații practice în ceea ce privește managementul clasei de elevi (resurse, mărimea grupului, timpul necesar), precum și o serie de descriptori de performanță utilizați cu succes în practica didactică la diferite cicluri de învățământ.
În fine, capitolul al patrulea – Învățarea prin studiul matematicii – oferă o viziune transcurriculară asupra subiectului abordat, precum și exemple, respectiv sugestii de utilizare a matematicii în situații concrete din viața cotidiană. Mai sunt menționate și o serie de „extensii” ale matematicii către alte discipline de învățământ, respectiv modalități concrete prin care acestea pot fi învățate de către elevi.
În consecință, cartea reprezintă rezultanta firească a vastei experiențe acumulate de autoare în predarea și învățarea matematicii, în realizarea unor cursuri de formare în cadrul mai multor programe (printre care și LSDGC sau Învățarea activă), în elaborarea de curriculum în cadrul programului A doua șansă – învățământ secundar inferior, în realizarea a numeroase articole și ghiduri de specialitate etc.
Cartea costă 25 de lei și poate fi comandată direct de la autoare, la adresa de e-mail ariana.vacaretu@vimore.com 
(Valentin Cosmin BLÂNDUL)

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 09:36:45 Ora standard a Europei de Est