Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Primul Senat al Universității din Oradea, la finele primului său mandat

Motto: ,,Concordia res crescent”

Primul Senat al Universității din Oradea, la finele primului său mandat

,,Senatul Universităţii din Oradea, structura de conducere a universităţii, se constituie şi funcţionează în baza prevederilor Legii Educaţiei Naționale nr.1/2011, în conformitate cu prevederile Cartei Universităţii din Oradea şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Senatului universitar.

Senatul universitar reprezintă comunitatea universitară şi este cel mai înalt for de decizie şi deliberare la nivelul universităţii.
Hotărârile adoptate de Senatul universitar sunt obligatorii pentru toţi membrii comunităţii Universităţii din Oradea".
Luni, 18 ianuarie 2016, în Aula Magna a Universității din Oradea, a avut loc ultima ședință a primului Senat universitar, prilej cu care, președintele Senatului, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, a prezentat ,,Raportul Senatului privind activitatea desfășurată în primul mandat de funcționare în baza Legii Educației Naționale (nr. 1 din 2011) 2012-2016", raport pe care vi-l prezentăm în sinteză.
,,Constituirea Senatului universitar este, concomitent, parte a procesului modernizării universității noastre, parte a efortului de aplicare a Legii Educației Naţionale în spiritul și litera sa în învățământul superior orădean și parte a unui proces mai larg, procesul Bologna.
Carta Universității din Oradea a inițiat precizarea locului Senatului în structura conducerii universitare și raporturilor acestuia cu celelalte organisme funcționale ale Universității, precizare care pune accent pe schimbarea democratică a procesului conducerii. Esența acestei schimbări privește natura conducerii universitare: împărțirea conducerii în Decizională (Senat) și Executivă (Conducerea Administrativă) și asigurarea concordiei între cele două structuri autonome funcțional.
Doamnelor și domnilor, avem o Cartă legală, care respectă litera şi spiritul Legii 1/2011 şi care separă legislativul de executiv. Derogarea de la acest spirit constituie o reîntoarcere păguboasă la alte viziuni și o desincronizare față de direcția și ritmul consensual contemporan. Procesul este în desfășurare și va fi și misiunea viitorului Senat să continue acest efort.
Senatul Universităţii din Oradea s-a constituit în urma alegerilor academice din 8 februarie 2012 şi a validării rezultatelor acestora în şedinţa din 10 februarie 2012. Funcţionarea forului legislativ s-a desfăşurat prin şedinţe în plen şi s-a bazat pe activitățile: comisiilor de specialitate, Biroului Permanent al Senatului, preşedintelui, cancelarului, preşedintelui grupului studenţilor din Senat şi a vicepreşedintelui acestui grup.
În iunie 2012, după numirea prorectorilor, am solicitat rectorului să stabilească o primă întâlnire între conducerea executivă şi conducerea Senatului, întâlnire în cadrul căreia am solicitat constituirea consiliilor de specialitate ale Consiliului de Administraţie care să conlucreze cu cele 9 comisii ale Senatului şi s-a convenit asupra protocolului de colaborare între structurile executivă şi legislativă.
Biroul Permanent al Senatului a elaborat în iulie 2012, în temeiul prevederilor art. 211 coroborat cu art. 213 din Legea Educaţiei Naţionale, Contractul de management instituţional încheiat între Senatul universitar şi rector. După aprobarea Contractului de management, în şedinţa din 19.07.2012, contractul a fost semnat de rector şi de către preşedinte, în numele Senatului.
În iulie 2012, conducerea Senatului a solicitat preşedintelui Consiliului de Administraţie constituirea bugetului Senatului, ca anexă la bugetul Universităţii, în vederea asigurării independenţei financiare faţă de structurile pe care trebuie să le controleze. Cheltuielile au fost minimale și s-au efectuat pentru deplasări la şedinţele organizate de conducerile senatelor unor universităţi din ţară şi pentru materiale de birotică necesare biroului preşedintelui Senatului. Nu au fost achiziţionate alte bunuri.
În luna mai 2013, Universitatea din Oradea a fost evaluată de către European University Association (EUA). Deoarece unele recomandări privind funcţionarea managementului Universităţii din Oradea nu corespundeau prevederilor din legislația română, în special cele referitoare la atribuțiile forului legislativ, conducerea Senatului a transmis în scris ofiţerului administrativ Alicja Bochajczuk precizări, în baza legislaţiei în vigoare, referitoare la erorile din raportul EUA.
De asemenea, pe perioada mandatului, împreună cu Consiliul de Administrație, au fost organizate manifestări de acordare a titlurilor academice cadrelor didactice care s-au remarcat prin activitate, manifestări dedicate celor care și-au încheiat activitatea profesională, precum și de comemorare a personalităților marcante ale universității. În 03.10.2012 Senatul universitar a organizat momentul „In memoriam rector Teodor Maghiar", la care au fost invitaţi fiii acestuia, Adrian şi Teodor Traian, precum şi rectorii din perioada 2004-2016.
În vederea creșterii vizibilității externe, Senatul a încercat să joace un rol activ pe plan național şi a militat pentru stabilirea unui cadru de funcționare unitar la nivel național a senatelor universitare. Cu scopul schimbului de opinii, conducerea Senatului Universităţii din Oradea a participat la întâlniri cu conducerile senatelor unor universităţi din ţară: Universitatea „Politehnica" din Bucureşti, Universitatea Emanuel din Oradea, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea „Petru Maior" din Târgu Mureş, Universitatea Ştefan cel Mare Suceava, Universitatea „Transilvania" din Braşov, Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti, Universitatea de Vest Timişoara etc.
Deoarece construcţia noului Senat universitar, în baza Legii Educaţiei Naţionale, nu a beneficiat de suficiente reglementări privind statutul acestei structuri, conducerea Senatului Universităţii din Oradea a organizat, în 15 mai 2013, la Oradea, o întâlnire a reprezentanţilor senatelor de la nouă universităţi din ţară, având ca document final o Minută privind direcţiile de urmat în dezvoltarea structurii.
Am invitat pentru a conferenţia în faţa Senatului universitar personalităţi ale vieţii publice sau din învăţământul superior, dintre care îi amintim pe doamna ministru Ecaterina Andronescu, pe preşedintele Senatului Universităţii din Piteşti, Nicolae Brinzea și pe preşedintele Senatului Universităţii Emanuel, Paul Negruţ.
În concluzie, echipa actualului Senat a construit şi a făcut funcţională instituţia Senatului universitar, în baza Legii 1/2011.  Încercăm satisfacţia că Senatul universitar este astăzi o structură activă, eficientă şi transparentă, în măsură să asigure accesul la procesul decizional al celor aleşi direct de către comunitatea academică şi studenţi. Îmi este deosebit de plăcut să remarc profesionalismul şi spiritul de echipă probate în activitatea comisiilor de specialitate ale legislativului universitar, capacitatea acestora de a coagula inițiative şi energii, implicarea celor mai mulţi dintre membrii senatori, cadre didactice şi studenţi, deopotrivă. Trebuie să remarc implicarea activă a studenţilor senatori ori de câte ori pe ordinea de zi au fost subiecte precum taxe de studii, procesul de învăţământ, burse, servicii sociale, cămine studenţeşti etc.
Invităm noua echipă de senatori să comunice neîncetat în mediul academic, ca şi în alte medii de proximitate, cât de important este rolul Senatului în asigurarea democraţiei universitare.
În final, dar nu în ultimul rând, doresc să mulţumesc reprezentanţilor mass-mediei locale pentru obiectivitatea cu care au prezentat, în decursul celor 4 ani, activitatea Senatului universitar.
Stimaţi colegi, sunt mândru pentru că am avut ocazia să muncesc alături de voi în această echipă a Senatului universitar. Vă mulţumesc! Concordia res crescunt.
Preşedintele Senatului universitar,
prof. univ. dr. Sorin Curilă
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Primul Senat al Universității din Oradea, la finele primului său mandat.

Trimite email
joi, 25 aprilie 2024, 09:46:36 Ora de vară a Europei de Est