Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Proiectul ,,Didact”, la Grădinița Nr. 30 Oradea

Proiect POSDRU lansat de Universitatea Oradea

Proiectul ,,Didact”, la Grădinița Nr. 30 Oradea

,,Didact - practica pentru tranziția de la educație la viața activă în domeniul Științelor educației" este numele complet al proiectului POSDRU lansat de Universitatea Oradea, Facultatea de Științe Socio Umane în parteneriat cu I.S.J. Bihor și implementat în municipiul Oradea timp de șase luni în perioada iulie - decembrie 2015.

Proiectul și-a propus să organizeze, să deruleze și să monitorizeze un stagiu de practică de 84 de ore a unui număr de 180 de sudenți din anul III, specializările Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar și Psihopedagogie specială, în treisprezece unități școlare și preșcolare din oraș.
Grădinița noastră a intrat în proiect cu două grupe de copii, grupa mică A, educatoare Ruja Lenuța  și grupa mare B, cu educatoarele Dume Gabriela și Negrău Lucia, fiecare grupă având repartizat pentru practica pedagogică un număr de șase studenți. Instructorul de practică a fost d-na Popa Carmen, conf. univ. dr. la Departamentul de Știinte ale Educației Facultatea de Știinte Socio-Umane, Universitatea din Oradea.
Prima etapă a proiectului a început imediat după deschiderea anului școlar, când am primit studenţii grupului ţintă în practica pedagogică de birou. Studenţii au asistat în fiecare zi de practică la modul de organizare a activităţii la clasă, la modul de întocmire şi completare a documentelor livrabile, a documentelor oficiale din portofoliul educatoarei. Tot în această etapă de debut a proiectului, am oferit de asemenea informații despre nivelul și specificul grupelor de preșcolari, despre cunoașterea copiilor și abordarea lor diferențiată în actul didactic. Pentru primele activități predate de studente, în ultima săptămână din luna octombrie, am dat indicații metodice, am sugerat posibile teme și am orientat propunătoarele spre strategii, metode noi interactive care să conducă spre o învățare eficientă, activă.
Lunile  noiembrie și decembrie  au  însemnat pentru proiectul ,,Didact" derulat la grădinița noastră o perioadă  plină în activități de pregătire metodică, consiliere pedagogică, proiectare curriculară și desfășurare de activități instructiv-educative din planificarea aferentă acestui interval. Am acordat asistență pedagogică studentelor care și-au ales săptămânal tema pentru activitățile pe care le-au susținut începând cu IDD, ALA1, ADE și ALA2, am corectat de fiecare dată proiectele (acolo unde a fost cazul ) am oferit modele de proiectare, sugestii și precizări legate de metodologia de desfășurare a activității respective.
Astfel, studenții participanți la proiect au parcurs împreună cu noi, tutorii o pregătire intensă pentru profesia de educatoare prin elaborarea de proiecte și desfășurarea de activități model, asistență la activitățile celorlalți colegi și întocmirea portofoliului de practică cu documentele solicitate. Un mare câștig la finalul acestei experiențe îl reprezintă relațiile afective care s-au stabilit între copii și practicante, atmosfera plăcută din ziua de practică, bucuria copiilor de a desfășura activități conduse de studentele participante la proiect.
În concluzie aș dori să precizez faptul că experiența oferită de proiectul ,,Didact" a fost una benefică pentru toate categoriile de participanți: instructori, tutori, studenți, preșcolari prilejuind interacțiuni profesionale deosebite, acumulări de informații, idei creative care s-au concretizat în mod fericit în influențe educaționale de calitate pentru micii noștri educabili. Mai spunem că noi tutorii am avut o nouă oportunitate de a oferi din experiența profesională bogată și de a face pledoarie pentru minunata noastră profesie.
Lucia Negrău
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul ,,Didact”, la Grădinița Nr. 30 Oradea.

Trimite email
duminică, 11 mai 2025, 07:48:06 Ora de vară a Europei de Est