Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modalităţi de valorizare a jocului scenic

Joi și vineri, la C.S.E.I. Nr. 1 - parteneriatul strategic între şcoli „Valuing play”

Modalităţi de valorizare a jocului scenic

Joi și vineri (28-29 ianuarie 2016), la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 din Oradea s-a desfășurat prima întâlnire transnațională din cadrul parteneriatului strategic între şcoli „Valuing play" (,,Valorizarea jocului scenic").

La reuniunea de la Oradea au participat directorii și coordonatorii de proiect ai instituțiilor partenere: SIA ,,Skolmeistars" privata pirmsskolas izglitibas iestade ,,Mazins ka jura", Riga, Latvia - instituția coordonatoare, Arita Lauka - director, Aija Ozola - coordonator, JUDG Detska Radost, Skopje, Macedonia, Ljiljana Krstevska - director, Biljana Loteska - coordonator, Secondo Istituto Comprensivom, Cassino, Italy, prof. Marisa Coia și Valentina Coletti, iar de la gazde (Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Oradea): Carmen Ilisie - director, Elena Erdeli - director adjunct, Teodora Pantazi - coordonator, împreună cu toată echipa de proiect.
Programul celor două zile a fost foarte bogat și dens, cuprinzând: prezentări ale instituțiilor și experienței anterioare în domeniul proiectului, metode de lucru în cadrul unor workshopuri creative, participare la activități de dramă și dramă-terapie (teatru, teatru de umbre, teatru experiențial), o vizită la o grădiniță (dat fiind faptul că C.S.E.I. Nr. 1 Oradea este singura școală, celelalte fiind grădinițe) și bineînțeles, discuții și concluzii.
Vineri, deschiderea oficială și lansarea parteneriatului
La festivitatea de lansare a parteneriatului, alături de partenerii internaţionali (6 profesori, coordonatori de proiect  și directori din cele 3 instituții partenere din Letonia, Italia și Macedonia), au participat reprezentanți ai comunității locale (din partea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, C.C.D-ului. Bihor, Consiliului Județean,  Universității Oradea, Bibliotecii Județene ,,Gheorghe Șincai", Teatrului de Stat ,,Regina Maria", Uniunii Femeilor Bihor, Asociației SOS Autismul, Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, a unor școli speciale și grădinițe din Oradea și județ: CSEI ,,Cristal", CSEI ,,Orizont", Liceul Tehnologic ,,Ioan Bococi", Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga", Grădinița Nr. 34 și Grădinița Nr. 52.  
Cuvânul de salut a fost adresat de directorul instituției, doamna prof. Carmen Ilisie, după care mica scenă a școlii a devenit marea scenă a proiectului, unde a avut  loc prezentarea unor momente de dramă: teatru de umbre ,,Iarna pe uliţă" (prof. Ramona Bondar, Rodica Haș, Camelia Poszet) şi o piesă de teatru educativ ,,Cocoşelul neascultător" (prof. Anca Tirla, Paula Bodea, Monica Dănuța); doamna Aija Ozola, coordonatorul internațional al parteneriatului (de la grădinița particulară ,,Small as an ocean" din Riga, Letonia) şi Teodora Pantazi, profesor psihopedagog la C.S.E.I. Nr. 1 Oradea, coordonator de proiect și moderatorul întâlnirii, au prezentat, în sinteză, parteneriatul și scopul acestuia și faptul că onor Comisia Europeană a agreat idee şi a decis finanţarea parteneriatului în cadrul Programului Erasmus+, KA1 în perioada 2015-2017, prin intermediul ANPCDEFP.
Doamna Aija Ozola, din Letonia, i-a invitat pe toți să se joace
Coordonatorul internațional al parteneriatului nu s-a sfiit să-i invite pe toți participații la un joc, dacă tot este vorba despre valorizarea jocului scenic. În cuvântul lor, distinșii invitați au apreciat ideea proiectului, deschiderea și colaborarea internațională, beneficiile proiectelor europene pentru profesori și elevi, dar și pentru școală și întreaga comunitate; implicarea, seriozitatea și profesionalismul școlii gazde, model în comunitatea profesională, deținătoare a numeroase titluri de ,,Școală europeană"; în acest sens au luat cuvântul: d-na inspector școlar Daniela (Duma) Sopota (care a vorbit și în numele celorlalți doi inspectori școlari prezenți, Elena Chivari Moțoc și Florin Negruțiu), d-na prof. Carmen Bodiu, directorul C.C.D. Bihor, d-na Elena Sferlea, consilier al C.J. Bihor, d-na Miorița Săteanu, președinte onorific al U.F. Bihor și d-na prof. Rodica Lezeu, director la C.S.E.I. ,,Cristal".
Comentariile şi feedback din partea partenerilor internaţionali şi invitaţilor speciali au fost ultimele puncte de pe agenda reuniunii.
Să mai spunem că invitații și partenerii au mai avut ocazia să vizioneze impresionanta expoziție de materiale realizate de parteneri în domeniul dramei, dar nu numai, pentru că ,,Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea are a lungă și frumoasă experiență în domeniul proiectelor europene, de unde și cele patru titluri de Școală europeană câștigate", după cum avea să sublinieze directorul instituției, doamna profesor Carmen Ilisie.
Teodora Pantazi & Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (43 de poze), accesați Galeria foto: Modalităţi de valorizare a jocului scenic.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:21:03 Ora standard a Europei de Est