Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vizibilitate şi internaţionalizare a Universităţii din Oradea în domeniul psihologiei pe bani europeni

Într-un consorţiu universitar, alături de şase universităţi europene

Vizibilitate şi internaţionalizare a Universităţii din Oradea în domeniul psihologiei pe bani europeni

Începând cu anul 2016, Universitatea din Oradea face parte dintr-un consorţiu universitar împreună cu alte şase universităţi din străinătate.

Azi, Rectorul Universităţii din Oradea prof. univ. dr. Constantin Bungău a semnat parteneriatul cu: University of Applied Sciences FH Upper Austria, Linz, Austria; University Cattolica del Sacro Cuore, Milano, Italy; University of Cordoba, Cordoba, Spain; University of Passau, Passau, Germany; University of Surrey, Guildford, United Kingdom; Tirana University, Tirana, Albania.
Parteneriatul are un buget de 150. 000 euro şi a fost încheiat cu ocazia derulării proiectului Europe 2038 - Voice of the youth. Proiectul a fost câştigat în competiţia programului Europe for Citizens 2014-2020, Axa: Democratic engagement and civic participation, Actiunea 2.3: Civil society projects.
Echipa internaţională formată din specialişti în domeniul psihologiei îşi propune să dezvolte un chestionar pan-european care să evalueze mai multe aspecte ale vieţii tinerilor, dar şi perspectivele acestora cu privire la viitorul Europei. Vor fi culese informaţii referitoare la competenţele interpersonale şi intrapersonale pe care tinerii le au în prezent, despre prejudiciu şi justiţie socială, discriminare, agresivitate şi angajament moral. Toate acestea vor fi comparate cu viziunea tinerilor cu privire la Europa anului 2038. Fiecare echipă din universităţile membre ale consorţiului va evalua cu acest chestionar pan-european un număr minim de 250 de adolescenţi şi tineri. Universitatea din Oradea va organiza o serie de întâlniri pentru a disemina rezultatele obţinute în rândul asociaţiilor de elevi, asociaţiilor studenţeşti, reprezentanţilor inspectoratelor şcolare, ministerului şi ai altor organizaţii de tineret. Accentul se va pune asupra acţiunilor ce vizează formarea viitorilor cetăţeni ai Europei, ca urmare a rezultatelor obţinute.
În baza rezultatelor, membrii consorţiului vor scrie o declaraţie ,,Europe 2038" care va fi prezentată Parlamentului European de o delegaţie formată din câte trei membri naţionali.
Coordonatorul proiectului în cadrul Universităţii din Oradea este lector univ. dr. Carmen Bora, echipa fiind formată din prof. univ. dr. Simona Trip şi doi studenţi doctoranzi, respectiv masteranzi. În ultimii cinci ani, colaborarea dintre Universitatea din Oradea şi liderul proiectului University of Applied Sciences FH Upper Austria, Linz, Austria se bucură de rezultate deosebite cum ar fi proiecte bilaterale, schimburi Erasmus, participări la conferinţe, articole publicate în reviste de specialitate de top (zona roşie).
Prezentul consorţiu lărgeşte sfera internaţionalizării Universităţii din Oradea, facilitând extinderea cercetării şi a schimbului academic cu alte universităţi europene.
Diana Pătru,
referent Comunicare

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:18:32 Ora standard a Europei de Est