Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studiu fără frontiere

De la Liceul Tehnologic Nr.1 Cadea

Studiu fără frontiere

Conform Dicționarul Explicativ al limbii române, cuvântul frontieră se definește a fi o linie naturală sau convențională, care delimitează teritoriul unui stat de teritoriile altor state sau întinderi de ape, care nu fac parte din teritoriul său.

Proiectul educațional „Külhoni magyar szakközépes gyakornoki program" a dat oportunitatea Liceului Tehnologic Nr. 1 Cadea și Liceului Agricol Topolya din Serbia, de a lua parte la un stagiu de pregătire practică în domeniul mecanicii, desfășurat la Liceul Agricol Jánoshalm  din Ungaria.
Programul a fost finanțat de compania Bethlen Gábor Zrt. iar durata de studiu s-a derulat pe tot parcursul lunii lui Cuptor (iulie) 2015.
Liceul nostru a fost reprezentat de domnul profesor Fodor Sándor, alături de elevii dumnealui: Bancsik Ákos - clasa a XI-a C, Buzás Dávid, Dienes Ákos, Kiss Sándor, respectiv Mészáros Roland din clasa a IX-a B, care, toți împreună au demonstrat că barierele teritoriale nu reprezintă un impediment atâta vreme cât țelurile sunt aceleași.
La începutul programului, elevii domnului profesor Fodor Sándor au fost instruiți și li s-au prezentat normele de protecție a muncii, după care instruirea practică s-a realizat cu succes fără niciun fel de incidente.
Stagiul de practică a cuprins următoarele teme: Prelucrarea metalelor, Motoare, Repararea utilajelor și a agregatelor, Întreținerea și verificarea utilajelor, Agregate agricole.
Proverbul românesc ,,După muncă și răsplată!" s-a adeverit și în acest caz, deoarece, la finalul zilei de instruire elevii au putut profita de atracțiile turistice din zonă, precum și de desfătarea dulce a verii - ștrandul.
La finalul instruirii practice, fiecare elev în parte a primit o adeverință ce atestă participarea la aceste stagii de practică.
Dorim să mulțumim și pe această cale companiei Bethlen Gábor Zrt. pentru oportunitatea de a lua parte în program, pentru că am învățat fără bariere, pentru că ne-am dezvoltat abilitățile practice și pentru cooperarea reușită.
Domnului profesor Fodor Sándor, îi dorim mult succes în continuare și cât mai multe realizări de acest gen.
Felicitări, domnule profesor!
Prof. Ioana Vana & Molnar Mihai
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Studiu fără frontiere.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:09:21 Ora standard a Europei de Est