Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Accesul egal la educație de calitate prin implicarea părinților, cadrelor didactice și a factorilor de decizie

Dezbatere despre măsurile privind

Accesul egal la educație de calitate prin implicarea părinților, cadrelor didactice și a factorilor de decizie

Din mai 2014 și până în prezent, în comunitățile Luncșoara și Borod, s-au implementat măsuri concrete care au vizat creșterea accesului la o educație de calitate a copiilor proveniți din mediile cele mai vulnerabile.

Au fost selecționate cele două comunități întrucât nevoia de inițiative și intervenție era mare, iar gradul de implicare a cetățenilor în viața comunității era relativ redus.
Fundația Ruhama, în parteneriat cu Școala Gimnazială „Alexandru Roman" Aușeu și Liceul Teoretic „Gabriel Țepelea" Borod, în cadrul proiectului ,,Participare activă și deplină pentru educație de calitate în comunitățile interetnice rurale", proiect finanţat prin granturile SEE, 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, în valoare de 74.970 euro, au mobilizat și au utilizat participarea locuitorilor din comunitățile Luncșoara și Borod pentru a se asocia și lucra împreună, acționând colectiv în vederea reducerii discrepanțelor de acces la educație ale copiilor romi față de copiii neromi.
În cadrul dezbaterii de vineri, 5 februarie 2016,  la care au participat peste 50 de părinți romi, cadre didactice, consilieri locali și  reprezentanți ai primăriilor celor două comune implicate în proiect - Aușeu și Borod, alături de directorii din școlile localităților învecinate, reprezentantul Inspectoratului Școlar Județean și echipa Fundației Ruhama, s-au prezentat rezultatele programelor de intervenție socio-educaționale și s-a discutat despre posibilitatea atragerii și gestionării de fonduri nerambursabile care să permită extinderea programelor de intervenție al căror impact este confirmat de specialiștii locali.
,,Vom continua să transferăm modele integrate de intervenție învățate de echipa organizației noastre spre alte localități, spre alți copii și părinți, spre alte autorități locale, împreună cu școlile locale, pentru a susține investiția în copiii din comunitățile rome, copii aflați în risc de părăsire timpurie a școlii", a spus Daniela Tütös, coordonator programe educaționale în cadrul Fundației Ruhama.
„Importanța educației este necontestată, are rol de a crește o comunitate cât mai sănătoasă din punct de vedere social oferind copilului de orice etnie acces nelimitat în descoperirea propriei vieți. Rolul nostru, al tuturor, este de a influența deciziile politice locale de interes public, întrucât bunăstarea unei comunități depinde de implicarea noastră a tuturor", a declarat directorul liceului din Borod, doamna profesor Aurica Manci Capriș.
Iar directorul Școlii Gimnaziale „Alexandru Roman" din Aușeu, domnul profesor Adrian Botici, a adăugat: „Suntem mândri de rezultatele muncii noastre; avem părinți implicați activ în structurile consultative ale școlii, avem copii premianți proveniți din comunitatea romă, au crescut semnificativ rezultatele școlare ale copiilor din comunitatea de romi și suntem mândri că romi, români, slovaci și maghiari din Luncșoara ducem mai departe tradițiile frumoase ale comunității noastre și promovăm un model frumos de conviețuire".
Daniela Tütös,
manager de proiect
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Accesul egal la educație de calitate prin implicarea părinților, cadrelor didactice și a factorilor de decizie. 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:21:01 Ora standard a Europei de Est