Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Acordarea şi retragerea titlurilor de doctor vor fi în atribuţia universităţilor”

Ministrul Educației Adrian Curaj:

„Acordarea şi retragerea titlurilor de doctor vor fi în atribuţia universităţilor”

Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, domnul Adrian Curaj, a declarat duminică (14 februarie 2016), în cadrul unei conferinţe de presă, că acordarea şi retragerea titlurilor de doctor vor fi atribuţiile instituţiei organizatoare, adică a universităţilor.

De asemenea, ministrul Adrian Curaj a anunţat că toate şcolile doctorale vor trece în perioada imediat următoare printr-un proces de evaluare internaţională. „De acum înainte, acordarea şi retragerea vor fi în atribuţia instituţiei organizatoare de studii universitare de doctorat. Mecanismul propus este natural: cine organizează studiile doctorale îşi asumă responsabilitatea privind calitatea şi integritatea şi ia decizia de acordare a titlului. Nu eram acum, aici, dacă acest lucru era clar!", a declarat Adrian Curaj.
Conform ministrului Educaţiei, Consilul Național pentru Atestarea Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) va fi instanţa de apel la deciziile universităţilor privind doctoratele. „CNATDCU verifică procedura şi se asigură de calitatea procesului de acordare a titlului. Pentru toate situaţiile, nepunerea în aplicare a deciziilor CNATDCU de către instituţia organizatoare de studii universitare de doctorat, atrage suspendarea şcolii doctorale", a mai declarat ministrul.
„Modificările propuse creează condiţiile necesare pentru a permite recredibilizarea şcolilor doctorale, dacă şi acolo unde este cazul, întărirea integrităţii academice şi, recăpătarea sau, după caz, consolidarea prestigiului universităţilor din România. Miza este mare, consolidarea autonomiei universităţilor şi creşterea responsabilităţii publice a acestora. Îmi doresc ca universităţile să aibă forţa şi maturitatea de a confirma încrederea acordată, astfel încât să nu ajungă în situaţia de a fi sancţionate, să dovedească forţa deosebită a democraţiei participative a elitelor, pentru că acestea sunt adevăratele universităţi. Şi aşa vor arăta ce înseamnă responsabilitate publică", a subliniat ministrul Adrian Curaj.
Biroul de comunicare 

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 16:53:30 Ora standard a Europei de Est