Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Fiecare copil, indiferent de etnie, religie, mediul social, merită o şansă de a-şi trăi copilăria şi de a se dezvolta armonios”

Grădinița cu Program Normal ,,Lumina”

,,Fiecare copil, indiferent de etnie, religie, mediul social, merită o şansă de a-şi trăi copilăria şi de a se dezvolta armonios”

Grădinița cu Program Normal ..Lumina", aparținând Centrului de zi al Fundației Est Europa (cu sediul în Oradea, Strada Bogdan Petriceicu Hașdeu, Nr. 18), s-a înființat în anul 2001, în baza autorizaţiei de încredere, având la început un număr de 12 copii, iar din anul 2013 funcționează pe baza acreditării obținute.

Viziunea grădiniţei noastre este ca fiecare copil, indiferent de etnie, religie, mediul social, merită o şansă de a-şi trăi copilăria şi de a se dezvolta armonios, acestea fiind premisele pentru a-şi putea clădi un viitor şi a se integra în societate.
În prezent avem o grupă de 17 copii, care provin din familii defavorizate, familii de romi, familii monopartentale sau familii în care un părinte provine de la Casa de Copii. În cadrul grădiniței nu percepem nicio taxă, fiind în totalitate gratuită, iar copiilor le asigurăm rechizitele și baza materială necesară unei bune desfășurări a actului instructiv-educativ, precum și o masă caldă gratuită zilnic, care ne este furnizată de o firmă de catering. De asemenea, copiii primesc de Crăciun, Sf. Nicolae și Paște cadouri din partea fundației, dar ocazional mai primesc și ajutoare constând din: îmbrăcăminte, încălțăminte, precum şi diverse pachete de alimente. În sprijinul părinților, care locuiesc la o distanță mai mare de grădiniță, venim prin a le oferi abonamente lunare pentru transportul în comun. 
Cererile de înscriere a copiilor la grădiniță, pe care le avem în fiecare an, depășesc oferta noastră educațională și nu le putem satisface în totalitate, deoarece nu dispunem de fondurile necesare pentru suportarea tuturor cheltuielilor, fonduri provenite din sponsorizări de la persoane fizice și juridice, în special din Olanda, dar o mică parte și din România.
Mulți dintre copiii care au frecventat grădinița noastră aveau nevoie de ajutor la efectuarea temelor, o dată înscriși la școală, iar pentru acest lucru s-a înființat programul After School, unde în prezent sunt 21 de copii, care frecventează diferite școli din oraș.
Acest program a fost binevenit, deoarece părinții nu se puteau ocupa de ei, fiind analfabeți sau neavând cunoștințele necesare.
De asemenea, a fost nevoie de programul Mama și copilul, care cuprinde mame cu copii sub 3 ani și unde desfăşurăm activităţi educative şi de creştere a copilului. Astfel,  copilul sub 3 ani ia contact cu un program de disciplină şi de cunoaştere a regulilor.
În concluzie, copiii din programul ,,Mama şi copilul" intră apoi în grădiniţa noastră, după care, parte din ei, în programul After School.
În acest an, avem în derulare proiectul educativ județean, intitulat Grădinița - Căsuța Prieteniei, în care sunt implicate și grădinițele nr. 20, 28 și 30, care se desfășoară pe parcursul unui an școlar.
În luna decembrie, copiii de la Grădinița Nr. 20, avându-le ca educatoare pe doamnele Andor Felicia și Lupuș Crina, au venit în vizită la grădinița noastră, pentru a le dărui copiilor jucării și hăinuțe aduse de acasă. S-a legat o prietenie foarte frumoasă, acest lucru văzându-se și din reacțiile tuturor copiilor. Drept răsplată, copiii de la grădinița noastră au colindat și le-au promis copiilor că în martie se vor revedea pentru a desfășura o expoziție de mărțișoare și felicitări.
Pentru buna desfășurare a programului instructiv-educativ, echipa grădiniței din cadrul Centrului de zi al Fundației Est Europa este formată din: Iacob Cristina - manager, prof. Andor Alina-Viorica - director, Lezeu Felicia - psiholog, Drăgan Emanuela-Marinela - asistent social, Negrea Viorica - îngrijitoare copii, femeie de serviciu Șerban Ioana - femeie de serviciu, Abraham Attila-Istvan - muncitor necalificat îngrijitor clădiri.
Misiunea grădiniţei noastre este de a asigura fiecărui copil condiţii pentru cea mai bună, completă şi utilă dezvoltare, în parteneriat şi colaborare cu actorii sociali, promovând toleranţa şi înţelegerea.
Prof. Andor Alina-Viorica - director

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 22:24:17 Ora standard a Europei de Est