Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tinerii bihoreni doresc o casă de cultură a studenților

Opinii necenzurate

Tinerii bihoreni doresc o casă de cultură a studenților

Convenția județeană Bihor a Parlamentului Tinerilor din România a hotărît ca urmare a întrunirii conducerii executive să susțină demersul colegului nostru Adrian Dumitru Dume care solicită Consiliului local al municipiului Oradea realizarea unei case de cultură a studenților în Oradea.

Considerăm oportună această solicitare în condițiile în care Oradea este unul din cele mai mari centre universitare din țară care nu are o casă de cultură a studenților, lucru de neacceptat luând în considerare mărimea și importanța pe care o atribuim orașului în care trăim. Problemele studenților trebuie să constituie o prioritate, pentru că în funcție de condițiile de pregătire pe care le oferim acestor tineri ne putem aștepta sau nu la performanțe din partea lor.
Considerăm că existența unei case de cultură a studenților într-un oraș al Uniunii Europene în anul 2008 nu este un deziderat de neatins, ci o necesitate, de aceea solicităm public Consiliului local al municipiului Oradea sprijinirea realizării unei case de cultură a studenților în Oradea. Totodată, suntem pentru îmbunătățirea condițiilor în căminele aflate în proprietatea Consiliului local al municipiului Oradea. Nu putem rămâne impasibili la situația tinerilor care sunt constrânși să locuiască în acele spații. Așteptăm răspunsul public favorabil al noilor aleși locali la aceste probleme. Sperăm să fim invitați la ședința Consiliului local la care vor fi discutate aceste probleme pentru a vedea care dintre consilierii locali sunt cu adevărat interesați de soarta studenților orădeni. Așteptăm și alte poziții la acest subiect din partea ONG-urilor din Bihor, dar și reacția  partidelor politice.
Vlad HIRIȘ,
președinte al Convenției județene Bihor a Parlamentului Tinerilor din România

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 09:26:50 Ora standard a Europei de Est