Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Finanțarea de bază se acordă și elevilor din învățământul privat și confesional

O victorie, după trei ani de insistențe

Finanțarea de bază se acordă și elevilor din învățământul privat și confesional

Miercuri, 2 martie 2016, Guvernul a aprobat prin Hotărâre de Guvern, Normele metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preşcolar şi stabilirea finanţării de bază de la bugetul de stat, pentru toţi preşcolarii şi elevii din învăţământul general obligatoriu particular şi confesional acreditat, precum şi pentru cei din învăţământul profesional şi liceal acreditat, particular şi confesional.

Mai exact, unitățile de învățământ preuniversitar privat și confesional acreditat vor primi finanțare de bază de la bugetul de stat, prin bugetele locale, la un nivel similar cu cel acordat în învățământul preuniversitar de stat.
Potrivit prevederilor Legii Educaţiei Naţionale 1/2011, statul asigură finanţarea de bază pentru toţi preşcolarii şi pentru toţi elevii din învăţământul general obligatoriu de stat, particular şi confesional acreditat. Această prevedere a fost însă prorogată în fiecare an, încălcându-se astfel Constituția care prevede obligația statului de a asigura educația de bază pentru toți copiii din România.
În iunie 2015, amendamentele PNL care înlăturau această discriminare, au fost votate de Camera Deputaților, Legea 220/2015 fiind promulgată apoi de președinte și bugetul fiind rectificat corespunzător. Guvernul Ponta nu a pus în aplicare prevederile legii și nu a elaborat Normele metodologice astfel încât acestea au fost elaborate de guvernul tehnocrat de-abia  în decembrie 2015. Este de neînțeles atât amânarea elaborării normelor cât și a adoptării hotărârii de guvern care să aprobe normele, în condițiile în care părinții acestor elevi contribuie cu taxele și impozitele plătite la bugetul de stat.
Miercuri, după 6 luni de când trebuia aplicată legea, s-au aprobat normele, făcându-se în sfârșit dreptate tuturor copiilor din România, și nediscriminându-i în raport de tipul instituției de învățământ pe care o aleg: de stat, privată sau confesională.
Pentru mine personal, e o mare realizare, fiind încununarea unui efort personal de trei ani, deoarece îmi începeam mandatul de parlamentar, în februarie 2013, cu o întrebare exact pe această temă!
Deputat Florica Cherecheș

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:03:55 Ora standard a Europei de Est