Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Program de educație financiară pentru liceeni

Programul Be $mart

Program de educație financiară pentru liceeni

Ce sfaturi de educație financiară ți-ai da dacă ai fi din nou elev? Pornind de la această întrebare a luat naștere programul Be $mart, coordonat de către Asociația Good Life Perfomers și finanțat prin Fundația Comunitară Oradea - programul Bursa Talentelor.

Asociația Good Life Performers pornește de la sloganul: Pentru tineri. Pentru o comunicate puternică. Asociația GLP e o organizație non-profit și non-guvernamentală fondată în Oradea, în toamna anului 2014, dedicată  dezvoltării tinerei generații, promovării educației nonformale și a voluntariatului.
Cu toții avem nevoie  să învățăm care este valoarea banilor și modul în care resursele financiare pot lucra în sprijinul lor.  Cu cât mai repede, cu atât mai bine.
Prin acest program, organizatorii își propun să implementeze o atitudine financiară responsabilă în rândul liceenilor. Cum și-au propus să formeze elevii? Pentru început, prin 30 de cursuri interactive și practice pe tema educației financiare susținute de traineri din partea Fundației Dreptul la Educație, la care vor participa nu mai puțin de 750 de liceeni din județul Bihor și cu ajutorul mini-ghidului educativ Be $mart realizat în parteneriat cu experți în domeniul financiar. În ghid, elevii vor găsi 30 de sfaturi pentru a-și economisi banii, dar și recomandări de site-uri și cărți. Capitolul Conversații valoroase reunește 8 interviuri realizate cu profesioniști din domeniul antreprenorial și financiar: Pantiș Octavian, Sava Alexandra, Lorand Soares Szasz, Daniel Zărnescu, Vlad Sarca, Sorin Constantin, Pera Novacovici și Păsat Liviu.
În cadrul programului, elevii participanți vor primi ghiduri educative gratuite, diplome de participare, iar cei mai activi participanți au șansa de a câștiga diverse premii.
Cursurile în cele 10 licee partenere din județul Bihor vor avea loc în intervalul 9 martie - 1 aprilie, după cum urmează:
Liceul Don Orione și Colegiul Național Mihai Eminescu din Oradea, Liceul Vocațional Pedagogic Nicolae Bolcaș din Beiuș, Colegiul Tehnic Ioan Ciordaș din Beiuș, Liceul Teoretic Nicolae Jiga din Tinca, Colegiul Național Teodor Neș din Salonta, Liceul Tehnologic Nr. 1 din Salonta, Colegiul Național Octavian Goga din Marghita, Liceul Tehnologic Horea din Marghita, Colegiul Tehnic Alexandru Roman din Aleșd.
Evenimentul de încheiere al programului va avea loc pe data de 2 aprilie, în intervalul orar 15.00-17.00, în sala de festivități a Colegiului  Național „Mihai Eminescu" din Oradea unde sunt așteptați parteneri, sponsori, colaboratori, persoane dornice să se alăture promovării educației financiare, dar și tineri interesați.
De ce educația financiară? 
„În timp ce derulam campania-concurs de promovare a talentelor intitulată Orice ai face, fă-o bine! din cadrul programului Good Life Performers 2015, ne-am gândit la ce premiu educativ, dar totuși interesant pentru elevi, am putea oferi liceelor care s-au remarcat cel mai bine în cadrul campaniei. Astfel am descoperit Fundația Dreptul la Educație care oferă workshop-uri gratuite pentru liceeni în domeniul financiar și ni s-a părut că ar fi un premiu atractiv, de care ne-am fi bucurat și noi dacă-l câștigam în perioada liceului. Am reușit în cele din urmă să punem cap la cap un parteneriat și astfel 50 de elevi s-au bucurat de un curs gratuit. Feedback-urile au fost pozitive, elevii fiind încântați pentru că, deși activitățile sunt dinamice și chiar amuzante, aceștia învață lucruri utile și practice din domeniul financiar. Imediat după această experiență, am realizat un sondaj mai extins în rândul elevilor bihoreni și am ajuns la concluzia că merită și e nevoie să investim în această direcție și să dezvoltăm programe de acest tip." - Mark Lukacs, președinte fondator al Asociației Good Life Performers, student în anul II la specializarea Comunicare și Relații Publice din cadrul Universității Babeș Bolyai din Cluj-Napoca.
Așa cum afirmă și preşedintele Fundației „Dreptul la Educație", László Diósi, tinerii au nevoie să învețe care este valoarea banilor și modul în care resursele financiare lucrează în sprijinul lor. Contextul economic și studiile recente relevă un nivel de educație financiară sub medie, în România, ceea ce validează necesitatea dezvoltării educației financiare a noii generații. Este o misiune pe care avem datoria să ne-o asumăm cu toții.
Roxana Trifa

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:50 Ora standard a Europei de Est