Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educativ județean ,,Căsuța poveștilor”

La Grădinița Nr. 52 din Oradea a fost implementat

Proiectul educativ județean ,,Căsuța poveștilor”

La Grădinița cu Program Prelungit Nr. 52 din Oradea a fost implementat un nou proiectul educativ județean, intitulat ,,Căsuța poveștilor", cu prima ediție de concurs (2015-2016).

Responsabilul de proiect este directorul instituției, doamna profesor Nan Maria, coordonatorul de proiect este doamna profesor Duluș Geta, iar echipa de proiect este formată din prof.: Albu Raluca, Cigher Ligia, Druța Valeria, Sala Ioana și Săcădat Adriana. Partenerii proiectului sunt: Grădinița Nr.1 Beiuș, Școala Gimnazială Nr.16, Școala Gimnazială ,,Aurel Pop" din Oșorhei (cu structura sa,   Grădinița Nr.1 Oșorhei), Școala Gimnazială Nr.1 Ceica (cu structura sa, Grădinița Nr.1 Ceica), Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman" din Aleșd (cu structura, Grădinița ,,Holcim"), precum și Școala Gimnazială din Zărand, județul Arad.
Proiectul răspunde înainte de toate nevoilor copiilor, adresându-li-se direct, fiind cunoscute bucuriile pe care le produc basmele și poveștile copilăriei, iar impactul și rezultatele pot fi lesne intuite. Așadar, acest proiect are o importanță deosebită în rândul preșcolarilor și școlarilor mici, precum și al cadrelor didactice, deoarece dezvoltă activități care răspund intereselor și preocupărilor diverse ale copiilor, contribuind la punerea în valoare a talentelor și capacităților lor artistico-plastice.
Poveștile și basmele copilăriei
Se știe: copilăria este mult mai frumoasă atunci când este însoțită de povești și basme. Poveștile și basmele îi ajutată pe copii să-și dezvolte vocabularul, imaginația, gândirea, să găsească soluții pentru a scăpa de diverse temeri, soluții în rezolvarea unor probleme, pentru că personajele din povești trec prin întâmplări în care copilul se poate regăsi. Poveștile, cu personajele lor, îi ajută pe copii să învețe să deosebească frumosul de urât, binele de rău și să urmeze exemplul personajelor pozitive. Astfel, preșcolarii și școlarii mici înțeleg că o carte de lectură este o ,,căsuță a poveștilor", identificând-o cu un tărâm al misterelor de care ei se simt atrași și pe care doresc să-l descopere. Ceea ce urmărim prin acest proiect este determinarea copiilor să învețe să asculte, să se relaxeze și treptat să simtă cuvintele, frumusețea și expresivitatea lor, să aibă răbdare să recepteze cu plăcere textele literare și să le transpună în creațiile lor artistico-plastice.
La prima ediție au participat 36 de unități de învățământ, 241 de cadre didactice și 584 de copii
Concursul de creație artistico-plastică din cadrul proiectului a fost structurat pe patru categorii de vârstă: grupa mică (3-4 ani), grupa mijlocie (4-5 ani), grupa mare (5-6 ani) și ciclul primar (6-10 ani).
Bucuria organizatorilor este mare, având în vedere succesul de care s-a bucurat prima ediție, la care au participat 36 de unități de învățământ, preșcolare și școlare, 241 de  cadre didactice și 584 de preșcolari și școlari.
Coordonator proiect,
prof. Duluș Geta
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul educativ județean ,,Căsuța poveștilor”.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:12:17 Ora standard a Europei de Est