Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Asociaţia pentru Educaţie şi Formare ,,TopFormalis” a devenit parteneră a coaliției CALIEDU

Pentru dezvoltare și promovare

Asociaţia pentru Educaţie şi Formare ,,TopFormalis” a devenit parteneră a coaliției CALIEDU

În 2015, la invitația Asociației ,,Learn&Vision" din Cluj-Napoca, Asociaţia pentru Educaţie şi Formare ,,TopFormalis" din Oradea a devenit parteneră a coaliției CALIEDU, alături de alte 13 organizații non-guvernamentale din țară.

Demarat la 1 aprile 2015, proiectul Masă critică pentru educație de calitate prin politici publice fundamentate prin cercetare (CALIEDU) a fost inițiat de Asociația Learn&Vision în parteneriat cu Asociația Centru pentru Studiul Democraţiei, fiind finanţat prin granturile SEE 2009 - 2014, în cadrul Fondului ONG România. CALIEDU reprezintă, în fapt, o grupare informală de asociații, fundații, centre de resurse şi alte persoane juridice care are drept scop creșterea implicării O.N.G-urilor cu activitate în domeniul educațional în dezvoltarea de politici educaționale fundamentate pe rezultatele unor cercetări științifice. Prin obiectivele sale, coaliția CALIEDU urmărește  creșterea gradului de implicare a ONG-urilor educaționale în elaborarea și promovarea de politici educaționale naționale și regionale fundamentate pe rezultatele unor cercetări, dezvoltarea capacității de advocacy a coaliției CALIEDU; întărirea capacității sectorului ONG de a elabora politici, recomandări și cercetări, dar şi sprijinirea recunoașterii efective a expertizei ONG-urilor în elaborarea politicilor publice.
Prima întâlnire a membrilor coaliției a avut loc în 25 septembrie 2015, la Cluj-Napoca ocazie cu care au fost stabilite o serie de repere importante pentru activitatea coaliției precum misiunea coaliției și rolurile ce revin membrilor, planul de acțiune viitoare. Cea de-a doua întâlnire s-a desfășurat în perioada 11 - 13 decembrie 2015, iar pe agenda de discuții au fost incluse tematici între care: dezbaterea temelor de cercetare prioritare din domeniul educației, în jurul cărora vor fi concentrate eforturile ONG-urilor membre; stabilirea unui calendar de cercetare și de inițiative de politici publice; discutarea planului de diseminare general și a planurilor specifice fiecărei organizații; stabilirea reperelor de colaborare cu instituțiile publice partenere. Tot la această întâlnire a fost lansată şi platforma electronică a CALIDEU al cărei scop este acela de a colecta un set de resurse informaționale relevante pentru sistemul de învățământ din România. Celor două întâlniri de lucru le-a urmat training-ul pentru persoanele resursă din ONG-urile membre ale Coaliției CALIEDU. În cadrul training-ului, participanții au fost implicați în sesiuni interactive care au abordat o gamă diversă de tematici legate de cercetarea din domeniul educației şi importanța realizării unor studii de calitate. Pe parcursul celor trei zile de training, sesiunile de instruire au urmat o abordare dinamică şi participativă, participanții fiind implicați în dezbateri privind politicile educaționale  în diferite sisteme educaționale.
Proiectul se va finaliza la 31 martie 2016, dar coaliţia CALIEDU va continua să funcționeze, iar platforma electronică va fi menținută şi îmbogățită cu resurse de membrii coaliției care vor fi disponibile publicului larg.
Prof. Anamaria Liana Lăzuran

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:36 Ora standard a Europei de Est