Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Consultare publică pe tema disciplinelor opţionale şi a rolului şcolii în formarea tinerilor cetăţeni

Ministerul Educaţiei şi Ministerul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic au organizat joi

Consultare publică pe tema disciplinelor opţionale şi a rolului şcolii în formarea tinerilor cetăţeni

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCS) şi Ministerul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic (MCPDC) au organizat joi, 24 martie 2016, la sediul Ministerului Educaţiei, consultarea publică „Dezbaterile societăţii civile cu privire la rolul şcolii în formarea tinerilor cetăţeni - disciplinele opţionale".

La discuţii au participat Adrian Curaj, ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Violeta Alexandru, ministrul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, precum şi reprezentanţi ai celor două ministere menţionate, ai Ministerului Sănătăţii, Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ministerului Justiţiei, Ministerului Finanţelor Publice, Băncii Naţionale a României, alături de  reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale care au propus sau au contribuit la elaborarea de programe/manuale pentru discipline opţionale.
,,Opţionalele din şcoală trebuie să reflecte alegerile elevilor"
Dezbaterea s-a axat pe patru module, aferente unor discipline opţionale cu statut consolidat în şcoala românească: educaţie pentru sănătate, educaţie pentru mediu, educaţie civică şi juridică şi educaţie financiară.
 ,,Opţionalele din şcoală trebuie să reflecte alegerile elevilor, în strânsă legătură cu nevoia lor de dezvoltare armonioasă. Cred că e nevoie să facem vizibile aceste eforturi, să dezvoltăm materialul educaţional deschis şi să punem la un loc şi alte posibile cursuri opţionale. Pe de altă parte, aceste discipline reprezintă un alt loc propice pentru inovare la clasă, este acel spaţiu în care profesorul poate fi creativ", a precizat ministrul Adrian Curaj.
La rândul său, ministrul pentru Consultare Publică și Dialog Civic, Violeta Alexandru, a declarat:  „Intenţia noastră este ca aceasta să fie prima întâlnire dintr-o serie de întâlniri cu scopul de a crea cadrul pentru discutarea altor potenţiale materii opţionale pentru ciclul gimnazial. (...) Am observat că se simte nevoia echilibrării unor decizii, astfel încât pe de o parte curriculumul să nu se aglomereze, respectiv să fie calibrate aceste opţionale de aşa manieră încât să permită alegerea dintr-o paletă largă de teme".
În cadrul discuţiilor s-a conturat concluzia că segmentul de opţionalitate din cadrul curriculumului naţional constituie un cadru legitim de introducere şi de studiere în şcoală, în anumiţi ani de studiu, a tematicilor de interes care corespund cel mai bine nivelului de vârstă al elevilor. Colaborarea cu părinţii este decisivă pentru a asigura legitimitatea studiului problematicii şi conţinutului curricular, recunoscut ca dezirabil pentru nivelul elevilor. În acest context, invitarea unor specialişti de la nivel local/judeţean poate contribui la fundamentarea opţiunilor şcolii, la luarea unor decizii informate şi eventuala participare la implementarea unui curs opţional.
Consultarea publică a reunit peste 50 de reprezentanţi ai societăţii civile, ai elevilor, ai sindicatelor din învăţământul preuniversitar şi ai părinţilor, care s-au arătat interesaţi de temele dezbătute. Evenimentul este primul dintr-o serie care va avea scopul de a fixa un cadru formal pentru discutarea altor potenţiale discipline opţionale pentru ciclul gimnazial, dar şi pentru alte teme de interes în zona educaţiei.
Biroul de comunicare

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 16:59:02 Ora standard a Europei de Est