Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Teatrul „Regina Maria” apreciat la „Bursa International Balkan Countries Theater Festival”

Actorii orădeni, în Turcia

Teatrul „Regina Maria” apreciat la „Bursa International Balkan Countries Theater Festival”

Spectacolul „Seara de Ajun" a înregistrat un succes extraordinar la cea de-a III-a ediţie a „Bursa International Balkan Countries Theater Festival"/ „Festivalul Internaţional al Ţărilor Balcanice" în cele două seri în care s-a jucat pe scena Teatrului „Ahmet Vefik Paşa" din Bursa, Turcia.

Prima reprezentaţie a avut loc în 24 martie, iar cea de-a doua, în 25 martie. Publicul şi-a păstrat un entuziasm viu în ambele seri, animând sala teatrului prin aplauze necontenite. Povestea elfului care a aterizat într-un depozit de jucării furate şi a reuşit să stârnească o întreagă controversă în ceea ce priveşte identitatea sa (posibil) miraculoasă, i-a captivat pe deplin pe spectactorii curioşi să vadă cât mai multe forme şi tematici ale teatrului contemporan, astfel încât spectacolul s-a jucat de fiecare dată cu sala plină.
Sâmbătă, 26 martie, delegaţia teatrului a fost invitată să participe la un tur organizat al oraşului Bursa, în care au putut vizita importante atracţii turistice ale zonei, precum Complexul Sultanului Murad al II-lea, Muzeul Ataturk, Marea Moschee din Bursa, Bazarul de Mătase şi un sat aflat în parimoniul UNESCO - Cumalikizik, unde au putut admira case mai vechi de 300 de ani.
La întoarcea în ţară, directorul manager general al Teatrului Regina Maria, Daniel Vulcu, a declarat că „organizarea a fost una perfectă, am fost primiţi cu ospitalitate deosebită, iar publicul a fost unul cald, avizat, care s-a bucurat pe deplin de teatru. Sper doar ca în curând şi festivalurile din România să ajungă la un nivel atât de avansat de organizare."
Pentru actorul Răzvan Vicoveanu, care joacă rolul lui Gary, proprietarul unui depozit de jucării furate, „a fost o experienţă interesantă, atât din punct de vedere artistic, cât şi cultural. Ne-am bucurat de o primire călduroasă, de condiţii excelente şi de săli pline, un aspect foarte important pentru un actor."
Printre participanţii de anul acesta s-au numărat artişti din ţări precum: Turcia, Macedonia, Slovacia, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria şi România.
Participarea Teatrului Regina Maria la „Festivalul Internaţional al Ţărilor Balcanice" din Bursa - Turcia a fost posibilă cu sprijinul oferit de Institutul Cultural Român, în cadrul proiectului „Două teatre românești la International Balkan Countries Theatre Festival de la Bursa - ediția a III-a", propus de ICR Istanbul.
Spectacolul „Seara de Ajun", de Anthony Neilson, a fost regizat la Oradea de Ovidiu Caiţa şi se bucură de semnătura scenografică a Oanei Cernea. Succesul de care se bucură atât din partea publicului, cât şi a criticii de specialitate este consemnat de nominalizările pe care le-a primit la nenumăratele festivaluri la care a participat, dintre care amintim nominalizarea pentru Cel mai bun actor - Răzvan Vicoveanu - Festivalul de Teatru Scurt, ediția a XXI-a (Festivalul Internațional de Teatru Oradea, ediția a III-a) - Oradea, septembrie 2015, nominalizarea pentru Cea mai bună actriță - Mihaela Gherdan - Festivalul de Teatru Scurt, ediția a XXI-a (Festivalul Internațional de Teatru Oradea, ediția a III-a) - Oradea, septembrie 2015, nominalizarea pentru Cea mai bună regie - Ovidiu Caița - Festivalul de Teatru Scurt, ediția a XXI-a (Festivalul Internațional de Teatru Oradea, ediția a III-a) - Oradea, septembrie 2015, nominalizarea pentru Marele premiu al festivalului - Festivalul Internațional al Teatrelor de Studio, ediția a XIX-a - Teatrul „Al. Davila" - Pitești, noiembrie 2015 şi nominalizarea pentru Cel mai bun actor - Răzvan Vicoveanu, pentru rolul Gary din spectacolul Seara de Ajun - Festivalul Internațional al Teatrelor de Studio, ediția a XIX-a - Teatrul „Al. Davila" - Pitești, noiembrie 2015.
Florina Rus,
secretar literar

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:07:00 Ora standard a Europei de Est