Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Valorizarea jocului scenic („Valuing play”)

Parteneriat strategic între şcoli

Valorizarea jocului scenic („Valuing play”)

„Valuing play" (,,Valorizarea jocului scenic") este un parteneriat strategic între şcoli, finanțat în cadrul Programului Erasmus+, KA1 în perioada 2015-2017, prin intermediul ANPCDEFP (www.erasmus+.ro).

Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea este partener în acest proiect, alături de alte trei grădinițe și școli din Letonia, Italia și Macedonia. Scopul proiectului este dezvoltarea unor resurse de predare a formelor specifice dramei:  teatru, teatru de păpuşi, teatru de umbre, teatru experienţial la copii de vârstă preşcolară şi şcolară mică.
Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului
Ziua de 2 aprilie este Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului. Echipa de lucru a parteneriatului strategic ,,Valuing play" și cadrele didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea au invitat membri ai comunității locale și profesionale să celebreze împreună această zi specială miercuri, 6 aprilie 2016, marcând-o prin acțiuni diverse:
Spectacolul de teatru de păpuși ,,Visul magic" oferit în dar de Asociația Culturală TrendArt Oradea, Compania Teatrală Independentă ,,Comoara cu povești" pentru toți elevii școlii și invitații lor, elevi de la alte școli speciale (CSEI Cristal, CSEI Orizont) și organizații (Asociația SOS Autism Bihor, Asociația Down Oradea).
Workshop-uri realizate în cadrul proiectului.
Echipa de proiect de la CSEI Nr. 1 Oradea s-a împărțit în cinci echipe, fiecare abordând o metodă de teatru diferită: teatru de umbre, teatru, joc de rol, teatru de păpuși și teatru experiențial. Astfel că în fiecare miercuri, din sălile școlii transcede bucuria celor mici, în încercarea de a găsi cele mai eficiente modalităţi de valorizare a jocului scenic, în diferitele sale forme, în vederea exprimării emoționale autentice și a dezvoltării personalităţii de la cele mai fragede vârste.
Două dintre echipe: Echipa 1 de Teatru de umbre: Haș Rodica, Bondar Ramona, Poszet Camelia, Iova Luminița, Neț Anda și  Echipa 4 de Teatru de păpuși: Gorgan Lavinia, Colesnicov Valeria, Manole Paula, Ilisie Carmen au așteptat miercuri oaspeți pentru a învăța și munci, pentru a se juca și a se bucura împreună: părinții elevilor; cupluri de părinți-copii/tineri de la Asociația SOS Autism; studenți la psihologie și psihopedagogie specială de la Universitatea din Oradea, ca suport pentru elevii cu CES și...actori.
Munca celor 5 echipe, pe lângă pregătirea unor materiale (filmulețe și descrieri de jocuri și activități) pentru produsele finale ale proiectului,  s-a concretizat în momente de teatru, care vor fi prezentate în luna iunie pe scenă: în cadrul Festivalului ,,Special Kids", care, ajuns anul acesta la ediția a VIII-a, va fi un spectacol caritabil și Caravana ,,Valuing play", și va ajunge prin școli și grădinițe.
Masa rotundă cu tema ,,Perspectiva integrării sociale a persoanelor cu autism"
De la ora 12.30, am organizat Masa rotundă cu tema ,,Perspectiva integrării sociale a persoanelor cu autism", în colaborare cu Asociația CES-Colaborăm Educăm Sprijinim.
Activitatea s-a adresat directorilor de instituții, specialiștilor, părinților și studenților interesați de problematica autismului, care au putut intra în dialog cu vorbitorii cheie prezenți la masa rotundă: d-na dr. Delia Ioana Tegzes, psihiatru, Spitalul Clinic Municipal Dr. Gavril Curteanu Oradea - medic specialist; d-na Simona Zlibuț, președinte al  Asociației SOS Autism Bihor și reprezentant al Asociației de părinți; d-na conf. univ. dr. Karla Barth, director al Departamentului de Științe ale Educației de la Universitatea din Oradea - reprezentant al furnizorului de formare; d-na Ioana Corompaki, terapeut/coordonator Piramid Learning Centre - reprezentant al centrului furnizor de servicii; d-na Ramona Kiss, prof. psihopedagog, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea - reprezentant educație specială; d-na Luminița Oros, profesor de sprijin la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" și Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu" - reprezentant educație special integrată.
Discuția a fost condusă de Oana Tuduce, prof. psihopedagog la C.S.E.I. Nr. 1 Oradea, specialist cu ani de experiență în problematica autismului.
Lansarea de baloane cu mesaje din finalul manifestării a fost gândită ca formă de evaluare non-formală a zilei.
În paralel cu activitățile menționate și desfășurate la C.S.E.I. Nr. 1 Oradea, în intervalul orar 10.00-12.00, la Universitatea din Oradea a avut loc o acțiune de informare și sensibilizare a studenților de la Catedra de Științe ale Educației privind problematica autismului.
Teodora Pantazi & Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Valorizarea jocului scenic („Valuing play”).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:19:27 Ora standard a Europei de Est