Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Bune practici în aplicarea principiului interdisciplinarităţii la modulele din aria curriculară tehnologii

La Lic. ,,Szent Laszlo”, Cercul pedagogic al economiștilor

Bune practici în aplicarea principiului interdisciplinarităţii la modulele din aria curriculară tehnologii

Profesorii care predau discipline economice au avut Cercul pedagogic, vineri, 15 aprilie 2016, la Liceul Teologic Romano-Catolic ,,Szent Laszlo" din Oradea.

În deschidere, responsabilul de cerc, doamna profesor ec. Simona Ardelean, a salutat participanții, echipa gazdă, coordonată de doamna profesor Haracsek Klementina (director adjunct al liceului) și a prezentat tema și agenda evenimentului.
Referatul ,,Interdisciplinaritatea - factor de motivaţie pentru o învăţare de calitate" a fost pregătit și prezentat de doamna prof. ec. Kele Tünde-Ilona.
Toate lecțiile filmate prezentate de echipa gazdă au avut ca suport, punct de pornire și de finalizare în demersul didactic tema cecului: ,,Bune practici în aplicarea principiului interdisciplinarităţii la modulele din aria curriculară tehnologii".
În cadrul modulul Marketingul afacerilor, la clasa a XI-a, Economic, doamna prof. ec. Kele Tünde-Ilona a ilustrat tema: Comunicarea nonverbală; d-na prof. ec. Kor Erika, la clasa a XII-a, Economic, modulul: Negocierea afacerilor, cu tema: Comunicarea; d-na prof. ec. Albert Andrea, modulul: Patrimoniul unităţii, la clasa a IX-a, Economic, tema: Calcularea preţului de vânzare (Locul şi rolul interdisciplinarităţii în activităţile extracurriculare şi extraşcolare); d-na prof. Tóth-Trpkovici Timka, modulul: Studiul calităţii mărfurilor şi serviciilor, la clasa a IX-a, Economic, tema: Caracteristicile de calitate ale detergenţilor; d-na prof. Nógrádi Márta, modulul: Bazele restauraţiei, la clasa a IX-a, Alimentaţie publică - bucătar, tema: Pregătirea materiilor prime de origine animală (Locul şi rolul interdisciplinarităţii în activităţile extracurriculare şi extraşcolare); d-na prof. Catona Valeria, modulul: Bucătăria naţională şi internaţională, la clasa a XI-a, Alimentaţie publică - Tehnician în gastronomie, tema: Bucătăria maghiară (Locul şi rolul interdisciplinarităţii în activităţile extracurriculare şi extraşcolare).
Tot pe agenda cercului a figurat și prezentarea ofertei Fundației „Dreptul la Educație" care susține și promovează educația financiară în rândul liceenilor şi elevilor de gimnaziu.
În cadrul dezbaterilor care au urmat, moderate de responsabilul de cerc, vorbitorii au făcut aprecieri pozitive la adresa lecțiilor filmate, prezentate de echipa gazdă și la organizarea cercului, dar au făcut trimiteri și la propria activitate desfășurată la catedră, prin prisma temei cercului pedagogic.
Concluzionând, responsabilul de cerc, doamna prof. ec. Simona Ardelean, a subliniat faptul că ,,din exemplele de bune practici prezentate prin referat, luările de cuvânt și prin intermediul lecțiilor filmate, cu toții am avut de învățat, iar întâlnirea și schimbul de experiență contribuie la întărirea relațiilor colegiale și la creșterea eficienței actului educațional".
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Bune practici în aplicarea principiului interdisciplinarităţii la modulele din aria curriculară tehnologii.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 14:01:55 Ora standard a Europei de Est