Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Masă rotundă cu tema „Calitatea educaţiei şi performanţa profesională”

Joi, la Universitatea din Oradea

Masă rotundă cu tema „Calitatea educaţiei şi performanţa profesională”

Joi, 7 aprilie 2016, la Universitatea din Oradea, Sala de consiliu, parter, a avut loc, în organizarea Centrului de Consiliere şi Servicii privind Cariera din Universitatea Oradea, masa rotundă cu tema „Calitatea educaţiei şi performanţa profesională".

 La eveniment au fost prezenți invitați din mediul de afaceri local (director tehnic, Paul Bronz și Mariana Vigano - FAIST MEKATRONIC SRL; director retail BCR Carmen Ioana Hoble, director zonal BCR - Marina Roman; Paul Giușcă - director recrutare COMAU Romania, Sasu Carmen - RoMarketing) și instituțiile administrației locale (director executiv AJOFM Bihor - Csaba Bekesi; Agenția de dezvoltare locală -  HR Manager Liana Boangiu și Fofiu Florina), profesori și studenți ai Universității din Oradea. Au avut intervenții tematice rectorul UO, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, prorectorul UO prof. univ. dr. Eugen-Victor Macocian. Decanii, prof. univ. dr. Aurora Mancia (Facultatea de Construcții, Cadastru și Arhitectură ) și  conf. univ. dr. ing. Gabriel Bendea (Facultatea de Inginerie Energetică şi Management Industrial) au fost invitați pentru a-și face cunoscute punctele de vedere.
La masa rotundă,  moderată de conf..univ. dr. Sorin Borza, au fost stabilite propuneri tematice în jurul cărora au avut loc dezbaterile.
Tema 1. (intervenţii argumentative şi problematizări din partea angajatorilor invitaţi): Cum văd angajatorii regionali profilul profesional al unui absolvent de studii superioare?
A.Fixarea unor repere practice de identificare a unei pregătiri profesionale de bună calitate.
B.Modalităţi concrete de implicare a angajatorilor în stabilirea unor tematici de curs şi a unor formule de pregătire practică. 
C.Mijloace şi capacităţi formale de sprijinire a studenţilor care doresc formare de competenţe practice pe perioada studiilor.
Tema 2. Ce înţelegem prin educaţie de calitate în mediul universitar românesc? (prezentări conceptuale şi dezbateri susţinute de reprezentanţii mediului academic):
A.Competenţă academică vs. pregătire profesională practică
B.Ce legătură este între pregătirea practică şi performanţa profesională?
Tema 3. Ce poţi face în România cu o diplomă de studii superioare? (argumente şi opinii susţinute de reprezentanţii studenţilor şi absolvenţilor):
A.Ce oferă şi ce ar trebui să ofere piaţa regională a forţei de muncă?
B.Piaţa forţei de muncă din România şi procesul de selecţie a angajaţilor. Este studentul de nota 10 ,,visul" oricărui angajator?
C.Ce oferă şi ce aşteptaţi să ofere pregătirea universitară la UO?
Discuțiile și luările de cuvânt au confirmat rolul esențial pe care absolvenții Universității din Oradea îl joacă în cadrul proceselor de dezvoltare regională. Au fost identificate modalități concrete de colaborare între angajatori și Universitatea din Oradea. De asemenea angajatorii au subliniat faptul că un număr semnificativ de absolvenți performează profesional și au ajuns să realizeze în firmele de prestigiu care și-au deschis filiale la Oradea. Dezbaterea s-a încheiat după două ore, invitații și-au exprimat dorința ca inițiativa universității să se transforme într-un ciclu de întâlniri.
Adriana Borza,
Centrul de Consiliere şi Servicii privind Cariera

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:25 Ora standard a Europei de Est