Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Municipiul Oradea a depus un proiect în cadrul programului Orizont 2020

Parteneriat strategic

Municipiul Oradea a depus un proiect în cadrul programului Orizont 2020

Municipiul Oradea, în parteneriat cu orașele Dortmund (Germania), Amiens (Franța), Santander (Spania), Bergamo (Italia), și alți 39 de parteneri (companii, institute de cercetare care activează în domeniul eficienței energetice respectiv mobilității urbane), a înaintat spre finanțare proiectul „Smart DE²STINI - Smart Data Enabling Energy Efficiency and Sustainable Transport in Urban Infrastructures" (Date inteligente pentru îmbunătățirea Eficienței Energetice și a Transportului Durabil în infrastructurile urbane) în cadrul programului Orizont 2020.

Orizont 2020 este cel mai amplu program de cercetare și inovare derulat vreodată de Uniunea Europeană, având alocată o finanțare de 80 de miliarde EUR pe durata a 7 ani (2014-2020) - pe lângă investițiile private și investițiile publice naționale pe care această finanțare le va atrage.
Plecând de la importanța și rolul orașelor în tranziția către o economie bazată pe utilizarea eficientă a resurselor și cu un nivel redus de emisii de CO2 (în prezent 72% din populația Uniunii Europene trăiește în mediul urban și utilizează 70% din energia necesară), prin acest proiect este vizată testarea unor soluții demonstrabile, eficiente și replicabile la nivelul cartierelor urbane la intersecția domeniilor energie, transport și tehnologia informației și comunicațiilor. Măsurile care vor fi testate se referă la casele inteligente, măsuri de eficiență energetică la nivelul blocurilor de locuințe multifamiliale, utilizarea generalizată a surselor de energie regenerabilă, stocajul de energie, precum și utilizarea ultimei generații de platforme ICT și infrastructură bazate pe specificații deschise.
În vederea asigurării tranziției dinspre „orașul digital" către un oraș de tip „Smart City", Municipiul Oradea va coopera cu orașele menționate mai sus în mai multe domenii în vederea testării fezabilității:
*integrării controlului și conectării pompelor de căldură pentru asigurarea energiei termice la nivelul unor cartiere,
*utilizării sistemelor de stocare a energiei, management și monitorizare inteligentă a consumurilor de energie,
*gestionării sistemelor de transport și distribuție a energiei termice și electrice, identificării surselor locale de energie regenerabilă,
*dezvoltării unui sistem public privat de partaj al autoturismelor care să reducă numărul acestora respectiv să crească numărul de ore de utilizare,
*utilizării unor senzori care să aibă la bază o tehnologie inovativă pentru colectarea și analiza datelor provenite din trafic,
*creării unei platforme dedicate cetățenilor care să permită creșterea gradului de participare a cetățenilor în politica de dezvoltare a orașelor, colectarea unor date prin intermediul unor diferiți senzori/componente din cadrul sistemului de infrastructuri și servicii publice urbane.
În acest sens, trebuie menționat faptul că Municipiul Oradea a implementat deja anumite componente care vor fi integrate în politica de dezvoltare a unui oraș inteligent, precum: construcția canalizației subterane (prin care s-a realizat peste 150 km de rețea de comunicații electrice și electronice), sistemul de telecitire la nivelul consumului de apă, instalarea a 200 de camere video pentru supravegherea și creșterea gradului de siguranță în spațiile publice, localizarea mijloacelor de transport public, e-ticketing, sistemul de plăți on-line al impozitelor și taxelor locale, plata biletelor de călătorie cu transportul public respectiv a parcării autoturismelor prin SMS, dezvoltarea aplicației IT Oradea City Report prin care pot fi raportate diferitele probleme de către cetățeni cu privire la infrastructura urbană și serviciile publice din Muncipiul Oradea, Oradea City Apps (sistem de informare a turiștilor printr-o aplicație mobilă), instalarea unor puncte de acces internet (Wi-Fi hot spots) atât la nivelul Muncipiului cât și în Zona Metropolitană Oradea.
Depunerea proiectului „Smart DE²STINI - smart Data enabling Energy Efficiency and Sustainable Transport in urban Infrastructures" vine așadar în sprijinul demersurilor Primăriei Municipiului Oradea privind elaborarea unei strategii integrate de informatizare, căreia să-i urmeze implementarea unui model informatic care să gestioneze în mod unic toate categoriile de date și informaţii existente în cadrul Primăriei Municipiului Oradea, să răspundă cerințelor definite de oricare dintre compartimente, să asigure informarea corectă, completă și în timp util a factorilor de decizie, să descrie etapele și procedurile necesare a fi urmate pentru ca Oradea să devină SMART CITY, dar și să asigure soluții pentru gestionarea clară a relației cu instituțiile subordonate Primăriei Oradea.
Prin aceste demersuri, Primăria Municipiului Oradea vizează definirea unui model de dezvoltare a orașului inteligent Oradea mai avansat și mai eficace, care să depășească fragmentarea actuală și să promoveze o viziune unitară a proiectelor, mergând cu mult mai departe decât integrarea TIC cu mobilitatea și eficiența energetică, contribuind astfel la creșterea atractivității municipiului (prin creșterea calității vieții cetățenilor, atragerea turiștilor și crearea unui mediu propice investitorilor actuali precum și potențialilor investitori).
Procedura de selecție a acestui proiect cuprinde 2 etape: o primă etapă se referă la evaluarea notei conceptuale depuse (septembrie 2016) , urmând ca în a doua etapă, în cazul în care proiectul primește punctajul necesar pentru a fi selectat, parteneriatul respectiv să dezvolte aplicația finală.
Termenul de implementare a tuturor pachetelor de activități prevăzute este de 3 ani, de la data semnării contractului de finanțare.
Valoarea bugetului alocat Municipiului Oradea, în calitate de oraș de sprijin, este de 227.000 euro, din care finanțarea nerambursabilă ajunge la 100%. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:17 Ora standard a Europei de Est