Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Încurajarea consumului de alimente sănătoase

Trei ateliere de gătit la ,,Nicolae Bălcescu”, ,,Avram Iancu” și ,,Friedrich Schiller”,

Încurajarea consumului de alimente sănătoase

Timp de trei zile în cadrul Săptămânii ,,Școala altfel" s-au desfășurat trei ateliere de gătit care au reunit 110 copii, părinți și cadre didactice din școlile gimnaziale ,,Nicolae Bălcescu" și ,,Avram Iancu" și Liceul Teoretic German ,,Friedrich Schiller", în calitate de beneficiari, dar și studenți și cadre didactice din cadrul Facultății de Protecția Mediului (Departamentul de Ingineria Produselor Alimentare și Departamentul de Zootehnie și Agro-turism), în calitate de organizatori.

Aceste ateliere au fost organizate sub egida proiectului Erasmus, Parteneriate Strategice, Taste of Life: regional, healthy food in schools (Proiect 2014-1-NL01-KA202-001225) care își propune să încurajeze consumul de alimente sănătoase în grădinițe, școli și licee prin intermediul cantinelor/firmelor de catering care deservesc aceste instituții de învățământ. Prin organizarea acestor ateliere s-a avut în vedere schimbarea deprinderilor de alimentație nesănătoasă a copiilor de clasă primară și învățarea acestora să își pregătească singuri alimente sănătoase folosind ingrediente locale. Invitat de onoare a fost bucătarul șef Armand Adaus Mihaly care le-a vorbit copiilor, părinților și cadrelor didactice despre importanța consumului de legume și fructe proaspete, dar și despre valoarea nutritivă ridicată a produselor locale în comparație cu cele importate. Acesta a gătit demonstrativ în fața copiilor sandvișuri, salate, brioșe și tarte cu fructe gătite la rece, ca în cele din urmă să îi lase pe aceștia să își folosească imaginația în a combina diferite feluri de legume și brânzeturi atunci când și-au pregătit propriile sandvișuri. Copiii au avut posibilitatea să consume sucuri naturale de mere furnizate de producători locali, înlocuindu-se astfel băuturile carbogazoase atât de nocive datorită conținutului lor ridicat de zahăr.
Studenții din anul I ai Facultății de Protecția Mediului (Departamentul de Ingineria Produselor Alimentare) au fost implicați direct în organizarea acestor ateliere de către managerul de proiect Anamaria Supuran, demonstrându-se încă o dată interesul crescut al acestora în a se implica în cauze sociale cu impact major pentru generațiile viitoare.
Aceste ateliere vor fi urmate de alte activități în cadrul aceluiași proiect, și anume - seminarii care vor reuni atât reprezentanți ai firmelor de catering/cantine care deservesc diferite grădinițe, școli și licee din Oradea, dar și producători locali care vor putea deveni furnizori pentru acestea. Întâlnirile de lucru vor facilita comunicarea mai ușoară între cele două categorii, în vederea unor colaborări viitoare cu efect benefic atât asupra sănătății generațiilor viitoare cât si asupra dezvoltării economiei locale. Proiectul se va încheia cu organizarea unui curs pilot care se adresează grupului țintă- cantine/firme de catering, producători locali, factori locali/regionali decizionali care vor putea promova o propunere legislativă ce se dorește a fi făcută în cadrul acestui proiect: ca hrana servită elevilor/studenților de către firmele de catering/cantine să includă ingrediente sănătoase locale/regionale într-o proporție cât mai mare, chiar de 100%. Expertul Organizației Mondiale a Sănătății - Joao Breda observa că atâta timp cât elevii pot să își cumpere ciocolată și băuturi carbogazoase din cantine, nu se va schimba nimic în mod real, iar campaniile educaționale de a induce obiceiul de a mânca sănătos vor fi sortite eșecului. (A.S. & Ov.D.)
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Încurajarea consumului de alimente sănătoase.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:45:43 Ora standard a Europei de Est