Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Praznicul Intrării Domnului nostru Iisus Hristos în Ierusalim

Duminică, am sărbătorit

Praznicul Intrării Domnului nostru Iisus Hristos în Ierusalim

Duminică, 24 aprilie 2016, la Biserica Ortodoxă cu hramul Sf. Apostol Andrei din Oradea, părinții parohi, părintele vicar Vasile Bota și părintele dr. Ion Alexandru Mizgan, au oficiat, dimpreună cu părintele George Indrecan, slujba de Florii.

În cuvântul de învăţătură, părintele vicar Vasile Bota a vorbit despre semnificațiile Intrării Domnului Iisus Hristos în Ierusalim.
Pentru început ne-a explicat proveniența numelui popular de Florii a sărbătorii, datorită faptului că ,,strămoșii noștri (romanii) aveau în acea perioadă a anului o sărbătoare a florilor, numită Floralia, care a căpătat nuanțe creștine. Apoi se mai numește sărbătoarea Floriilor pentru că la intrarea Domnului în Ierusalim, poporul L-a întâmpinat cu flori și cu ramuri înverzite, cântându-I și aclamându-L: ,,Osana, Fiul lui David, bine este cuvântat Cel ce vine în numele Domnului. Dar semnificația religioasă a acestei sărbători este Intrarea triumfală a Mântuitorului nostru Iisus Hristos, în Ierusalim. Putem spune că odată cu această sărbătoare se încheie perioada celor 40 de zile de post și începe o altă perioadă de o săptămână, foarte importantă - Săptămâna Sfintelor Patimi sau a sfintelor pătimiri ale lui Hristos.
La sărbătoarea de astăzi, biserica ne-a prezentat relatarea Evangheliei Sf. Evanghelist Ioan cu privire la Intrarea Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos în Ierusalim. Observăm că au fost două evenimente care au precedat intrarea în Ierusalim. Mai întâi a fost învierea lui Lazăr pe care am prăznuit-o în sâmbăta dinaintea Floriilor, una din cele mai mari minuni, care a spulberat orice necredință (întrucât Lazăr murise de patru zile). Iar cel de-al doilea eveniment a fost cina din casa lui Lazăr cel înviat în prezența celor două surori ale sale, Maria și Marta, și a ucenicilor (între care era și Iuda). Spre uimirea multora, Maria a adus un vas de alabastru (prețios) în care se afla mir de mare preț (cam 300 de dinari, aceasta însemnând cam plata a 300 de zile de muncă). S-a așezat la picioarele lui Iisus, a spart vasul și i-a turnat pe picioare acel mir, iar mirosul a cuprins întreaga încăpere. Iuda s-a și scandalizat de acea risipă, motivând că banii de pe acel mir risipit puteau fi dați săracilor; cunoscând de fapt adevăratele intenții ale lui Iuda, Iisus i-a replicat imediat: ,,Pe săraci pururea îi aveți cu voi, dar această femeie a păstrat acest mir pentru îngroparea mea", a spus Iisus. Duhul lui Dumnezeu a inspirat-o pe Maria. Pentru că Hristos nu avea să se bucure de o înmormântare după cum era rânduiala evreilor întrucât a fost grăbită luarea sa de pe cruce și așezarea în mormânt pentru că urma sărbătoarea Paștilor la evrei. Gestul Mariei îl propovăduim în fiecare duminică a Floriilor. Ea a șters apoi picioarele lui Iisus cu părul capului său ca semn al recunoștinței și dragostei față de Iisus care i-a înviat pe fratele lor, Lazăr; este totodată și o prevestire a morții și îngropării Domnului, care va avea loc peste câteva zile".
,,Prin patimile Lui, noi toți ne-am mântuit"
Revenind la Intrarea Domnului în Ierusalim, părintele vicar Vasile Bota avea să sublinieze că toate momentele importante din viața Domnului au fost prevestite de către prooroci cu sute de ani înainte de Hristos și care s-au adeverit, s-au împlinit întocmai în vremea lui Hristos. În cărțile Vechiului Testament, în cartea Proorocului Isaia cap. 52-53 se vorbește despre Patimile lui Hristos ca și cum Isaia ar fi fost contemporan cu Hristos, iar Proorocul Zaharia în cap. IX, verset 9 spune clar cu sute de ani înainte de Hristos: ,,Bucură-te fiica Ierusalimului că iată Împăratul tău vine la tine drept și smerit călare pe mânzul asinei".
Hristos intră triumfător în Ierusalim, biruitor asupra morții lui Lazăr și prevestind biruința lui Hristos asupra propriei sale morți. Acestea sunt semnificațiile Intrării Domnului în Ierusalim. Drept și smerit! Și mai reținem un lucru foarte important: Hristos se duce la jertfa sa de bunăvoie. El și-a asumat mântuirea neamului omenesc. Tot Pr. Isaia spune în cap. 53: ,,El a luat asupra sa păcatele noastre și prin patimile Lui, noi toți ne-am mântuit. Așa spune Pr. Isaia despre jertfa lui Hristos: ,,Prin patimile Lui, noi toți ne-am mântuit".
Slavă, îndelung răbdării Tale, Doamne. Slavă Ție!
Potrivit obiceiului, părintele vicar Vasile Bota s-a referit în încheierea cuvântului de învățătură și la perioada următoare. ,,Doresc să vă mai pun la suflet că urmează o perioadă de împreună pătimire cu Hristos, săptămâna viitoare: Săptămâna Sfintelor Patimi sau a sfintelor pătimiri. Să medităm adânc la dragostea lui Hristos față de neamul omenesc și față de fiecare dintre noi. Hristos se află într-o stare de jertfă. Să medităm adânc în fiecare zi la dragostea lui Hristos, la jertfa Lui pentru păcatele noastre, pentru mântuirea neamului omenesc.
Slavă, îndelung răbdării Tale, Doamne. Slavă Ție!"
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Praznicul Intrării Domnului nostru Iisus Hristos în Ierusalim.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

joi, 23 ianuarie 2020