Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Şcoala altfel” la Rieni

De la Micii lingviști, la Micul prinț...

,,Şcoala altfel” la Rieni

,,Scopul educaţiei este să îi pregătească pe tineri să se educe ei înşişi pe parcursul vieţii lor". Robert Maynard Hutchins

Începând din anul şcolar 2011 - 2012 se desfăşoară programul „Şcoala altfel" timp de o săptămână.
Anul acesta, clopoţelul a sunat în 18 aprilie 2016. Activităţile desfăşurate în săptămâna 18 - 22 aprilie, la şcolile şi grădiniţele din comuna Rieni, sperăm să fi adus un plus-valoare întregii comunităţi şcolare, prin competenţe, coeziune, spirit de echipă şi, nu în ultimul rând, prin zâmbetele elevilor şi dascălilor implicaţi. Şcoala este cadrul  în care elevii învaţă să se poarte în societate, să ia contact cu propria cultură, dar şi cu culturi. Dirijarea lor spre o atitudine de promovare a valorilor naţionale vine în întâmpinarea nevoilor fundamentale ale societăţii noastre, şi anume acelea de a-şi păstra o identitate la care să se raporteze permanent.
Astfel, s-au desfăşurat o mulţime de activităţi: culturale (,,Micii lingvişti", ,,Şezătoare literară", ,,Crainic sau reporter  pentru o zi", ,,În lumea basmelor"); concursul şcolar ,,Micii exploratori"; activităţi sportive - jocuri de mişcare, ştafete, întreceri; activităţi de educaţie pentru cetăţenie democratică, pentru promovarea valorilor (inclusiv voluntariat, în cadrul  proiectelor ,,De la inimă la inimă" şi ,,Dăruieşti o carte, dăruieşti o poveste"); activităţi de educaţie şi stil de viaţă sănătos (în cadrul proiectului naţional „Viaţa"); activităţi de educaţie ecologică şi de protecţie a mediului (inclusiv colectare selectivă a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, în cadrul programului educaţional ,,Patrula de reciclare"); parteneriate educaţionale şi tematice la nivel de unităţi de învăţământ (proiectul educaţional ,,Călătorie în lumea poveştilor"); ateliere de teatru („Micul prinţ"); ieşiri în natură; activităţi de educaţie rutieră, PSI, educaţie pentru reacţii corecte în situaţii de urgenţă. Săptămâna „Şcoala altfel" este săptămâna premergătoare Sărbătorii Sfintelor Paşti, o sărbătoare vastă atât în semnificaţii, cât şi în obiceiuri şi tradiţii, care se manifestă mai pregnant în zonele rurale. Tocmai de aceea s-au derulat şi activităţi prin care ne-am propus să conservăm frumuseţea autentică a acestei moşteniri culturale: vizite la biserică, ateliere de artă plastică - pictură pe sticlă, ouă încondeiate, dans - Lioara, dans tradiţional de Paşti, muzică - interpretarea de pricesne pascale.
În organizarea şi desfăşurarea activităţilor s-au implicat toate cadrele didatice din unitatea de învăţământ.  La Şcoala Gimnazială Nr. 1 Rieni, respectiv la Şcoala Gimnazială Nr. 2 Ghighişeni, activităţile au fost coordonate de profesorii: Balint Liliana, Ilieş Angela, Indrei Cristina, Marge Loredana, Paşca Ancuţa, Bălan Cornelia, Tirla Simona, Szatmari Eszter, Ifrim Carmen, Muţiu Diana, Bodiuţ Corina, Jurj Ioana, Sabău Simona, Ramona Ţigan, Paşca Florica, Pirtea Laura, Bonchiş Daniel, Dudaş Marţian, Mocan Ioan și Mihuţa Marius; la Şcoala Primară Nr. 1 Valea de Jos, respectiv Grădinița Nr. 3 Valea de Jos, activităţile au fost îndrumate de prof. Popa Corina, Florincuţa Corina şi Dobra Adela; la Grădinița Nr. 5 Petrileni activitățile au fost organizate de d-na ed. Marcela Terme; la Şcoala Primară Nr. 2 Sudrigiu, respectiv Grădinița Nr. 4 Sudrigiu, activităţile au fost coordonate de prof. Anamaria Tancău şi Ioana Chiorean.
În iniţierea şi desfăşurarea bogatelor activităţi am beneficiat de sprijinul d-nei director Liliana Balint, căreia dorim să-i mulţumim pe această cale!
Prof. Ioana Chiorean
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Şcoala altfel" la Rieni.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:00 Ora standard a Europei de Est