Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O altfel de săptămână la Grădinița Nr. 24

În cadrul programului ,,Școala altfel”

O altfel de săptămână la Grădinița Nr. 24

Este cunoscut că educația timpurie în învățământul preșcolar se bazează pe o abordare centrată pe copil, care se bazează pe achizițiile acestuia din lumea naturală și care oferă căi și mijloace adecvate de acumulare și experimentare.

Copiii nu au nevoie de instrucțiuni cu privire la modul de a simți, a vedea și a auzi lumea din jurul lor, de a relaționa și concluziona. Ei învață cel mai bine din investigațiile lor timpurii și experimentele realizate într-o manieră ludică, lejeră, surprinzătoare, în afara sălii de grupa, alături de persoane noi (invitați, musafiri, școlari). Interesul și curiozitatea copiilor pot fi stârnite simplu, prin metode nesofisticate, iar rezultatele vor fi pe măsură.
Aceste aspecte au constituit dezideratele care au stat la baza alegerii și planificării activităților din cadrul programului ,,Școala altfel" din grădinița noastră - Grădinița Nr. 24.
Colectivul de profesori (Bercea Măriuța, Șerban Cristina - grupa mare, Jarca Anca, Ferche Alina - grupa mijlocie și Trif Rodica, Bercea Anamaria - grupa mica) a dorit ca în aceste zile copiii să fie capabili: să-și formeze noi concepții și idei pe baza propriei observații/experiențe; să reflecteze și să interpreteze aceste experiențe din diverse perspective; să se implice în totalitate și să fie deschiși pentru noi experiențe; să folosească cele învățate pentru a lua decizii, a rezolva probleme, a face față unor provocări (personale, sociale, de mediu).
Am pus accent deosebit pe activitățile de joc, ca mijloc fundamental de socializare și dobândire de achiziții formative și informative.
Preșcolarii sunt fermecați de lumea fantastică a basmelor și povestirilor. Activitatea ,,Ce ne spun poveștile?" (Trăistuța cu povești - teatru de păpuși, ,,Ridichea uriașă") a oferit copiilor posibilitatea de dezvoltare emoțională, de expunere și comunicare de cunoștințe.
Activitatea ,,Împreună pentru siguranță" a adus, ca de fiecare dată, un grup de persoane dornice de colaborare și împărtășire a realizărilor acestei instituții - Jandarmeria Bihor - care vin cu drag în unitatea noastră și prezintă întotdeauna aspecte noi și valoroase ale muncii acestor profesioniști foarte apreciați, copiii fiind fascinați de prezența lor. Considerăm că astfel dezvoltăm la copii spiritul de respect și încredere în instituțiile statului.
Activitățile integrate ,,Spune-mi ce mănânci, ca să-ți spun cine ești" și ,,Salata de fructe" au oferit posibilitatea de acumulare de noi cunoștințe, au creat o atmosferă de lucru prin colaborare, în care copiii sunt încurajați să se exprime într-o manieră liberă.
Patrula-Eco - activitatea ecologică a reflectat în practică cunoștințele dobândite de copii în cadrul activităților de cunoaștere a mediului, de protejare a naturii, de păstrare și conservare a curățeniei în natură.
Activitățile din cadrul atelierului de creație ,,Hristos a înviat" au avut valențe formative estetice remarcabile, cu atât mai mult cu cât au participat și copiii școlari, de la școala coordonatoare Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir", însoțiți de doamna învățătoare Coșarcă Tatiana. Activitatea s-a finalizat printr-o expoziție.
Ziua de vineri a venit să încununeze săptămâna fructuoasă, prin excursia ,,Să ne cunoaștem județul". Copiii au vizitat stațiunea Băile Felix, au admirat Lacul cu nuferi, au trăit momente de neuitat în mijlocul pădurii, au colectat ierburi, scoarță, crenguțe, s-au bucurat de soare, de cântecul păsărelelor, au organizat împreună cu educatoarea jocuri sportive distractive.
Grădinița, împreună cu părinții și școala, urmărind scopuri și obiective comune, reușește să contureze personalitatea omului în devenire, în cele mai optimiste culori.
Prof. Cristina Șerban
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O altfel de săptămână la Grădinița Nr. 24.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 15:07:20 Ora standard a Europei de Est