Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
18 ianuarie 2023

Scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice către Președinte, Parlament și Ministerul Educației să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli

O scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice este adresată președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației, astfel încât să nu se deființeze specializarea de învățător. Săptămâna trecută, Edupedu.ro a scris că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.
„Având în vedere informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege al învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România”, se arată în textul scrisorii.
În document sunt menționate rezultatele deosebite pe care le-au obținut la titularizare absolvenții liceelor pedagogice: „Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice”.

Citiți în continuare ...Stirea din 13 ianuarie!!!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 ianuarie 2023
Să te crucești!!!

Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege al învățământului preuniversitar – surse

Liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar obținut pe surse de Edupedu.ro. Acest lucru înseamnă că liceenii formați în liceele pedagogice vor putea preda doar copiilor din creșe și grădinițe. Până acum, liceele pedagogice aveau și specializarea de educator-învățător.
Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
La articolul 52, alin. (2) stabilește că liceele pedagogice vor avea specializările de educator-puericultor și instructor de educație extrașcolară: „(2) Unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământ pedagogic preuniversitar sunt unităţi de învăţământ liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învăţare-evaluare şi practica pedagogică, pentru specializările din cadrul filierei vocaţionale: educator-puericultor, instructor de educaţie extraşcolară”.
La alin. 3 de la articolul de mai sus apare că „prin absolvirea cu diplomă a specializării educator-puericultor din cadrul filierei vocaţionale, profil pedagogic, se consideră îndeplinite condiţiile de formare psihopedagogică şi de calificare necesare ocupării funcţiei didactice de educator-puericultor, educator educaţie timpurie, educatoare/educator”.
De menționat este că, potrivit proiectului de lege Deca, elevii care la data adoptării proiectului de lege erau înscriși în licee pedagogice și aveau specializarea de învățători vor putea fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar.
Art. 244 alin. (25) din proiectul Deca: „Elevii care la data adoptării prezentei legi erau înscrişi în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învăţător/învăţătoare precum şi absolvenţii acestei specializări prin excepţie de la prevederile art. 171, alin. (1), litera e) pot fi încadraţi pe postul de învăţător/învăţătoare în învăţământul primar”.
La capitolul formarea inițială a personalului didactic de predare apare că în liceele pedagogice pot fi formați atât educatori-puericultori pentru creșe, cât și educatori pentru grădinițe. Tot aici este menționat învățământul primar pentru educator/educatoare, dar probabil este o greșeală.
„Prin excepţie de la prevederile alin. (6), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator se realizează prin unităţi de învăţământ preuniversitar cu profil pedagogic, iar a maiştrilor-instructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiţia de formare psihopedagogică de nivel I”, conform art. 165. alin. (10).
Condițiile de ocupare pentru funcțiile didactice
Absolvenții liceului pedagogic, cu specializarea învățător, vor putea fi angajați în școli. Pentru funcțiile de educator-puericultor, educator/educatoare și învățător/învățătoare trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții, potrivit art. 171 alin. (1) din proiectul de lege consultat de EduPedu.ro:
„a) pentru ocuparea funcţiilor didactice de educator-puericultor, educator/educatoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea corespunzătoare fiecărei funcţii didactice;” – vezi mai jos, în articol, ce excepții au fost introduse până în 2025;
„d) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ preşcolar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „educatoare” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
„e) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ primar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „învăţător” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
j) pentru ocuparea funcţiilor didactice de învăţător/învăţătoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea învăţător sau învăţătoare.”
La creșă vor putea fi angajați pe funcția de educator-puericultor și absolvenţi ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea educatoare sau învăţătoare, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi, precum și absolvenţi cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar, având aceeași condiție.
În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, învățătorii puteau fi formați în liceele pedagogice, conform art. 130 alin. (4): „Prin excepţie de la prevederile alin. (2), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator şi învăţătoare/învăţător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiştrilorinstructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar.”...

Membru de onoare al Senatului Universității Agora

Ec. George Ofrim - un model în afaceri și binefaceri

Membru de onoare al Senatului Universității Agora

L-am cunoscut pe George Ofrim în anul 1968. Eram colegi în clasa a IX-a la Liceul „Dragoș Vodă" din Sighetu Marmației, fiind și colegi de cameră la internatul liceului.

Camera avea opt paturi și conviețuiam acolo mai mulți „coconi" din familii de țărani de pe Valea Izei, Valea Vișeului și Valea Ruscovei, care ulterior am urmat diverse facultăți și specializări: Ioan Dzițac (matematică) - subsemnatul; Ioan Gherheș (chimie) - fost cadru didactic universitar la Universitatea "Babeș-Bolyai" din Cluj - Napoca, actualmente președintele Asociaţiei Române de Mediu; Gheorghe Griguța (construcții) - fondatorul si directorul general al firmei de construcții CONIZ ROMARG din Pitești; George Ofrim (comerț exterior) - fondatorul și directorul general al fabricilor de mobilă ARCER din Sighetu Marmației ș.a.
Deși eram cam înghesuiți în cameră, viața de ,,internist" era distractivă. Fiecare avea câte ceva de povestit, o snoavă sau o întâmplare hazlie din satul natal. Ne mai jucam farse unii altora și ne distram copios, fără să ne supărăm. Aproape toți aveam simțul umorului dezvoltat, dar George Ofrim ne întrecea pe toți. Simțul umorului ne-a ajutat să suportăm mai ușor greutățile și necazurile.
Din 1970, George Ofrim s-a transferat la liceul din Borșa. În 2008, am aflat, prin intermediul prietenului Gheorghe Griguța, că George este patronul fabricilor de mobilă, ferestre și uși, reunite sub numele ARCER [1]. Cei doi colegi și prieteni au contribuit atunci, cu mare generozitate, la aducerea părintelui logicii fuzzy, Lotfi A. Zadeh, la conferința pe care am organizat-o la Universitatea Agora, International Conference on Computers Communications and Control - ICCCC2008.
Ne-am reîntâlnit, față în față, după 42 de ani, în 2012. M-am cazat la frumosul său hotel ,,Grădina Morii" și apoi am vizitat fabricile ARCER (arcer = denumirea arțarului în zona natală a lui George). Atât hotelul cât și fabrica m-au impresionat prin stil, curățenie și atmosfera familiară care domnește în ele.
Iubitor de cultură, educație și știință, în acest an George Ofrim ne-a sprijinit, cu aceeași generozitate, la organizarea Simpozionului Naţional ,,Brainstorming în Agora Cercurilor Studențești", BACStud2016, Ediția a II-a [3], organizat sub umbrela ICCCC2016 [4].
Pentru faptul că domnul ec. George Ofrim este un model în afaceri și binefaceri, Senatul Universității Agora din Oradea a hotărât să-i acorde titlul de ,,MEMBRU DE ONOARE AL SENATULUI UNIVERSITĂȚII AGORA", al zecelea în istoria universității noastre, alăturându-se altor personalități remarcabile din Chile, Columbia, Franța, Grecia, India, România și Statele Unite.
Membrii de onoare ai Senatului Universității Agora
(în ordinea cronologică a alegerii)
Acad. Florin Gheorghe FILIP, Romanian Academy, ROMANIA
Prof.univ.dr. Pierre BORNE, L'Ecole Centrale de Lille, FRANCE
Prof.univ.dr. George METAKIDES, University of Patras, GREECE
Prof.univ.dr. Felisa CORDOVA, University of Santiago of Chile, CHILE
Prof.univ.dr. Yezid DONOSO, University of the Andes, Bogotá, COLOMBIA
Prof.univ.dr. Gang KOU, University of Electronic Science and Technology of CHINA
Prof.univ.dr. Yong SHI, University of Nebraska at Omaha, USA
Dr. K. SRIDHARAN, Cancelar - Kalasalingam University, INDIA
Ing. Gheorghe GRIGUȚA, Director General - Coniz Romarg, ROMÂNIA
Ec. George OFRIM, Director General - SC ARCER SRL, ROMÂNIA
Suntem convinși că un astfel de model uman și profesional, cum este George Ofrim, merită popularizat în rândul studenților din România.
Redăm mai jos un articol din presă [5], în care George Ofrim vorbește despre lipsa școlilor de ucenici și a celor profesionale.
Citind frumoasa carte a scriitorului maramureșean Mihai Pătrașcu  [2], mi-am dat seama că, oricât m-aș strădui, n-aș putea scrie un LAUDATIO mai realist și mai frumos, dedicat lui George Ofrim, decât ceea ce scrie despre el autorul cărții la capitolul OAMENI.
Cu mulțumirile adresate Editurii Valea Verde și domnului Mihai Pătrașcu, redăm mai jos, în facsimil, paginile 40-43 din [2], în loc de Laudatio.
Cu calde mulțumiri și felicitări,
Prof.univ.dr. Ioan Dzițac,
rector al Universității Agora din Oradea
 
Articol de presă
Patronii de fabrici de mobilă din Maramureş doresc să-şi facă şcoală de ucenici [5]
,,Agenţii economici din judeţul Maramureş care activează în industria mobilei susţin că liceele sau şcolile tehnice nu mai asigură personal calificat în domeniu, astfel că mai multe firme intenţionează să investească în crearea unei şcoli profesionale care să pregătească forţa de muncă.
,,Suntem într-o situaţie paradoxală de mulţi ani, avem forţa de muncă necesară în industria mobilei, însă tinerii care se angajează nu au o pregătire de specialitate. În aceste condiţii, o mare parte din pregătirea tinerilor se face direct în producţie, un lucru bun numai până la un anume punct pentru că totuşi e nevoie de o pregătire tehnică de specialitate pe lângă noţiunile practice dobândite prin muncă. Norocul nostru e că avem o parte din personal, vorbesc de oameni cu vârste cuprinse între 35-45-50 de ani, care au mai lucrat în domeniu şi sunt dispuşi să-i pregătească pe tineri. Discutând cu alţi colegi care lucrează în domeniu am ajuns la concluzia că va trebuie să fondăm o şcoală tehnică sau profesională privată pentru a pregăti forţa de muncă necesară", a declarat, miercuri, pentru AGERPRES, proprietarul unei fabrici de mobilă din municipiul Sighetu Marmaţiei, George Ofrim.
El a mai precizat că numai în judeţul Maramureş sunt aproape 9.000 de angajaţi în domeniul industriei lemnului şi mobilei din cei aproape 70.000 din ţară, înregistraţi oficial.
,,Numai în municipiul Sighetu Marmaţiei avem 9.000 de angajaţi la firme româneşti, dar şi cu capital integral străin. Toţi administratorii de firme susţin că mai avem nevoie de forţă de muncă, însă această forţă de muncă trebuie să fie calificată. Până prin anii 90, în Sighetu Marmaţiei funcţiona un liceu şi o şcoală profesională care pregăteau elevii în domeniul lemnului, mobilei şi industriei forestiere, însă din păcate acest liceu, singurul care pregătea tinerii în domeniu, a fost închis, deşi în oraş funcţionează fără întrerupere de mai bine de 40 ani fabrici de mobilă, un combinat de prelucrare a lemnului dar şi alte mici industrii conexe", a spus George Ofrim.
În opina acestuia, România este la nivel european un competitor important în industria mobilei şi trebuie să-şi valorifice resursele naturale interne fără a le oferi spre vânzare altor companii la preţuri mici.
,,Avem deja de mulţi ani o industrie a mobilei care după ani a reuşit să se repoziţioneze pe piaţa europeană ca şi un competitor deosebit. La nivelul de exploatare anuală a masei lemnoase decisă de Romsilva, cred că lemnul tăiat din păduri poate şi trebuie să fie valorificat în România, nu exportat, pentru că la nivel naţional funcţionează numeroase fabrici de mică sau mare capacitate care produc diverse tipuri de mobilier. Profitul ajunge tot în ţară pentru că o mare parte din acest mobilier se exportă, dar deja avem şi o cerere apreciabilă la mobilier pe piaţa internă", a arătat George Ofrim.
Conform Camerei de Comerţ şi Industrie Maramureş, la nivelul judeţului există peste 20 de mari producători de mobilă şi alte câteva zeci de firme care activează în domeniul conex asigurând materialele necesare".
În loc de LAUDATIO
Mihai Pătraşcu despre George Ofrim [6]:
 „Ofrim. George Ofrim. Sau un alt-ceva. Dar întotdeauna la fel. Plin de umor şi de învăţăminte, plin de ceea ce nouă, celor de rând, ne lipseşte din plin: optimism şi viaţă. Am învăţat de la el în primul rând că forma supremă a egoismului este de a dărui pentru a putea fi fericit. Forma locală a lui dăruind, vei dobândi devine aici dăruind, vei fi fericit!
A dărui fără să aştepţi nimic în schimb, a împărtăşi totul cu inima deschisă şi a nu avea nici o aşteptare de la cei din jur. A da cadouri celorlalţi ca mod de a fi - pentru că existenţa noastră este, în sine, cel mai frumos cadou pe care l-am fi putut primi vreodată - este printre primele lecţii pe care le-am învăţat de la George Ofrim.
Am mai învăţat că toate grijile şi toate problemele care ne macină nu vin nici din lipsuri, nici din orgolii, nu au originea în neputinţe sau în îndoieli, ci în propriile noastre prejudecăţi. Important e nu a fi tu, cel ce se exprimă pentru a fi pe placul lumii, ci a fi tu, cel ce se manifestă din plin, fără reţineri, ca şi când azi ar trebui să trăieşti ultima zi. Important este să faci bine, oriunde ai fi, în orice domeniu, lucrând, jucându-te şi întru toate bucurându-te.
Am învăţat că în viaţă trebuie să îţi fie frică de două lucruri: de Cel de Sus şi de a nu te face de ruşine în faţa oamenilor. Am învăţat că oricât de greu i-ar fi unui om, simţul umorului poate depăşi grijile şi presiunea momentului. Mai mult chiar, acest simţ al umorului poate să depăşească nu numai stări de spirit, ci şi regimuri politice, sau, la limita lui, poate duce şi la mântuire.
Am mai învăţat că spaţiul şi sufletul sunt două instrumente de măsură a timpului, că sensul luminii nu este dat de ochi, ci de mers. Pasul este cel care rânduieşte şi zideşte lumina în locuri şi fapte. Dacă nu ar fi prezenţa omului prin pas, zidirile şi faptele ar fi fără ecou. George Ofrim este omul pentru care gesturile mărunte, eleganţa, rafinamentul, demnitatea, nobleţea devin pietre preţioase aruncate în peşterile de diamante, producând ecouri în acustica inimilor noastre, reverberând, ca o reacţie în lanţ, trăire şi între oameni bunăvoire."
Bibliografie
1. http://arcer.ro/
2. Mihai Pătrașcu, Oameni, fapte, zboruri, ISBN 978-606-92465-9-7,  Editura Valea Verde, 2012, pp. 40-43.
3.http://univagora.ro/ro/bacstud2016/
4. http://univagora.ro/ro/icccc2016/
5. http://www.voceatransilvaniei.ro/674973/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=all-feeds
6. http://www.gazetademaramures.ro/si-tot-zbor-ce-am-invatat-eu-de-la-george-ofrim-12231
În loc de LAUDATIO: PDF:
http://dzitac.ro/files/icccc/Ofrim.pdf

Trimite email

vineri, 27 ianuarie 2023