Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Plantăm pentru viitor”

În zona Padişului

„Plantăm pentru viitor”

A înţelege natura înseamnă a înţelege viitorul, iar a face ceva pentru salvarea naturii, atât de ameninţată azi, înseamnă să contribui la fericirea omenirii. Eugen Pora

Vineri, 6 mai şi sâmbătă, 7 mai 2016, un grup de 45 de elevi de gimnaziu de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Rieni, însoţiţi de 12 cadre didactice şi reprezentanţi ai Ocolului Silvic, au plantat puieţi de brad şi pin, în zona Padişului în cadrul programului ,,Plant for the planet".
La această acţiune au participat în calitate de voluntari şi foşti elevi ai şcolii, azi studenţi şi liceeni (Scrofan Teodora, Balş George, Ilieş Ionuţ, Balint Ana Maria, Bălan Ciprian, Sabău Cristian).
Scopul programului este conservarea şi extinderea pădurilor, împădurirea zonelor degradate, creşterea nivelului de conştientizare şi responsabilizare prin desfăşurarea de activităţi educaţionale şi implicarea comunităţilor locale în acţiunile de plantare. Activitatea ,,Plantăm pentru viitor"  din cadrul programului ,,Plant for the planet" s-a derulat în colaborare cu Fundaţia Mihai Eminescu Trust şi a fost finanţată de firma Accor din Franţa. De menţionat este faptul că, toate cheltuielile financiare presupuse de derularea acţiunii au fost suportate de această fundaţie: achiziţiile de puieţi, echipamentele şi uneltele, transportul, masa, tricourile cu inscripţii ecologice. În urma protocolului de colaborare cu Fundaţia Mihai Eminestcu Trust, unitatea noastră şcolară beneficiază de dotarea cu materiale didactice pentru un laborator ecologic în valoare de 900 de euro.
Astăzi mai mult ca oricând, trebuie să păstrăm sănătatea naturii, ba mai mult, nu avem dreptul să epuizăm, să poluăm şi să sărăcim Pământul, nu avem dreptul de a distruge ceva ce n-am creat! Elevii pot fi învăţaţi să ocrotească natura, să respecte legile naturii, să înţeleagă necesitatea protecţiei mediului şi cum să contribuie la refacerea peisajului natural. Munca bine organizată, dirijată cu atenţie şi desfăşurată în mijlocul naturii a determinat o atitudine pozitivă  în rândul elevilor, care şi-au exprimat disponibilitatea şi dorinţa de a mai participa la astfel de activităţi. Dobândirea unor comportamente ecologice îi conştientizează pe copii asupra faptului că, alături de adulţi sunt datori să vegheze pentru prezentul şi viitorul Terrei, această „mamă" a noastră, a tuturor.
Convinşi fiind de faptul că, omul trebuie să protejeze şi să ocrotească natura, întrucât dacă va continua să o distrugă, se va distruge pe el însuși, au participat la plantarea de puieţi cu deplină dăruire alături de elevi, d-nele profesoare: Bălan Cornelia, Balint Liliana, Chiorean Ioana, Dobra Adela, Ilieş Angela, Marge Loredana, Muţiu Diana, Paşca Anca, Sabău Simona, Szatmari Eszter, Tirla Simona şi d-l prof. Bonchiş Daniel.
Suntem fericiţi pentru că ne-am adus contribuţia, într-o oarecare măsură, la salvarea unui colţ de rai!
Prof. Liliana Balint
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Plantăm pentru viitor".

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:57 Ora standard a Europei de Est