Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Întâlnirea reprezentanților Inspectoratului Școlar Bihor cu directorii unităților de învățământ

Luni, marți și miercuri,

Întâlnirea reprezentanților Inspectoratului Școlar Bihor cu directorii unităților de învățământ

În cadrul campaniei de pregătire a noului an școlar, care, pentru cadrele didactice, a început luni, 1septembrie 2008, conducerea Inspectoratului Școlar Bihor (inspector general, prof. Ioan Șereș, și inspectorii generali adjuncți, Silviu Torjoc, Dorel Luca și Akos Zoltan), inspectorii cu managementul și cei cu resursele umane, inspectorii de sector, inspectorii de specialitate și inspectorul cu investițiile s-au întâlnit, luni, marți și miercuri, în Oradea și județ, cu directorii unităților de învățământ cu personalitate juridică din Oradea și județul Bihor.

 Luni și marți, întâlniri la Salonta și Beiuș, Aleșd și Marghita, miercuri, la Oradea
Luni, 1 septembrie 2008, întâlnirile au debutat la Salonta, la Colegiul Național „Arany Janos” din localitate, unde inspectorii au comunicat problemele prioritare la început de nou an școlar, iar directorii unităților de învățământ cu personalitate juridică din zonele Salonta și Tinca au raportat despre modul cum s-au preocupat de pregătirea unităților de învățământ pentru începerea noului an școlar.
După-amiază, întâlnirile s-au desfășurat la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș, unde au participat directorii din zonele Beiuș și Ștei.
Marți, întâlnirile s-au ținut la Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd, cu participarea directorilor din zona Aleșd, iar după-amiază, la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita, pentru directorii unităților de învățământ din zonele Marghita și Valea lui Mihai.
Miercuri, la Oradea, întâlnirile s-au desfășurat la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, pentru directorii unităților școlare gimnaziale și liceale din Oradea și sectorul Oradea, Palatul Copiilor și Elevilor și din învățământul special, precum și la sala de ședințe a Inspectoratului Școlar, pentru directorii grădinițelor cu personalitate juridică din municipiul Oradea.
La aceste întâlniri, inspectorii au comunicat noutățile la început de an școlar, iar directorii au ridicat problemele  cu care se confruntă legate de pregătirea și autorizarea unităților de învățământ.
Dacă pentru preșcolarii grădinițelor cu program prelungit, anul școlar a început luni, 1 septembrie, pentru elevi, cursurile vor începe luni, 15 septembrie 2008, în condiții normale în majoritatea unităților de învățământ, și în condiții speciale, cu activități în două schimburi pentru elevii școlilor unde reparațiile capitale continuă, iar spațiul nu permite desfășurarea cursurilor într-un singur schimb.
Tezele cu subiect unic vor continua să-i streseze și în anul școlar 2008-2009 pe elevii claselor a VII-a și a VIII-a; grupele de excelență își vor relua activitatea; colegiile vor „fi testate” potrivit normelor în vigoare, la patru și respectiv cinci ani (rezultatele vor trebui să dovedească faptul că merită numele pe care îl poartă, acela de colegiu național, tehnic sau economic); directorilor le-au fost înmânate deciziile de numire și calificativele, afișe și pliante, iar inspectorul-șef al I.S.C.I.R., Florin Plugar, a nominalizat unitățile de învățământ din localitățile unde nu s-au acordat încă autorizații I.S.C.I.R.
La început de nou an școlar, s-ar părea că cele mai multe probleme de pregătire a spațiului destinat desfășurării procesului de învățământ se întâlnesc în unitățile de învățământ ale căror localuri sunt revendicate, și aceasta din pricina faptului că inspectoratul școlar (respectiv primăria) nu mai are cum să facă investiții în respectivul local, iar pe proprietarii de drept îi doare drept în cot, chiar dacă beneficiază de chirii mai multe decât substanțiale, fără să miște un deget.
Pentru anul școlar în curs, județul Bihor urmează să primească nu mai puțin de 39 de microbuze școlare (planificate a fi livrate până în luna decembrie 2008), așa după cum aveam să aflăm de la generalul Inspectoratului Școlar, prof. Ioan Șereș.
Părinții optează, tot mai mult, pentru gădinițele cu program prelungit!
În municipiul Oradea, funcționează 30 de grădinițe cu personalitate juridică, iar în celelalte municipii și orașe ale județului Bihor, 13.
La nivelul județului sunt 444 de grădinițe cu program normal, 61 cu program prelungit și una cu program săptămânal, precum și 17 grădinițe particulare. În cele 506 grădinițe de stat, învață 19.442 de copii: 12.849 în grădinițele cu program normal, 6.573 în cele cu program prelungit și 20 la grădinița cu program săptămânal. În an de an, însă, părinții optează tot mai mult pentru grădinițele cu program prelungit, inclusiv în mediul rural, după cum ne-a declarat dna Voichița Vancu, inspector școlar de specialitate. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Întâlnirea reprezentanților Inspectoratului Școlar Bihor cu directorii unităților de învățământ.

Trimite email
joi, 29 februarie 2024, 11:34:37 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Felicitări, domnule președinte!

Apropo de recepția lucrărilor la Campusul de învățământ dual, înfăptuită ieri, 28 februarie 2024.
Așa ceva nu mai există în Bihor, dar poate că nu greșim afirmând că nici în țară nu s-a mai văzut o asemenea realizare deosebită în învățământ!