Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnirea reprezentanților Inspectoratului Școlar Bihor cu directorii unităților de învățământ

Luni, marți și miercuri,

Întâlnirea reprezentanților Inspectoratului Școlar Bihor cu directorii unităților de învățământ

În cadrul campaniei de pregătire a noului an școlar, care, pentru cadrele didactice, a început luni, 1septembrie 2008, conducerea Inspectoratului Școlar Bihor (inspector general, prof. Ioan Șereș, și inspectorii generali adjuncți, Silviu Torjoc, Dorel Luca și Akos Zoltan), inspectorii cu managementul și cei cu resursele umane, inspectorii de sector, inspectorii de specialitate și inspectorul cu investițiile s-au întâlnit, luni, marți și miercuri, în Oradea și județ, cu directorii unităților de învățământ cu personalitate juridică din Oradea și județul Bihor.

 Luni și marți, întâlniri la Salonta și Beiuș, Aleșd și Marghita, miercuri, la Oradea
Luni, 1 septembrie 2008, întâlnirile au debutat la Salonta, la Colegiul Național „Arany Janos” din localitate, unde inspectorii au comunicat problemele prioritare la început de nou an școlar, iar directorii unităților de învățământ cu personalitate juridică din zonele Salonta și Tinca au raportat despre modul cum s-au preocupat de pregătirea unităților de învățământ pentru începerea noului an școlar.
După-amiază, întâlnirile s-au desfășurat la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș, unde au participat directorii din zonele Beiuș și Ștei.
Marți, întâlnirile s-au ținut la Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd, cu participarea directorilor din zona Aleșd, iar după-amiază, la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita, pentru directorii unităților de învățământ din zonele Marghita și Valea lui Mihai.
Miercuri, la Oradea, întâlnirile s-au desfășurat la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, pentru directorii unităților școlare gimnaziale și liceale din Oradea și sectorul Oradea, Palatul Copiilor și Elevilor și din învățământul special, precum și la sala de ședințe a Inspectoratului Școlar, pentru directorii grădinițelor cu personalitate juridică din municipiul Oradea.
La aceste întâlniri, inspectorii au comunicat noutățile la început de an școlar, iar directorii au ridicat problemele  cu care se confruntă legate de pregătirea și autorizarea unităților de învățământ.
Dacă pentru preșcolarii grădinițelor cu program prelungit, anul școlar a început luni, 1 septembrie, pentru elevi, cursurile vor începe luni, 15 septembrie 2008, în condiții normale în majoritatea unităților de învățământ, și în condiții speciale, cu activități în două schimburi pentru elevii școlilor unde reparațiile capitale continuă, iar spațiul nu permite desfășurarea cursurilor într-un singur schimb.
Tezele cu subiect unic vor continua să-i streseze și în anul școlar 2008-2009 pe elevii claselor a VII-a și a VIII-a; grupele de excelență își vor relua activitatea; colegiile vor „fi testate” potrivit normelor în vigoare, la patru și respectiv cinci ani (rezultatele vor trebui să dovedească faptul că merită numele pe care îl poartă, acela de colegiu național, tehnic sau economic); directorilor le-au fost înmânate deciziile de numire și calificativele, afișe și pliante, iar inspectorul-șef al I.S.C.I.R., Florin Plugar, a nominalizat unitățile de învățământ din localitățile unde nu s-au acordat încă autorizații I.S.C.I.R.
La început de nou an școlar, s-ar părea că cele mai multe probleme de pregătire a spațiului destinat desfășurării procesului de învățământ se întâlnesc în unitățile de învățământ ale căror localuri sunt revendicate, și aceasta din pricina faptului că inspectoratul școlar (respectiv primăria) nu mai are cum să facă investiții în respectivul local, iar pe proprietarii de drept îi doare drept în cot, chiar dacă beneficiază de chirii mai multe decât substanțiale, fără să miște un deget.
Pentru anul școlar în curs, județul Bihor urmează să primească nu mai puțin de 39 de microbuze școlare (planificate a fi livrate până în luna decembrie 2008), așa după cum aveam să aflăm de la generalul Inspectoratului Școlar, prof. Ioan Șereș.
Părinții optează, tot mai mult, pentru gădinițele cu program prelungit!
În municipiul Oradea, funcționează 30 de grădinițe cu personalitate juridică, iar în celelalte municipii și orașe ale județului Bihor, 13.
La nivelul județului sunt 444 de grădinițe cu program normal, 61 cu program prelungit și una cu program săptămânal, precum și 17 grădinițe particulare. În cele 506 grădinițe de stat, învață 19.442 de copii: 12.849 în grădinițele cu program normal, 6.573 în cele cu program prelungit și 20 la grădinița cu program săptămânal. În an de an, însă, părinții optează tot mai mult pentru grădinițele cu program prelungit, inclusiv în mediul rural, după cum ne-a declarat dna Voichița Vancu, inspector școlar de specialitate. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Întâlnirea reprezentanților Inspectoratului Școlar Bihor cu directorii unităților de învățământ.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:56:24 Ora standard a Europei de Est