Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cititorii de azi, liderii de mâine

Proiect Erasmus+ la Şcoala Gimnazială Nr. 16

Cititorii de azi, liderii de mâine

Într-un cadru socio-cultural caracterizat de o explozie a culturii media, lectura pierde tot mai mult teren printre preferințele, preocupările și interesul manifestat în rândul elevilor.

În societatea contemporană, la nivelul învăţământului preuniversitar se constată la scară generală un interes scăzut al elevilor faţă de lectură. Lectura are un rol hotărâtor în îmbogățirea și dezvoltarea cunoștințelor elevilor, în formarea gustului pentru citit, în cultivarea și îmbogățirea limbajului prin formarea și activizarea unui vocabular adecvat. Trezirea interesului și a gustului pentru lectură implică pentru școală o responsabilitate incontestabilă. De aceea este necesar să cunoaștem ce și cât citesc copiii, cititorii trebuie inițiați și deprinși cât mai de timpuriu cu utilizarea concomitentă a cărții și a mijloacelor moderne audiovizuale ca premisă esențială a unei învățături eficiente. În acest context Şcoala Gimnazială Nr 16 Oradea participă în cadrul parteneriatelor Erasmus+ alături de instituții școlare din Danemarca, Italia, Lituania, Polonia, Turcia în cadrul proiectul ,,Today's Readers, Future Leaders" (Cititorii de azi, liderii de mâine). Proiectul se defășoară pe o perioadă de doi ani, 1 septembrie 2015 - 31 august 2017.
Cea de-a doua mobilitate - în Lituania
Cea de-a doua întâlnire internațională a proiectului a avut loc în Lituania, regiunea Raseina, în perioada 8 -14 mai 2016,  unde au participat prof. Anca Corina Bulc, prof. Florica Narcisa Şerfezeu din partea Şcolii Gimnaziale Nr 16, Oradea,  alături de partenerii din proiect: prof. Keren Hendel, prof. Mikael Elberg, din Roskilde, Danemarca; prof. Maria Abela, prof. Carmela Castagino din Siracusa, Italia; prof. Loreta Vaiciuliene, prof. Laima Macaitiene din Rasieni, Lituania; prof. Monika Kulinska, prof. Miroslava Baca, din  Konskowda, Polonia; prof. Hanefi Zobar, prof. Demet Yuncuoglu, prof. Elif Cakiroglu, prof. Aytac Yaman, din  Hatay, Turcia.
 În cadrul întâlnirii s-a prezentat o varietate de activități realizate de elevi (realizarea de hârtie prin tehnici tradiționale, semne de carte, prezentarea unui e-book realizat de copii, ora de citit în familie), a existat un schimb de idei cu privire la cele mai bune practici, s-a stabilit ca produs final publicarea unei cărţi cu legende din fiecare ţară participantă în proiect, ilustrarea cărţii fiind realizată de elevii implicaţi în proiect. Tot în cadrul proiectului, elevii Şcolii Gimnaziale Nr. 16 Oradea, coordonaţi de prof. Bulc Anca Corina,  au prezentat o expoziţie cu tema „Romanian Legends and Fairy-Tales in Children's  Imagination", având ca scop popularizarea şi cunoaşterea culturii româneşti, atat în rândul copiilor din şcoala participantă, cât şi la nivel internaţional.
Anca Corina Bulc

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:48 Ora standard a Europei de Est