Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Campusul Şcolar Partenie Cosma, cel mai modern spaţiu educativ din Oradea

A fost finalizat

Campusul Şcolar Partenie Cosma, cel mai modern spaţiu educativ din Oradea

Primăria Oradea a anunţat finalizarea lucrărilor la Campusul Şcolar Partenie Cosma în cadrul unei conferinţe la care au participat primarul Ilie Bolojan şi viceprimarul Huszar Istvan, prefectul Claudiu Pop, inspectorul şcolar general Alin Novac-Iuhas, reprezentanţi ai ADR Nord-Vest şi ai constructorului.

Investiţia a presupus construirea a şapte corpuri importante de clădire şi anume: şcoală cu 24 săli de clasă - 2 corpuri, cămin internat de 300 locuri, cantină şi club, garsoniere pentru cadre didactice, ateliere şcoală, sală de sport. Lucrările au fost executate de către firma S.C Selina SRL.
Conform explicaţiilor date de către primarul municipiului, lucrările au început în anul 2008 la corpul 2 de clădire, şcoala cu 24 săli de clasă, cu o susţinere de 1.300.000 lei din partea bugetului de stat, în continuare lucrările fiind bugetate de către Primăria Municipiului Oradea. Această primă parte a campusului a fost finalizată şi dată în folosinţă în anul 2011.
În anul 2014, Municipiul Oradea a depus solicitarea de finanţare a proiectului extins al campusului şcolar la Ministerul Dezvoltării, prin ADR Nord-Vest. În acelaşi an, proiectul "Campus Şcolar - Calificare profesională în Oradea pentru judeţul Bihor", a obţinut finanţare prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, domeniul major de intervenţie 3.4 - Reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea şi echiparea infrastructurii educaţionale preuniversitare, universitare şi a infrastructurii pentru formare profesională, contract de finanţare nr. 4780 / 21.11.2014.
Valoarea contractului de finanţare a fost de 46.353.921,80 lei cu TVA, din care valoarea eligibilă este de 37.115.327,01 lei cu TVA, iar suma nerambursabilă este de 36.373.020,47 lei cu TVA.
,,Campusul şcolar are o capacitate de aproximativ 2000 de elevi, iar în perioada următoare Primăria Oradea va achiziţiona mobilierul necesar, urmând ca până la toamnă să găsim formula de a gestiona aceste spaţii în mod corespunzător, astfel încât cel mai modern spaţiu educativ din municipiu să fie dat în folosinţa elevilor", a declarat primarul Ilie Bolojan.
Primarul a menţionat că, în perioada următoare, administraţia locală va amenaja lângă campus un parc cu toate utilităţile aferente, astfel încât zona Campusului şcolar să deservească cetăţenii oraşului.
Primarul Ilie Bolojan a arătat că valoarea contractului de finanţare cuprinde, pe lângă cheltuielile cu lucrările executate efectiv prin proiect, cheltuieli de dirigenţie de şantier şi de publicitate, precum şi valoarea proiectării şi a lucrărilor de construire a primului corp de clădire - şcoală, executat anterior semnării contractului de finanţare, acestea din urmă fiind încadrate ca şi cheltuieli neeligibile şi au fost suportate din bugetul local.
Prin urmare, în cadrul prezentului proiect s-au executat lucrări în sumă totală de 27,5 mil lei cu TVA, din care valoarea eligibilă este de 22,2 mil lei cu TVA, la care se adaugă cheltuieli neeligibile în sumă de 5,3 mil lei cu TVA. Contribuţia Primăriei Municipiului Oradea este 2% din valoarea eligibilă, la care se adaugă cheltuielile neeligibile, iar contribuţia Uniunii Europene şi a bugetului de stat este de 98% din valoarea eligibilă.
Prezent la conferinţa de presă, viceprimarul Huszar Istvan a declarat: ,,Pentru municipiul Oradea este o realizare deosebită campusul şcolar, care este o construcţie atipică deoarece au fost construite două clădiri de şcoală, iar proiectele naţionale prevăd doar o singură clădire în acest sens. Campusul va găzdui profesori, tineri, există şi o sală de sport impozantă. Viitorilor elevi le doresc să se bucure de acest amplasament cu rezultate cât mai bune".
În acest moment, Campusul Şcolar Partenie Cosma este primul campus scolar din România. (B.P.)
Pentru mai mute poze, accesați Galeria foto: Campusul Şcolar Partenie Cosma, cel mai modern spaţiu educativ din Oradea.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:22 Ora standard a Europei de Est