Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Participare la etapa națională de la Bușteni

Raul Iovan - 69 de puncte din 70, la ,,Micii sanitari

Participare la etapa națională de la Bușteni

Timp de șase săptămâni, elevii clasei a III-a A Freinet de la Școala Gimnazială Nr. 11 din Oradea au participat la proiectul ,,Micii sanitari", proiect derulat de studenți voluntari de la Facultatea de Medicină din Oradea.

În tot acest timp au învățat teme grele de medicină, complet noi pentru ei, dar, în calitate de simplu spectator, am descoperit entuziasm în ochii lor, curiozitate, deschidere spre nou, nerăbdare până săptămâna următoare când aveau să se revadă cu studenții. Au trecut prea repede cele șase săptămâni și a urmat etapa locală, ziua în care se hotăra care dintre copii a muncit atât de mult încât să ajungă în etapa națională. Alături de copii, și voluntari trăiau emoțiile inerente, dar le adresau cuvinte de încurajare. Au reușit să le fie profesori, deși eu vedeam în ei tot niște copii, doar cu câțiva ani mai mari decât elevii mei. I-au învățat lucruri pe care nici ei nu le descoperiseră decât cu puțin timp în urmă, au lărgit micilor sanitari orizonturile de cunoaștere prin subiecte științifice.
La etapa locală toți elevii au dat dovadă de multă conștiinciozitate și se vedea că au învățat mult acasă. Mă uitam uluită cât de multe lucruri știau și cât de mult interes prezentau. Munca lor a dat roade,  trei elevi au reușit să obțină punctaje între 9,20 și 9,90 și au fost premiați cu diplome și cadouri. Este vorba despre Pop Raluca - locul III, Tomşa Răzvan - locul II şi Iovan Raul - locul I.
Iovan Raul este elevul care s-a numărat printre cei care au participat la etapa națională a proiectului ,,Micii sanitari", concurs desfășurat la Bușteni în perioada 13-15 mai 2016. La proba individuală a concursului, micul sanitar freinetic a acumulat 69 din cele 70 de puncte. Suntem foarte mândri de el, iar el este fericit că munca lui a fost răsplătită, dacă nu prin câștigarea locului I la etapa națională, prin faptul că a fost acolo și a câștigat experiență.
Felicitări, dragul meu!
Gabriela Osvald
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Participare la etapa națională de la Bușteni.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:44 Ora standard a Europei de Est