Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Împreună pentru siguranţa copiilor noştri!”

Eseuri și desene cu mesaj preventiv,

„Împreună pentru siguranţa copiilor noştri!”

În perioada 24 - 26 mai 2016, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor, prin Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, în parteneriat cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bihor, a organizat o serie de activităţi preventive, menite să marcheze Ziua Internaţională a Copilului Dispărut - 25 mai.

Sensibilizarea elevilor, părinţilor, profesorilor şi opiniei publice în legătură cu dispariţiile voluntare în rândul copiilor şi conştientizarea populaţiei reprezintă obiectivele principale ale activităţilor care vor fi desfăşurate în acest context.
În acest context, poliţiştii de prevenire bihoreni şi partenerii de campanie au organizat întâlniri cu elevii şi profesorii din cadrul unor instituții de învățământ din Municipiul Oradea, ocazie cu care au fost prezentate recomandări adecvate, pe categorii de vârstă, au fost distribuite materiale cu caracter de informare şi au fost proiectate spoturi video cu mesaje preventive şi de sensibilizare.
Discuţiile interactive cu elevii au fost axate pe tematici precum relaţia cu persoanele necunoscute, paşii de urmat în cazul dispariţei, accesarea Internetului în siguranţă etc.
În acest context, miercuri, 25 mai, în Orășelul Copiilor din municipiul Oradea s-a desfăşurat o acţiune preventivă destinată părinţilor şi copiilor, în cadrul căreia organizatorii au abordat teme precum părăsirea voluntară a domiciliului de către minori, recomandări pentru a preveni fuga de acasă, paşi de urmat în caz de dispariţie a copilului.
Adulții și copiii prezenți în Orășelul Copiilor au discutat cu poliţiştii despre importanţa propriilor atitudini în reducerea riscului victimal, paşii de urmat în caz de dispariţie a copilului, ce trebuie să ştie copiii pentru a fi pregătiţi în cazul în care se rătăcesc sau se pierd.
În cadrul acțiunii, polițiștii de prevenire bihoreni au distribuit materiale preventive realizate pe acestă temă de către Centrul Român pentru Copii Dispăruţi şi Exploataţi Sexual - FOCUS şi Inspectoratul General al Poliţiei Române.
Tot miercuri, 25 mai, la sediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor a avut loc o masă rotundă la care au participat reprezentanți ai instituției de protecție a copilului, polițiștii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității și polițiștii Serviciului de Investigații Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bihor. În cadrul întâlnirii au fost discutate aspecte legate de cauzele dispariţiilor, factori favorizanţi, cazuri concrete, măsuri de prevenire.
„De ce pleacă de acasă unii copii?"
Tot pentru a marca Ziua Internațională a Copilului Dispărut, polițiștii de prevenire bihoreni au desfăşurat întâlniri interactive cu elevii din clasele V- VIII din cadrul Liceului Teologic Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu" din municipiul Oradea, care au fost provocați să participe la un concurs de eseuri și desene cu tema „De ce pleacă de acasă unii copii?"
În acest context, joi, 26 mai, în Sala de festivități a Liceului Teologic Greco-Catolic „Iuliu Maniu" avut loc festivitatea de premiere a câştigătorilor concursului. Polițiștii de prevenire bihoreni i-au premiat cu diplome pe cei 30 de elevi implicați creativ în concurs. Concursul a fost foarte atractiv pentru elevi, care au realizat compuneri prin care au demonstrat că au acumulat informaţiile transmise pe parcursul anului de polițiștii bihoreni.
Totodată, elevii au primit insigne cu floricele de „Nu-mă-uita", floarea care simbolizează copilul dispărut şi alte materiale de informare. Copiii din instituția de învățământ au primit din partea polițiștilor misiunea de a-i informa pe cei apropiați despre semnificaţia acestei zile şi despre existenţa numărului de telefon gratuit 116.000 - numărul unic european pentru sesizarea dispariţiilor de copii.
Trei din opiniile copiilor cu privire la motivele pentru care unii copii pleacă de acasă
1.„Încerc în mintea mea să îmi pun întrebarea „De ce ar fugi un copil de acasă?" Primul răspuns care îmi vine e acela că nu se simte iubit, că nu știe ce este a avea o familie. Și cum pot să definesc oare familia? Familia e cel mai cald loc din lume, e acolo unde înveți în fiecare zi o altă definiție a lui ,,Te iubesc!", unde prinzi aripi fără să îți dai seama. Familia e siguranță și liniște, îți aduce aminte întotdeauna cine ești și ce poți.
Sunt multe motive pentru care un copil alege să plece de acasă, însă de cele mai multe ori eu cred că face asta pentru a fugi de un loc cu amintiri triste, de a pleca de lângă familia din partea căreia nu simte afecțiune.
Pe de altă parte, sunt adolescenți, care, prin fuga de acasă, vor să demonstreze că pot fi independenți, că pot să protesteze împotriva regulilor stricte ale părinților.
Deși sunt o grămadă de motive pentru care un copil ar alege să fugă de acasă, motivul profund care stă la baza celorlalte este lipsa atenției, a comunicării și a iubirii din partea celor dragi.
Și pentru că am început cu o întrebare la care răspunsul a fost „nu știe ce este aceea familie", voi încheia spunând ca soluție la prevenirea „fugii de acasă" - „o familie plină de iubire", pentru că rezolvarea unei situații de criză stă în mâinile părinților.
Familia e singurul loc în care „iertare" și „iubire" se sciu cu „I" mare și dintr-un astfel de loc niciun copil nu își dorește să fugă". Locul I - BREJE LAVINIA MARIA,  cls. VIII-a, profesor coordonator Emilia Haș, Liceul Teologic Greco - Catolic „Iuliu Maniu" Oradea.
2.,,Facebook-ul, cea mai populară rețea de socializare din lume, este utilizată de majoritatea tinerilor din ziua de azi.
Sara, o fată serioasă și silitoare, în vârstă de paisprezece ani, își petrece timpul liber socializând cu diverse persoane din mediul virtual. Aceasta are un grup de prieteni pe care i-a cunoscut pe Facebook, în diferite fan-cluburi pentru anumiți artiști și vorbea constant cu ei, până când a avut parte de o experiență extrem de neplăcută, care a determinat-o să își schimbe părerea despre internet și a transformat-o totodată și într-o persoană mai înțeleaptă. (...)
-În urmă cu câteva luni, mi-am făcut două prietene pe Facebook, cu care am ținut constant legătura, până când una dintre ele m-a anunțat că face cu familia o excursie în Sibiu, orașul în care locuiesc eu, precizând faptul că i-ar plăcea să ne întâlnim. Fiind bune prietene, am stabilit să ne vedem, însă nu le-am spus nimic părinților, deoarece sunt foarte protectori și nu mi-ar fi dat voie să merg.
-Ce s-a întâmplat după?
-În după-amiaza în care urma să mă întâlnesc cu Maria, prietena mea virtuală, am mers într-un parc puțin mai retras, în care am stabilit să ne vedem. Când am ajuns, am dat peste un domn mai în vârstă (...) Aveți grijă cu cine comunicați și nu le ascundeți părinților voștri nimic. Aceștia vă vor doar binele!" - Locul I - REBECA NEGRITA, clasa a VI-a B, profesor coordonator Emilia Haș, Liceul Teologic Greco-Catolic „Iuliu Maniu" Oradea.
3.,,Din păcate, realitatea este adesea dureroasă, căci auzim mereu știri despre dispariția unor copii. Uneori sunt găsiți după zile de căutări, alteori așteptarea durează o viață. Ne punem întrebarea „Cine este de vină?" Neglijența părinților, care lasă nesupravegheat, chiar și pentru câteva minute, copilul. Acesta, neștiutor,  se îndepărtează de casă sau de ai lui și nu mai știe drumul înapoi. Un astfel de caz a fost al unui băiețel mic, aflat cu părinții la pădure și care a luat-o singur într-un loc sălbatic, de unde nu a mai știut să se întoarcă." -  Locul I - CRISTEA IULIA, clasa a VIII-a, profesor coordonator Emilia Haș, Liceul Teologic Greco-Catolic „Iuliu Maniu" din municipiul Oradea.
Poliţiştii de prevenire bihoreni vor continua acţiunile de informare a minorilor pentru evitarea comportamentelor delictuale, dar şi pentru adoptarea unor măsuri de autoprotecţie, în centrele de plasament şi casele de tip familial din Judeţul Bihor, aflate în subordinea D.G.A.S.P.C. Bihor.
În cadrul activităților preventive, poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii au utilizat 100 de afişe, 1.000 de pliante şi broşuri şi alte materiale promoţionale cu tematică adecvată.
Comisar-şef de poliţie Ioana Indrieş,
Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, al I.P.J. Bihor
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Împreună pentru siguranţa copiilor noştri!”

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:18:12 Ora standard a Europei de Est