Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Turiști în ținutul Titanicului, elevi la Clarawood School

Elevii de la Școala Miron Pompiliu Ștei

Turiști în ținutul Titanicului, elevi la Clarawood School

M.E.A.L.: MIAM - EAT ACT LEARN este un proiect în cadrul Programului Erasmus+, acţiunea cheie 2 - parteneriate strategice între şcoli, finanţat de Uniunea Europeană.

Echipa de proiect de la Școala Gimnazială ,,Miron Pompiliu" Ștei lucrează cot la cot cu partenerii de la Ecole Pasteur (Saint-Jean en Royans, Franţa), Siguldas Pilsetas Vidusskola (Sigulda, Letonia), Clarawood Special School (Belfast, Irlanda de Nord) şi Französische Schule Gemeinschaftsschule (Tübingen, Germania). Obiectivul principal al acestui parteneriat este încurajarea consumului de produse locale, astfel încât la finalul proiectului familiile participante să adauge cât mai des pe lista de cumpărături alimente netransformate.
Mobilitatea din săptămâna 8-13 mai 2016 le-a oferit celor zece elevi însoţiţi de doamna profesoară Moruţ Liana și domnul profesor Fășie Romulus o experienţă de neuitat în Belfast, oraşul unde a fost construit Titanicul, lucru de care nord-irlandezii sunt foarte mândri.  Activităţile desfăşurate în şcoala parteneră, Clarawood Special School, i-au ajutat pe copii să se adapteze la sistemul de învățământ din Irlanda de Nord, dar și să guste din produsele şi cultura țării. De la sport și până la atelierele de lucru, de la munca pe echipe până la ora de gătit prevăzută în orarul școlii, elevii noștri au îmbrățișat cu drag limba engleză, folosind-o chiar și când au devenit consilieri locali ai primăriei pentru o zi.
Liana Moruț
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Turiști în ținutul Titanicului, elevi la Clarawood School.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:23:52 Ora standard a Europei de Est