Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Festivalul „Special Kids”, ediția a VIII-a

Vineri, pe scena Palatului orădean

Festivalul „Special Kids”, ediția a VIII-a

Deschiderea celei de-a VIII-a ediții a Festivalului „Special Kids", găzduite de Palatul Copiilor și Elevilor Oradea, a fost onorată de participarea doamnei inspector școlar Daniela Sopota.

În mesajul său de felicitare și de mobilizare de energii, doamna inspector școlar s-a adresat copiilor speciali, părinților, profesorilor, dar și celorlalți copii prezenți în sală: ,,Suntem într-o lume de basm, într-o locație a copiilor. Este o zi specială și un eveniment special. Cele două categorii de copii care sunt un tot sunt ceea ce ar trebui să reprezinte o societate. Mă înclin în fața părinților copiilor speciali, mă înclin în fața educatorilor acestora. Sunteți aleși și meritați toată prețuirea și dragostea noastră, a educatorilor". Doamna inspector a mulțumit apoi tuturor copiilor prezenți și școlilor care prin gesturile lor vin în sprijinul copiilor speciali.
Festivalul „Special Kids" a debutat în anul 2008, ca activitate în cadrul unui proiect Comenius, prilejuită de vizita partenerilor internaționali și s-a transformat de-a lungul anilor într-o tradiție, un festival concurs anual, realizat la diferite niveluri: județean, interjudețean, național sau internațional după caz, fiind parte integrantă din diverse alte proiecte internaționale sau din CAEN/CAERI.
Un dar de la copii speciali pentru copii și tineri speciali cu ocazia zilei de 1 Iunie
După un an de absență, odată cu această a VIII-a ediție, festivalul se reinventează. Astfel că Festivalul caritabil „Special Kids" se dorește a fi anul acesta un dar de la copii speciali pentru copii și tineri speciali cu ocazia zilei de 1 Iunie, Ziua Copiilor de pretutindeni oferit de Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea.
Evenimentul a fost organizat în colaborare cu:
Palatul Copiilor și Elevilor Oradea, Uniunea Femeilor Bihor Oradea, Asociația CES-Colaborăm Educăm Sprijinim, Asociația SOS Autism Bihor și Asociația Down Oradea, care sunt și beneficiarii evenimentului.
Această ediție s-a constituit și ca o activitate de diseminare a primelor rezultate obținute în cadrul parteneriatului strategic între şcoli ,,Valuing play", proiect finanțat în cadrul Programului Erasmus+, KA1 în perioada 2015-2017, prin intermediul ANPCDEFP (www.erasmus+.ro).
Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea este partener în acest proiect alături de alte trei grădinițe și școli din Letonia, Italia și Macedonia. Scopul proiectului este dezvoltarea unor resurse de predare a formelor specifice dramei:  teatru, teatru de păpuşi, teatru de umbre, teatru experienţial la copii de vârstă preşcolară şi şcolară mică.
Echipa de proiect de la CSEI Nr. 1 Oradea, împărțită în cinci echipe, fiecare dintre acestea abordând o metodă de teatru diferită: teatru de umbre, teatru, joc de rol, teatru de păpuși și teatru experiențial a încercat pe parcursul ultimelor luni să găsească cele mai eficiente modalităţi de valorizare a jocului scenic, în diferitele sale forme, în vederea exprimării emoționale autentice și a dezvoltării personalităţii de la cele mai fragede vârste.
Artiștii ediției
Vineri, au  urcat pe scena festivalului elevi de la CSEI Nr. 1 Oradea și invitații lor, copii și tineri cu și fără CES din alte școli și organizații: Asociația Down Oradea, Ceata lui Pițigoi de la Uniunea Femeilor Bihor Oradea și Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu" Oradea.
Dincolo de diseminarea proiectului și valorizarea persoanelor cu dizabilității, scopul suprem al acestui eveniment este de a oferi sprijin financiar în vederea continuării terapiilor și activităților educative pentru copiii și tinerii de la Asociația SOS Autism Bihor și Asociația Down Oradea. În acest sens, au fost invitate la spectacol clase de elevi de la școlile gimnaziale: ,,Oltea Doamna", ,,Dacia" și ,,Nicolae Bălcescu", de la colegiile naționale ,,Mihai Eminescu" și ,,Emanuil Gojdu", de la Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu"și Liceul de Arte, elevi dornici să facă mici donații pentru a susține copiii și tinerii cu sindromul Down și tulburări de spectru Autist.
Teodora Pantazi & Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Festivalul „Special Kids”, ediția a VIII-a.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:24:02 Ora standard a Europei de Est