Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevi ai Liceului Tehnologic Nr.1 Cadea, la teatru

O seară la teatru... alături de ei

Elevi ai Liceului Tehnologic Nr.1 Cadea, la teatru

Ieşitul la teatru se pare că devine un obicei al liceului nostru, astfel încât, iată-ne din nou parte a publicului orădean, într-o după-amiază a zilei de 3 iunie a acestui an.

O parte dintre elevii noştri alături de profesorii Dobos Sándor, Vana Ioana şi Molnar Mihai au luat parte  la piesa de teatru Stabat Mater din cadrul stagiunii teatrului maghiar Szigligeti Színház.
Stabat Mater este o piesă de teatru modernă ce îmbină mişcarea, dansul şi graţia pentru a reda ceea ce poate, uneori, cuvintele nu pot.  Tema centrală a acestei reprezentaţii scenice este suferinţa mamei care îşi pierde copilul. Piesa sensibilizează atât prin armonizarea dansului cu muzica, cât şi prin puterea gesturilor şi a mişcărilor. Muzica lui Rossini este un alt element sugestiv al acestei piese.
Sperăm că puterea limbajului fără cuvinte să fi pătruns până dincolo de ceea ce izbesc ochii şi în rândul elevilor noştri. Dar, iată câteva păreri despre această piesă în urma unor discuţii aferente, care ne bucură deopotrivă şi ne încurajează:
„Piesa a fost foarte frumoasă, chiar dacă nu am înţeles cuvintele simfoniei, însă în mare mi-am dat seama despre ce a fost vorba. Mi-a plăcut foarte mult clădirea teatrului, precum şi actorii. Această ieşire la teatru va rămâne de neuitat, mai cu seamă, şi datorită unor mici detalii „de culise" - maşina care ne-a adus la Oradea s-a defectat şi ne era teamă să nu ratăm piesa de teatru. În final, totul s-a încheiat cu bine", concluzioneză Dávid
„Am rămas impresionată de piesa de teatru, consider că este foarte interesantă, chiar dacă la început nu realizam tema acesteia; pe parcurs, mi-am dat seama de conotaţia ei religioasă, la finalul piesei domnii profesori confirmându-mi acest fapt, în urma discuţiilor", ne-a relatat Alexandra.
Toate acestea ne fac să concluzionăm precum spunea Grigore Vieru: ,,Cea mai veche carte din lume este o mamă, cea mai frumoasă carte din lume este o mamă".
Mulţumim pentru participarea voastră: Kiss Noémi (clasa a VIII-a), Kiss Rebeka (clasa a VIII-a), Kéri Dávid (clasa a X-a A), Kéri Jozsef (fost elev), Ile Csilla, (clasa a X-a A), Tamás Alexandra (clasa a X-a A), Portik Lorand (clasa a X-a A), Kiss Éva (clasa a XI-a C).
Prof. Vana Ioana & prof.ing. Molnar Mihai

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 22:51:52 Ora standard a Europei de Est