Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Testarea suplinitorilor și ședințele publice

Luni, marți și miercuri,

Testarea suplinitorilor și ședințele publice

Luni, marți și miercuri (8 – 10 septembrie 2008), testarea și ședințele publice, zile de foc pentru un detașament însemnat de cadre didactice, suplinitori, fără studii corespunzătoare postului

2 – 15 septembrie, o perioadă “fierbinte”…
Concursul național unic de ocupare a posturilor didactice (catedrelor vacante ori rezervate), susținut în 16 iulie, este urmat de o perioadă “fierbinte” pentru majoritatea candidaților, dar și pentru alte sute de persoane care doresc să ocupe un post în învățământul preuniversitar; astfel: în 2-3 septembrie, au fost depuse și înregistrate dosarele pentru cumul/plata cu ora și pentru suplinire (suplinitori fără studii corespunzătoare postului, personal didactic asociat și cadre didactice pensionate); în 4 septembrie, a avut loc ședința publică pentru eventualele corecturi; luni, 8 septembrie – reactualizarea listei posturilor, precum și testarea suplinitorilor fără studii corespunzătoare postului, testare care se continuă marți (9 septembrie), potrivit planificării întocmite și afișate sub poarta Inspectoratului Școlar; tot în 9 septembrie, dar și în 10 septembrie – ședințe publice pentru repartizarea pe orele rămase neocupate a cadrelor didactice titulare, cadre didactice asociate/pensionate, în regim de cumul/plata cu ora; tot în 10 septembrie – depunerea contestațiilor; în 11 septembrie – afișarea rezultatelor finale la testarea suplinitorilor și reactualizarea listei posturilor; în 12-13 septembrie – ședințe publice (etapa a IV-a), pentru repartizarea suplinitorilor și a cadrelor didactice (asociate) care solicită un post/catedră, fără să aibă studiile corespunzătoare postului; în 15 septembrie – emiterea și comunicarea deciziilor de numire pe post/catedră.
Ordinea ocupării posturilor
Un post (o catedră) în învățământul preuniversitar poate fi ocupat (ă) în urma susținerii concursului național unic (din 16 iulie) sau a altor examene (testări) specifice. Potrivit pregătirii și notei obținute la concurs (examen sau testare), ocuparea postului se poate face într-o etapă anume.
*Între 16 iulie și 30 august – în I etapă (titularizarea), când au fost ocupate 324 de posturi, din cele 515 afișate
*23 și 24 august – a II-a etapă (detașarea la cerere, în ședință publică)
*26 august – 1 septembrie – a III-a etapă (repartizarea suplinitorilor cu studii corespunzătoare postului, în ședințe publice)
*9 – 15 septembrie – a IV-a etapă (repartizarea cadrelor didactice asociate/pensionate și a suplinitorilor fără studii corespunzătoare postului, în sedințe publice).
Ordinea ocupării posturilor (în cadrul ședințelor publice)
În cadrul ședințelor publice, ordinea ocupării unui post sau a unei catedre este în funcție de: continuitate, anul participării la CNU (concursul național unic, din 16 iulie) și nota obținută…
Mai întâi sunt repartizați cei care au cerut și au obținut continuitate pe post; ei sunt urmați de candidații care au susținut CNU în 2008, 2007, 2006 (în ordinea descrescătoare a notei obținute); repartizarea continuă cu cei care au susținut concursul județean din 22 august; vin apoi cadrele didactice calificate (cu a doua specializare); institutorii (cu a doua specializare) și pensionarii, respectiv cadrele didactice asociate.
Testarea suplinitorilor fără studii corespunzătoare postului
Luni (8 septembrie, de la ora 9.00): disciplinele tehnice - la C.T. “Traian Vuia”; artele - la Palatul Copiilor și Elevilor (proba practică, de la ora 10.00); fizică-chimie - la C.N. “Mihai Eminescu”; informatica - la C.T. “Traian Vuia” (proba practică, de la ora 9.00); limbile străine - la C.N. “Mihai Eminescu”; educația fizică - la L.P.S. “Bihorul” (proba practică, de la ora 9.00); învățătorii și educatoarele (limba maghiară, germană, slovacă și romani), limba și literatura maternă - la Școala cu clasele I-VIII “George Coșbuc” (proba practică, de la ora 9.00).
Marți (9 septembrie, de la ora 9.00):
limba și literatura română - la Școala cu clasele I-VIII “Oltea Doamna”; artele (proba scrisă) - la Liceul de Artă; învățătorii și educatoarele - la Școala cu clasele I-VIII “George Coșbuc”; învățământul special, consiliere și psihopedagogie specială - la Centru Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1; istorie, geografie, biologie, socio-umane și religie – la Școala cu clasele I-VIII “Dacia”; informatica (proba scrisă) – la C.T. “Traian Vuia”; matematica – la Școala cu clasele I-VIII “Oltea Doamna”; educația fizică (proba scrisă) – la L.P.S. “Bihorul”; învățătorii și educatoarele (limba maghiară, germană, slovacă și romani), limba și literatura maternă - la Școala cu clasele I-VIII “George Coșbuc” (proba scrisă).
Potrivit precizărilor făcute de Inspectoratul Școlar, programarea este valabilă și pentru candidații cu studii corespunzătoare postului, care și-au depus cerere în perioada 2-3 septembrie. 
Programarea ședințelor publice (din 9 și 10 septembrie)
Ședințele publice, de marți și miercuri (9 și 10 septembrie), se vor desfășura în sala festivă a Colegiului Național “Mihai Eminescu” din Oradea, după următorul program:
Marți, 9 septembrie
   *matematica și informatica, între orele 9.00 și 10.00
   *învățătorii (limba română), între 10.00 și 11.30
   *educatoarele (limba română), între 12.00 și 13.30
   *limba și literatura maghiară, educatoare și învățători-limba maghiară, germană, slovacă și romani, între 14.00 și 15.30.
   *fizică, chimie, biologie, între 16.00 și 17.00
   *istoria, geografia, științele socio-umane, între 17.00 și 18.00.
Miercuri, 10 septembrie
   *educația fizică și religia, între 9.00 și 10.00
   *disciplinele tehnice, între 10.00 și 11.30
   *limba și literatura română, între 12.00 și 13.30
   *învățământul special, între 13.30 și 14.30
   *limbile moderne, între 15.00 și 16.30
   *artele, între 17.00 și 18.00.
Planificarea este orientativă, cu siguranță vor exista decalaje, în sensul că nu vor fi respectate cu exactitate orele fixate. (Ov. Dan)       

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 06:16:39 Ora standard a Europei de Est