Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În parteneriat cu o grădiniță și universitate din Belgia

Grădinița nr. 54 din Oradea

În parteneriat cu o grădiniță și universitate din Belgia

În această vară, la Grădinița nr. 54 din Oradea (grădiniță cu program prelungit), s-a „revoluționat” (adică s-a schimbat) instalația de încălzire, au fost zugrăvite oficiile, băile, bucătăria și coridoarele, iar la învățământul special au fost zugrăvite și rașchetate și sălile de grupă.

Grădinița de pe bulevardul Dacia nr. 110 este binecuvântată de Domnul, la „răscruce” de drumuri europene, într-un paradis de verdeață, cu un parc de joacă asemeni unei oaze de încântat privirea.
Dacă afară, natura și primăria au fost darnice, înăuntru, tot ce se vede e rod al gândirii, imaginației și muncii educatoarelor, în frunte cu Eleonora Curtui, directoare de un an, dar educatoare de 26 de ani în această unitate, venită la un an după deschiderea grădiniței.
„Am schimbat mobilierul în trei săli de grupă la învățământul de masă. La învățământul special, în toate trei sălile este mobilier nou. Tot la învățământul special, într-o sală avem mobilier special pentru copiii autiști, primit din Belgia (sponzorizare din partea unei fundații). Avem un proiect în derulare cu finanțare nerambursabilă pentru amenajarea unui cabinet de documentare și informare pentru cadrele didactice și de consiliere pentru părinți (proiect în valoare de 8.000 de lei), parte din aparatură a fost achiziționată.”
Învățământ special gratuit
Grădinița nr. 54 funcționează cu opt grupe de copii la învățământul de masă și trei grupe la învățământul special, în total, 215 copii. De subliniat este faptul că la învățământul special, în două din cele trei grupe, copiii provin din familii, părinții își aduc copiii aici din tot orașul (din Ioșia, Velența, Nufărul, Cantemir), ba chiar și din Sânmartin, Biharia și Abram. Îi aduc dimineața și îi iau acasă după ora 16.00, fără să plătească nimic. Totul este suportat de Consiliul județean. La fiecare grupă specială există câte un psiholog, două educatoare și o îngrijitoare, plus o asistentă, un kinetoterapeut și o infirmieră pentru toate trei grupele. Terapia se desfășoară în cabinetul de psihologie. Din cele trei grupe specială, în una sunt copii cu deficiențe locomotorii, în a doua, autiștii, iar în cea de-a treia, copii cu deficiențe multiple. Copiii cu nevoi speciale au vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani, maximum 9 ani.
Se fac demersuri pentru obținerea unui microbuz care să-i ridice de-acasă pe copiii din familiile orădene. Într-o grupă, copiii provin de la centrul de plasament.
Parteneriat școlar cu belgienii
Cadrele didactice de la Grădinița nr. 54 comunică prin internet cu colegi de breaslă de la o grădiniță din Lier, Belgia. Tema proiectului este „Grădinița în Europa”, iar în acest context, partenerii de proiect fac schimb de experiență, comunică despre activitățile desfășurate, excursiile și vizitele efectuate, expediindu-și poze edificatoare.
Cel de-al doilea proiect internațional de parteneriat este cu Universitatea Katho/ Ipsoc din Belgia. Proiectul se intitulează „Vorbirea cu sprijinul semnelor” și vizează doar învățământul special. Partenerii belgieni vin însoțiți de studenți. Ei țin cursuri cu cadrele didactice, iar studenții desfășoară activități cu copiii din grupele speciale.
Ca și la Grădinița nr. 53, și la 54, am avut parte de o surpriză, care se cheamă Ana-Maria Haidu. O educatoare-medic (rezidențiat), titrată, cu masterate, și cu 9,80 la concursul național unic de titularizare din acest an, care și-a ales la repartiție să lucreze în această unitate. Și unde mai pui că are liceul pedagogic la bază.
„Îmi sunt dragi copiii. Simt că în acest domeniu pot să mă realizez profesional mai bine decât dacă aș profesa ca medic. De fapt, de mică am visat să ajung dascăl”, ne-a spus Ana-Maria.
Și la învățământul special a fost repartizată o educatoare tânără, Diana Bunta, aflată în primul său an de activitate didactică. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: În parteneriat cu o grădiniță și universitate din Belgia.

Trimite email
joi, 20 noiembrie 2025, 19:21:52 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Sărbătoarea Subcarpați
La Arenele Romane, București,
duminică, 30 noiembrie 2025, ora 19.00;
acces de la ora 18.00...