Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Sprijin financiar pentru susţinerea integrării copiilor cu CES, integraţi în învăţământul de masă

Un proiect lăudabil

Sprijin financiar pentru susţinerea integrării copiilor cu CES, integraţi în învăţământul de masă

Guvernul Romaniei a aprobat, în şedinţa de joi, 16 iunie 2016, proiectul iniţiat de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice privind repartizarea pe judeţe a sumelor pentru finanţarea drepturilor copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în învăţământul de masă, pentru anul 2016.

Astfel, în premieră, a fost alocată suma de 68 milioane lei pentru susţinerea integrării a 27.350 de copii aflaţi în această situaţie.
Prin adoptarea acestui act normativ se urmăreşte încurajarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şi a copiilor cu deficienţe de învăţare sau cu dificultăţi de adaptare/dizabilităţi să frecventeze învăţământul preuniversitar de masă, sporind în acest fel şansele pentru integrarea lor socială şi garantându-le libertatea de a alege parcursul educaţional considerat cel mai potrivit, adaptat nevoilor fiecăruia. Măsura are şi rolul de a asigura accesul egal la educaţie al tuturor copiilor şi să sprijine copiii şi tinerii cu probleme şi nevoi educaţionale speciale să studeieze în învăţământul public de masă.
Sumele repartizate se aprobă din bugetele judeţelor/bugetul municipiului Bucureşti şi vor fi folosite pentru plata drepturilor de care beneficiază copiii cu cerinţe educaţionale speciale, pentru toate zilele de şcolarizare pe anul 2016, constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei.
Conform metodologiei de aplicare a hotărârii de guvern, părintele sau, dupã caz, reprezentantul legal al beneficiarului, solicită în scris, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a actului normativ, acordarea acestor drepturi. Cererea scrisă este depusă la unitatea de învăţământ preuniversitar de masă cu personalitate juridică în care este înscris copilul/elevul/tânărul cu cerinţe educaţionale speciale şi este însoţită de următoarele documente, în copie: certificatul de naştere al beneficiarului, actul de identitate al părintelui sau, după caz, al reprezentantului legal şi certificatul de orientare şcolară şi profesională.
În conformitate cu HG 904/2014 şi cu Legea nr. 272/2004, art. 129 alin. (1),  valoarea alocaţiei de hrană (lei/zi/copil/tânăr) este de 16,60 lei. Valoarea drepturilor pentru îmbrăcăminte, încălţăminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/manuale, jucării, transport, materiale cultural-sportive (lei/an/copil/tânăr) este de 498,00 lei pentru grupa de vârstă de la 3 la 7 ani, inclusiv; 611 lei pentru grupa de vârstă de la 7 la 14 ani, inclusiv; 754 lei pentru grupa de vârstă de la 14 la 18 ani, inclusiv; 844 lei pentru grupa de vârstă 18 - 26 de ani, inclusiv.
Unităţile de învăţământ de masă plătesc beneficiarilor sumele aferente reprezentând alocaţia zilnică de hrană în primele 5 zile lucrătoare ale lunii pentru luna/lunile precedentă/e, în funcţie de numărul de zile de şcolarizare şi a prezenţei şcolare înregistrate în luna/lunile anterioară/e. Fac excepţie de la condiţia de acordare a drepturilor în funcţie de prezenţa şcolară, beneficiarii care au certificat de orientare şcolară şi profesională şi care sunt şcolarizaţi la domiciliu şi/sau internaţi în unităţile sanitare.
Cuantumurile aferente drepturilor de care beneficiază copiii/elevii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă, cu excepţia sumelor reprezentând alocaţia zilnică de hrană, se plătesc până la sfârşitul anului calendaristic.
Prin această hotărăre, se extinde acordarea acestor drepturi şi pentru categoria copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în unităţile de învăţământ de masă, care aplică curriculumul şcolii de masă, în scopul încurajării şi susţinerii frecventării învăţământului preuniversitar şi asigurării incluziunii sociale a acestora, prin accesul la resursele bugetare ale învăţământului pentru aceste categorii de elevi.
Florica Cherecheş

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:06:28 Ora standard a Europei de Est