Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea - de cinci ori Școala Europeană

Școala de cinci stele în Bihor

Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea - de cinci ori Școala Europeană

Parcursul de la modesta Școală Ajutătoare Nr.1 cu cele patru clase, înființată în 1968 până la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea cu cele 30 de clase moderne, adaptate specificului copiilor și elevilor cu cerințe educative speciale a fost unul normal, dat de dinamica socială și a sistemului educațional.

Decizia de a alinia Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea la standarde europene, prin implicarea constantă în proiecte aparține unui grup de dascăli implicați și dedicați, care prin multă muncă și sacrificii pe plan personal au adus școlii al 5-lea titlu, consecutive, de Școală Europeană.
Competiția Școala Europeană, organizată de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice a debutat în 2003, sub patronajul Comisiei Europene și se adresează instituțiilor de învățământ, care s-au remarcat prin implicarea în proiecte europene și prin valorificarea rezultatelor obținute. Distincția se acordă anual, unui număr de 60 de școli și are o valabilitate de trei ani, după care poate fi reînnoită.
„Certificarea școlilor cu titlul „Școală Europeană" le conferă recunoștere și prestigiu în cadrul comunităților educaționale, iar eforturile pe care le fac pentru menținerea titlului obținut, determină un interes tot mai crescut pentru dezvoltarea de noi și noi proiecte, ceea ce conduce la o îmbunătățire a managementului școlar și la dezvoltarea unei culturi organizaționale solide", se stipulează în Apelul Național 2016, lansat în luna februarie de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice.
La nivelul întregii țări sunt doar șapte școli, care au reușit performanța de a obține de cinci ori, consecutiv, această distincție, începând cu prima ediție: 2003, 2007, 2010, 2013 și 2016. Una singură dintre acestea este școală specială: Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea, care s-a clasat anul acesta pe poziția 8 între cele 117 școli din 34 de județe și municipiul București participante la competiție.
Portofoliul întocmit în vederea obținerii acestui nou titlu a cuprins un număr de 12 proiecte, derulate în perioada 2013-2015: Proiectul POSDRU „Protecția copilului  - de la teorie la practică"- PractiPASS, Proiectul educativ ,,Școala de vară", Proiectul educativ „Dincolo de cuvinte, prin sunete, culoare și mișcare" (coordinator local: Ilisie Carmen), Proiectul Comenius Regio ,,Social and school integration for children with special educational needs", Proiectul CAEN ,,Podul prieteniei" (coordinator local: Elena Erdeli), Proiectul SEV ,,Through You(th) SEN world gets larger!", Proiectul „Music as Therapy", Conferinţa Naţională de psihopedagogie specială şi consiliere şcolară (cu participare internaţională) „SCRII pSihoPEdagog, CIteşti speciaAL - Arta consilierii şi integrării copiilor în familie, şcoală, viaţă" - Ediţia a II-a, Proiectul CAEN „Festivalul Cultural Internațional SPECIAL KIDS" (coordonator: Pantazi Teodora),  Proiectul CAERI ,,Festivalul Cultural Național (cu participare internațională) Bogățiile toamnei" (coordonator: Haș Rodica), Proiectul EVS ,,EVS opportunities in promoting Outdoor green jobs for young people" (coordonator local: Șipoș Lăcrimioara), Proiectul SES „Terapia prin artă pentru copiii cu dizabilităţi" (coordonator: Indrie Mariana). Pe lângă coordonatorii menționați, la fiecare dintre aceste proiecte a muncit o întreaga echipă de cadre didactice.
Vineri, 17 iunie 2016, a avut loc la Palatul Parlamentului din București Festivitatea de decernare a premiilor Școala Europeană, în prezența unor reprezentanți de seamă ai învățământului românesc: Adrian Curaj, ministru al Educației Naționale și Cercetării Științifice, senator Ecaterina Andronescu, președinte al Comisiei pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport din Parlamentul României, inspector general prof. Marinica Stoian, Monica Calota, director al Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și alte personalități din domeniul educației.
Delegația din județul Bihor, prezentă la ceremonie a fost formată din: inspector general adjunct  prof. Codruța Maria Bogdan, inspectori proiecte și programe comunitare: prof. Elena Moțoc Chivari și Florin Negruțiu de la Inspectoratul Școlar Județean Bihor și director prof. Ilisie Carmen și coordonator de proiecte, prof. Teodora Pantazi de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea.
Pe lângă felicitări și o plachetă personalizată, cele 60 de școli câștigătoare vor fi recompensate și cu un premiu de 5.000 de ron, care va fi utilizat pentru achiziții. D-na senator Ecaterina Andronescu a oferit de asemenea școlilor prezente, ca în fiecare an, o diplomă de onoare ,,pentru contribuțiile aduse de generațiile de profesori și elevi la înălțarea neamului prin învățătură".
,,Parafrazând  mottoul școlii noastre: Pentru noi, fiecare copil contează!, cu această ocazie deosebită, ca reprezentant al instituției pot să spun cu mândrie că Pentru noi fiecare proiect contează și fiecare nou titlu de școală europeană ne onorează și ne obligă să continuăm să muncim pentru a crește calitatea procesului instructiv-educativ recuperator prin introducerea dimensiunii europene în educația copiilor și tinerilor cu dizabilități din instituția noastră", a declarat d-na director Carmen Ilisie la festivitatea de decernare a premiilor.
Director, prof. Ilisie Carmen
coordonator proiecte, prof. Pantazi Teodora
Felicitări europenilor noștri speciali! - Ovi
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Oradea - de cinci ori Școala Europeană.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:24:01 Ora standard a Europei de Est