Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferinţa naţională ,,Învăţământul profesional-dual, drumul de la idei la practică”

Marți

Conferinţa naţională ,,Învăţământul profesional-dual, drumul de la idei la practică”

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNIDPT) au organizat marţi, 21 iunie 2016, Conferinţa naţională cu tema „Învăţământul profesional-dual, drumul de la idei la practică".

Au răspuns invitaţiei reprezentanţi ai Administraţiei Prezindenţiale (consilierul de Stat în cadrul Departamentului Educaţie şi Cercetare al Administraţiei Prezidenţiale, Ligia Deca), ai Guvernului (ministrul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, Violeta Alexandu, ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Dragoş Pâslaru şi secretarul de stat în Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri, Claudiu Vrânceanu), reprezentanţi ai autorităţilor publice, agenţilor economici, camerelor de comerţ şi industrie, ambasadelor, organizaţiilor patronale şi sindicale, comitetelor sectoriale şi ai societăţii civile.
În cadrul conferinţei au fost prezentate rezultatele consultării publice referitoare la documentul-concept „Opţiunile de educaţie şi formare profesională a absolvenţilor de clasa a VIII-a", respectiv propunerea privind învăţământul profesional-dual. Astfel, au fost analizate şi prezentate principalele concluzii extrase din întâlnirile regionale, care au reunit peste 800 de participanţi, dar şi ale celor peste 400 de chestionare completate în cadrul consultării on-line. Mai mult, în cadrul unor ateliere de lucru dedicate principalelor provocări aduse de învăţământul profesional-dual au fost discutate propunerile partenerilor sociali şi ale operatorilor economici, astfel încât programele de formare în sistem profesional-dual să fie puse în aplicare începând cu anul şcolar viitor.
Principalele concluzii ale dezbaterilor din cadrul conferinţei au relevat necesitatea introducerii unei rute profesionale în sistem dual în România, urgenţa consolidării parteneriatului public-privat, inclusiv prin stimulente şi facilităţi fiscale pentru operatorii economici care investesc în formarea profesională în sistem dual. Un alt element important semnalat de participanţi îl reprezintă necesitatea pilotării acestor tipuri de programe pentru ajustarea şi îmbunătăţirea sistemului propus. De asemenea, a fost subliniată nevoia de a lua în considerare specificul IMM-urilor şi de a consolida capacitatea acestora de implicare în formarea profesională. Concluziile dezbaterii publice şi cele ale conferinţei vor fi integrate în documentul de politică publică al MENCS, document ce va prezenta un concept consolidat însoţit de un plan de acţiuni pentru punerea în aplicare a învăţământului profesional-dual, începând cu anul şcolar viitor.
„Am avut ieri privilegiul de a mă afla în mijlocul celor care au venit alături de noi în demersul de a găsi cea mai bună cale pentru învăţământul profesional-dual. Dezbaterea organizată la Biblioteca Naţională a reuşit să aducă împreună colegi din Guvern, reprezentanţi ai comunităţii şcolare, ai mediului de afaceri, ai sindicatelor - cu toţii interesaţi de modul în care putem oferi cele mai bune şanse de formare profesională pentru tinerii noştri. Dezbaterea de ieri a fost la capătul unei luni de dialog public. Vom valoriza opiniile tuturor celor care au răspuns apelului nostru şi vom veni, în perioada imediat următoare, cu un concept îmbunătăţit pentru învăţământul profesional dual, însoţit de o listă clară de acţiuni şi termene. Toate acestea, pentru ca învăţământul profesional-dual să capete substanţă, din această toamnă", precizează ministrul Educaţiei, Adrian Curaj.
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) mulţumesc celor care au formulat propuneri de îmbunătăţire a documentului-concept privind învăţământul profesional-dual: peste 800 de participanţi la dezbaterile regionale organizate în ţară, peste 450 de persoane care au trimis on-line sugestii de optimizare, precum şi  tuturor instituţiilor care au elaborat documente de poziţie.
Vă prezentăm, ataşat, în format pdf, documentul intitulat Sinteza consultării publice privind opţiunile de educaţie şi formare profesională ale absolvenţilor de clasa a VIII-a.
Biroul de comunicare
Documente atasate:

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 16:58:42 Ora standard a Europei de Est