Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

,,Subiectul a fost foarte-foarte generos”

Evaluarea naţională - Proba scrisă la Limba şi literatura română

,,Subiectul a fost foarte-foarte generos”

Astăzi (luni, 27 iunie 2016), elevii clasei a VIII-a au susţinut proba scrisă la Limba şi literatura română din cadrul Evaluării naţionale. Despre cele două subiecte (varianta 2) ne-a vorbit doamna profesor Anca Fetea, de la Şcoala Gimnazială ,,Dacia".

La primul subiect s-a dat un text literar, un text liric, poezia ,,Salcâmi", de A.E. Baconski.
La primul punct au trebuit să găsească câte un sinonim pentru cele trei cuvinte subliniate în text (alerga, veşnic, căci); a doua cerinţă: să explice rolul cratimei într-o structură dată (învie-n mine). 3. Precizează  măsura primului şi a celui de-al doilea vers din poezie. 4.Transcrie un epitet şi o repetiţie din textul dat; figuri de stil destul de uşor de identificat. Punctul 5 o să facă diferenţa pentru că au avut de interpretat versificaţia unor versuri din poezie. Aici depinde de fiecare cum a ştiut să le interpreteze: exprimare, figuri de stil; ce idei transmit acele versuri prin intermediul unor procedee artistice.
La punctul B, tot la subiectul 1, au avut de redactat o compunere de 150 - 250 de cuvinte în care să motiveze apartenenţa la genul liric a poeziei ,,Salcâmi", de A.E. Baconski. Trăsăturile genului liric ei le cunosc. Au avut de precizat doar două trăsături ale genului liric  şi argumentate pe text, ceea ce la nivelul elevilor noştri, eu zic, că a fost un subiect uşor, dar la literatură contează orice: exprimarea, aşezarea în pagină, interpretarea (ce idei, ce gânduri); lirica înseamnă transmiterea unor gânduri, idei şi sentimente în mod direct. A fost un subiect accesibil. Al doilea subiect cuprinde un fragment dintr-un text nonliterar preluat de pe site-ul ziarului ,,Adevărul": Andreea Marinaș -Grădina pierdută a Edenului, locul în care ajungi doar cu elicopterul. Primele două cerințe vizează înțelegerea textului. La punctul 3 se cer identificate niște părți de vorbire: vizitează - verb predicativ; care - pronume relativ; sălbatice - adjectiv propriu-zis. La 4, funcții sintactice, doar două au avut de identificat: fiecare - atribut adjectival, iar case - complement direct; la punctul 5: Transcrie două propoziții subordonate diferite din fraza următoare. Au avut o frază cu mai multe propoziții, de unde puteau să aleagă. Depinde fiecare cum le-a delimitat: o condițională, o subiectivă, o circumstanțială de timp. 6. De construit o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o subordonată completivă directă introdusă prin adverbul relativ unde. Subiectul a fost foarte-foarte generos. Prin urmare, pot obține rezultate foarte bune, dar la fel de bine, din cauza emoțiilor și a neatenției, pot greși la lucruri simple. La punctul B, au avut o altă compunere de 150 - 250 de cuvinte, o narațiune în care să prezinte o întâmplare reală sau imaginară petrecută într-o zonă turistică. Să relateze o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor, să precizeze elemente ale contextului oral. La compuneri este mai pretențios pentru că trebuie să aibă structura specifică (introducere, cuprins și încheiere); felul în care se exprimă; unitatea compoziției, coerența textului, registrul de comunicare, vocabular adecvat, stilul, așezarea în pagină, ortografia, punctuația, lizibilitate... Pentru redactarea lucrării au 12 puncte, a mai spus doamna profesor Anca Fetea.
Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 16 iulie 2025, 03:23:07 Ora de vară a Europei de Est