Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Rezultatele finale la Evaluarea Naţională a absolvenţior de clasa a VIII-a

După soluţionarea contestaţiilor

Rezultatele finale la Evaluarea Naţională a absolvenţior de clasa a VIII-a

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a centralizat rezultatele finale înregistrate la Evaluarea Naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a, desfăşurată în perioada 27 iunie - 5 iulie 2016.

Situaţia statistică finală relevă că, după soluţionarea contestaţiilor, procentul mediilor mai mari sau egale cu 5 s-a majorat cu 0,10% (de la 75% la 75,10%). Astfel, după reevaluarea lucrărilor contestate, numărul candidaţilor care au obţinut medii mai mari sau egale cu 5 a crescut de la 111.510 la 111.648, în timp ce numărul candidaţilor cu medii sub 5 s-a redus de la 37.137 la 37.050 (24,9%). A crescut, de asemenea, şi numărul candidaţilor cu media generală 10, de la 241 la 253 (cei mai mulţi, în judeţul Iaşi - 26). Cele mai multe medii - 13.523 - sunt cuprinse în intervalul 8 - 8,49.
Au fost depuse 21.277 de contestaţii, număr ce reprezintă 6,92% din totalul lucrărilor susţinute (306.638). Dintre acestea, 11.935 de contestaţii au vizat lucrări la Limba şi literatura română, 392 la Limba şi literatura maternă şi 8.900 la Matematică.
Distribuţia judeţelor cu procentaje superioare în privinţa mediilor mai mari sau egale 5 arată astfel: Brăila (89,2%), Cluj (88,9%), Municipiul Bucureşti (87,3%), Prahova (86,1%) şi Galaţi (82,1%). Rate scăzute ale mediilor mai mari sau egale cu 5 se înregistrează în judeţele Giurgiu (55,1%), Teleorman (60,2%), Caraş Severin (65%) şi Mehedinţi (64,9%).
La proba de Limba şi literatură română, 122.557 de candidaţi (82,2 %) au primit note mai mari sau egale 5, iar 1.244 de candidaţi, nota 10. La Matematică, 100.123 de candidaţi au avut note mai mari sau egale cu 5, iar lucrările a 2.604 candidaţi au fost notate cu 10.
Rata de participare a fost de 96,7%: 148.648 de candidaţi prezenţi, dintr-un total de 153.673 înscrişi. 16 elevi au fost eliminaţi din cauza unor tentative de fraudă.
Reamintim că media generală obţinută la Evaluarea Naţională constituie unul dintre criteriile pentru admiterea în învăţământul liceal de stat. Media de admitere în liceu este media ponderată între media generală obţinută la Evaluarea Naţională (cu o pondere de 75%) şi media generală de absolvire a claselor din gimnaziu (cu o pondere de 25%).
Detalii suplimentare legate de rezultatele înregistrate la Evaluarea Naţională 2016 (după contestaţii) pot fi consultate în dosarul de presă ataşat.
Biroul de comunicare

 

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 16:53:58 Ora standard a Europei de Est