Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Trei „școli”... într-o școală!

În 15 septembrie, la Școala cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu” din Oradea

Trei „școli”... într-o școală!

Lavinia ne-a invitat la deschiderea cursurilor la Școala cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu” din Oradea, prezentându-ne școala, mai în glumă mai în serios, drept „trei școli ... într-o școală!”

„Am început cu speranțe!”
Discutând cu directorul unității de învățământ, prof. dr. Gheorghe Lazăr Erdeli, aveam să aflăm „minunea”: „Am început cu speranțe anul școlar 2008-2009, cu un efectiv de 510 elevi, cuprinși în 26 de clase, 13 primare și 13 gimnaziale. În cadrul ciclului primar, avem două clase cu predare în sistemul step by step, patru clase maghiare și șapte clase de învățământ tradițional. La gimnaziu, din cele 13 clase, patru sunt la secția maghiară și nouă la secția română. Tot din acest an școlar, găzduim clasele Liceului Teologic Ortodox „Roman Ciorogariu”, aflat în cel de-al doilea an al existenței sale. Ne-am bucurat foarte mult când am văzut că însuși episcopul ortodox al Oradiei, PS.Sa Sofronie Drincec, ne-a onorat cu prezența la deschiderea festivă, binecuvântând școala, elevii și dascălii.
Prima întâlnire interactivă
În clasa I C, la alternativa educațională step by step, s-au înscris 12 elevi, îndrumați de inst. Lavinia Sabău și inst. Ioana Abrudan.
Încă de la prima întâlnire interactivă, Lavinia și Ioana au reușit să capteze atenția copiilor și să-i cucerească, deopotrivă, și pe părinți prin activitățile desfășurate pe centre de interes, având mascota clasei în centrul atenției, descoperită prin jocul matematic al cifrelor.
„Prin intermediul unor activități variate de creație și colorat, am reușit să-i impresionăm atât pe copii, cât și pe părinți, și să facem socializarea mai ușoară”, ne-a declarat inst. Lavinia Sabău. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Trei școli”...  într-o școală!

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:25 Ora standard a Europei de Est