Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Ce va face noul ministru cu vechile probleme?

Declarație de presă

Ce va face noul ministru cu vechile probleme?

La prezentarea propunerii ca domnul Mircea Dumitru să fie noul ministru al Educației, premierul Cioloș a afirmat că i-a cerut acestuia să se concentreze pe continuarea unor proiecte începute de ministrul Curaj, dar cu insistență mai mare pe învățământul preuniversitar.

Îi solicit și eu acest lucru noului ministru, mai ales că există câteva proiecte importante începute, dar nefinalizate de fostul ministru, proiecte care ar dezvolta învățământul profesional în sistem dual. În urmă cu două săptămâni, ministrul de atunci al Educației a prezentat în cadrul unei conferinţe naţionale, proiectul de elaborare a unui document-concept, ,,Opţiunile de educaţie şi formare profesională ale absolvenţilor de clasa a VIII-a", pe baza căruia să fie agreată cea mai bună variantă de formare profesională a elevilor, așa-zisa „rută profesională". Acest lucru a lipsit până acum, fiind generalizată presupunerea că fiecare copil în România termină un liceu și face apoi o facultate. Realitatea arată însă că în fiecare an pierdem zeci sau sute de mii de tineri și nu mai știm unde sunt și ce fac, că există un deficit major de forță de muncă calificată, de muncitori și tehnicieni, de specialiști capabili să lucreze pe mașini sofisticate și acești specialiști nu se formează în facultăți, ci în școlile profesionale, în strânsă colaborare cu agenții economici, în așa-zisul sistem profesional dual.
Îi cer noului ministru, Mircea Dumitru, să continue acest proiect, să-i aducă îmbunătățiri, dacă e nevoie, și să-l lanseze urgent, pentru a găsi tuturor tinerilor din România un loc potrivit în sistemul educațional și apoi pe piața muncii. Pentru ca acest demers să fie încununat de succes, este esențial ca încă din gimnaziu să se facă o temeinică orientare școlară și profesională, pentru ca elevii să se cunoască mai bine și să-și decidă traseul profesional în concordanță cu abilitățile personale, dar și pentru a înțelege mai bine ce presupune fiecare profesie posibilă pe care ar putea s-o îmbrățișeze. Pentru asta ar trebui să dispună creșterea numărului de consilieri școlari și echiparea lor cu instrumentele necesare, începând cu anul școlar care începe peste două luni.
Îi solicit domnului ministru să continue și proiectele de dezvoltare a învăţământului profesional în sistem dual, cu durata de trei ani, organizat după clasa a VIII-a, care asigură nivelul 3 de calificare, adică de muncitor calificat, dar și de introducerea programului de formare în sistem profesional-dual corespunzător nivelului 4 de calificare, adică de tehnician, precum şi de introducere a programului de formare în sistem profesional-dual corespunzător nivelului 5 de calificare, adică de tehnician superior. Aceste inițiative ar oferi o șansă de integrare socială sutelor de mii de tineri care au terminat liceul dar nu și-au luat bacul. Intrând într-un program de calificare de un an sau doi, într-o școală care a încheiat parteneriat cu o companie, ar putea dobândi o calificare corespunzătoare cu nivelul lui de pregătire, prin care s-ar putea integra pe piața muncii.
Am toată încrederea că domnul ministru este conștient de importanța acestor demersuri și îi doresc mult succes în implementarea lor.
Florica Cherecheș
deputat PNL, Comisia de învățământ

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 14:16:37 Ora de vară a Europei de Est